Sprawozdanie Komisji Europejskiej: czy RODO pomaga nam w codziennym życiu?

Dwa lata po wprowadzeniu w życie RODO Komisja Europejska opublikowała sprawozdanie z oceny realizacji Rozporządzenia o ochronie danych osobowych. Jakie są wnioski z raportu? 

Sprawozdanie Komisji Europejskiej: czy RODO pomaga nam w codziennym życiu?

Rafał Stępniewski

24 sierpnia 2020

Dane osobowe to jedne z najbardziej pożądanych informacji na rynku. W związku z tym stają się cennym towarem handlowym i z roku na rok są warte coraz więcej. Niestety, coraz częściej stają się również cennym łupem dla różnej maści złodziei. Trudno więc nie zgodzić się z tym, że wprowadzenie dostosowanych do współczesnych realiów przepisów dotyczących danych osobowych było niezbędne. Zapewne wielu z nas odczuło pewne “niewygody” związane z dostosowaniem swoich działalności do nowych regulacji RODO i odbierało je jako “utrudnianie” życia przedsiębiorcom i zwykłym obywatelom lub nadmierną biurokrację i niepotrzebne koszty, ale dziś — po 2 latach obowiązywania RODO — większość z nas zgodzi się z tym, że w czasach nagminnego nielegalnego handlu danymi, nieuczciwego pozyskiwania danych, częstych wycieków danych czy hakerskich włamań, wiedza na temat tego, do kogo zgłosić się w razie problemów i jak na co dzień dbać o bezpieczeństwo danych osobowych okazuje się niezwykle przydatna.

CZYTAJ TEŻ Brazylijska ustawa LGPD — nowy akt prawny na temat ochrony prywatności

Jak Komisja Europejska ocenia 2 lata RODO?

Komisja Europejska opracowała sprawozdanie na podstawie raportów, które wpłynęły z poszczególnych państw członkowskich. Zdaniem autorów raportu RODO tworzy nowy europejski system zarządzania i egzekwowania przepisów związanych z ochroną danych osobowych, dzięki czemu wzmacnia pozycję obywateli w tym obszarze. I co istotne — jest odpowiednio dostosowane do potrzeb ery cyfrowej. 

Sprawozdanie podkreśla, że przepisy RODO okazały się elastyczne pod względem wspierania rozwiązań cyfrowych w nagłych i nieprzewidzianych sytuacjach, takich jak kryzys związany z pandemią COVID-19.

Najważniejsze wnioski płynące ze sprawozdania KE:

  • Poszczególne państwa członkowskie coraz lepiej i sprawniej dostosowują swoje krajowe przepisy do RODO. Szczególne znaczenie ma odpowiednie dostosowanie przepisów o ochronie danych osobowych do potrzeb ery cyfrowej.

  • Przedsiębiorcy działający na obszarze UE traktują restrykcyjne stosowanie się do RODO jako swoją przewagę nad firmami konkurencyjnymi. Bardziej sceptycznie odnosi się do wprowadzonego RODO służba zdrowia. Restrykcje związane z ochroną danych osobowych zwiększyły i tak dość pokaźną “papierologię” szpitali czy przychodni oraz zwiększyły koszty administracyjne (dodatkowe wydruki, ich archiwizacja, dodatkowy personel odpowiedzialny za dokumentację).

  • Bez wątpienia dużym plusem RODO jest większa świadomość praw dotyczących ochrony danych osobowych mieszkańców Unii Europejskiej. Coraz powszechniejsza staje się wiedza na temat prawa dostępu do swoich danych, ich usuwania, sprostowania, prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz do przenoszenia swoich danych. Według ankiety przeprowadzonej przez Agencję Praw Podstawowych Unii Europejskiej (czerwiec 2020), 69 proc. mieszkańców UE w wieku powyżej 16 lat słyszało o RODO, a 71 proc. ankietowanych słyszało o instytucji zajmującej się ochroną danych osobowych w swoim kraju. Mimo, że tych świadomych obywateli jest coraz więcej, to jednak wciąż potrzebna jest edukacja na temat przysługujących praw związanych z ochroną danych osobowych. 

  • RODO jest bardzo dobrze dostosowane do potrzeb ery cyfrowej. Osoby fizyczne mają coraz większość łatwość w zarządzaniu swoimi danymi, w udzielaniu zgód na ich wykorzystywanie lub wycofywanie takowych z instytucji czy firm, które nie budzą ich zaufania.

  • RODO daje szerokie uprawnienia egzekwowania przepisów krajowym organom ochrony danych — instytucje te mają coraz większe możliwość kontroli oraz nakładania upomnień oraz kar administracyjnych za niestosowanie się do przepisów RODO, co zdaniem KE wzmacnia bezpieczeństwo danych osobowych. Ale czynności te generują wzrost nakładów budżetowych i kadrowych. KE w swoim raporcie podaje, że “w latach 2016–2019 wszystkie krajowe organy ochrony danych w UE łącznie odnotowały wzrost na poziomie 42 proc. nakładów kadrowych i 49 proc. nakładów budżetowych”. 

  • Europejska Rada Ochrony Danych (EROD) jest organem nadrzędnym w UE i ściśle współpracuje z organami odpowiedzialnymi za RODO w poszczególnych państwach UE, co zapewnia spójność działań. EROD przekazuje nowe wytyczne, a także wyjaśnia, jak rozwiązywać różnego rodzaju problemy związane z bezpieczeństwem danych.

  • EROD opracowuje również bezpieczne i przejrzyste mechanizmy związane z przekazywaniem danych osobowych poza granice Unii Europejskiej oraz certyfikaty/kodeksy w tym zakresie. Kraje spoza obszaru UE mają różne polityki ochrony danych i różne wytyczne dotyczące wykorzystania danych osobowych przez urzędy czy przedsiębiorstwa. We współczesnym świecie naruszenie prywatności może mieć wpływ na dużą liczbę osób w kilku częściach globu, dlatego konieczne jest zacieśnienie międzynarodowej współpracy między organami odpowiedzialnymi za egzekwowanie przepisów dotyczących ochrony danych. W związku z tym Komisja Europejska chce zwrócić się do Rady Europy o udzielenie zgody na negocjacje z państwami trzecimi w celu zawarcia umów o wzajemnej pomocy i współpracy w zakresie ochrony danych.

  • W sprawozdaniu KE znajdziemy również wykaz działań, które mają na celu ułatwienie funkcjonowania w środowisku RODO małym i średnim przedsiębiorcom.

Komisja Europejska złożyła pierwsze sprawozdanie z oceny przeglądu RODO po dwóch latach stosowania Rozporządzenia. Następne sprawozdania będzie składać co cztery lata. Jak podaje KE “sprawozdanie obejmuje w szczególności kwestie międzynarodowego przekazywania danych oraz mechanizmu współpracy i spójności”. 

Na podstawie materiału UODO.gov.pl

EROD aktualizuje wytyczne dotyczące zgodyEROD aktualizuje wytyczne dotyczące zgody -

--------

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia
o którym mowa w akrtykule?

Udostępnij:

Popularne tematy

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
RODO Magazyn
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO

Newsletter RODO

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach prawnych. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!