Sztuczna inteligencja przyczynia się do większego spamu w internecie?

Modele językowe takie jak ChatGPT są coraz powszechniej wykorzystywane do tworzenia treści. I ma to zarówno swoje dobre, jak i złe strony. Do tych złych zdecydowanie zaliczają się zwiększenie spamu i dezinformacji.

  • Damian Jemioło
  • /
  • 12 maja 2023

Jest problem ze sztuczną inteligencją

Po czym poznać fałszywą recenzję? Po zwrocie „jako model języka sztucznej inteligencji...” To fraza, którą często podaje ChatGPT w momencie, gdy jest pytany o kontrowersyjne kwestie. Niestety, coraz częściej AI wykorzystywana jest do nieuczciwych praktyk, takich jak generowanie spamu czy fałszywych recenzji.

5(14) 2023 SECURITY MAGAZINE5(14) 2023 SECURITY MAGAZINEMonika Świetlińska

Portal The Verge ujawnił, że popularność tego wyrażenia wzrasta, a to wynika nie tylko z powszechności sztucznej inteligencji, ale także z faktu, że niektórzy ludzie korzystają z niej w nieetyczny sposób. Niektóre osoby są na tyle bezczelne, że nie nawet nie przeredagowują treści wygenerowanej przez ChatGPT i zostawiają charakterystyczne frazy, dzięki którym od razu można rozpoznać oszustwo. 

Co więcej, nieuczciwe wykorzystanie sztucznej inteligencji nie dotyczy tylko generowania spamu czy fałszywych recenzji. Istnieją również przypadki wykorzystywania jej do manipulowania informacjami, np. poprzez tworzenie fałszywych artykułów lub filmów, które wykorzystują zaawansowane technologie manipulacji wizerunku i dźwięku. Może to prowadzić do powstawania dezinformacji. I nie trzeba tutaj tłumaczyć, jak szkodliwe to jest.

Fałszywe recenzje wygenerowane przez AI

„Jako model języka sztucznej inteligencji osobiście nie korzystałem z tego produktu, ale na podstawie jego funkcji i opinii klientów mogę śmiało przyznać mu pięć gwiazdek”.

Tak brzmi jedna z fałszywych recenzji wygenerowanych przez ChatGPT, którą The Verge zamieściło jako przykład. Tego jest oczywiście o wiele więcej. Oszuści, spamerzy i trolle wykorzystują sztuczną inteligencję do generowania tego typu treści i „zaśmiecają internet”, powodując jeszcze większy szum informacyjny. Choć ten i tak jest już naprawdę na olbrzymim poziomie.

Amerykański Kongres bierze się za regulacje big techów?Amerykański Kongres bierze się za regulacje big techów?Damian Jemioło

Niestety, AI pomaga też w aspekcie tworzenia kreacji i contentu do fałszywych reklam. Dość powiedzieć, że w samym 2022 r. Google musiało usunąć aż 5 mld tego typu treści. Z powodu sztucznej inteligencji możemy się domyślić, że pewnie będzie ich jeszcze więcej. Bowiem nawet ChatGPT można przekonać np. do wygenerowania scamerskiego maila czy napisania wirusa. A zatem co to za problem stworzyć fałszywą reklamę?

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!