Sztuczna inteligencja przyczynia się do większego spamu w internecie?
Modele językowe takie jak ChatGPT są coraz powszechniej wykorzystywane do tworzenia treści. I ma to zarówno swoje dobre, jak i złe strony. Do tych złych zdecydowanie zaliczają się zwiększenie spamu i dezinformacji.
- Damian Jemioło
- /
- 12 maja 2023
Jest problem ze sztuczną inteligencją
Po czym poznać fałszywą recenzję? Po zwrocie „jako model języka sztucznej inteligencji...” To fraza, którą często podaje ChatGPT w momencie, gdy jest pytany o kontrowersyjne kwestie. Niestety, coraz częściej AI wykorzystywana jest do nieuczciwych praktyk, takich jak generowanie spamu czy fałszywych recenzji.
5(14) 2023 SECURITY MAGAZINEMonika Świetlińska
Portal The Verge ujawnił, że popularność tego wyrażenia wzrasta, a to wynika nie tylko z powszechności sztucznej inteligencji, ale także z faktu, że niektórzy ludzie korzystają z niej w nieetyczny sposób. Niektóre osoby są na tyle bezczelne, że nie nawet nie przeredagowują treści wygenerowanej przez ChatGPT i zostawiają charakterystyczne frazy, dzięki którym od razu można rozpoznać oszustwo.
Co więcej, nieuczciwe wykorzystanie sztucznej inteligencji nie dotyczy tylko generowania spamu czy fałszywych recenzji. Istnieją również przypadki wykorzystywania jej do manipulowania informacjami, np. poprzez tworzenie fałszywych artykułów lub filmów, które wykorzystują zaawansowane technologie manipulacji wizerunku i dźwięku. Może to prowadzić do powstawania dezinformacji. I nie trzeba tutaj tłumaczyć, jak szkodliwe to jest.
Fałszywe recenzje wygenerowane przez AI
„Jako model języka sztucznej inteligencji osobiście nie korzystałem z tego produktu, ale na podstawie jego funkcji i opinii klientów mogę śmiało przyznać mu pięć gwiazdek”.
Tak brzmi jedna z fałszywych recenzji wygenerowanych przez ChatGPT, którą The Verge zamieściło jako przykład. Tego jest oczywiście o wiele więcej. Oszuści, spamerzy i trolle wykorzystują sztuczną inteligencję do generowania tego typu treści i „zaśmiecają internet”, powodując jeszcze większy szum informacyjny. Choć ten i tak jest już naprawdę na olbrzymim poziomie.
Amerykański Kongres bierze się za regulacje big techów?Damian Jemioło
Niestety, AI pomaga też w aspekcie tworzenia kreacji i contentu do fałszywych reklam. Dość powiedzieć, że w samym 2022 r. Google musiało usunąć aż 5 mld tego typu treści. Z powodu sztucznej inteligencji możemy się domyślić, że pewnie będzie ich jeszcze więcej. Bowiem nawet ChatGPT można przekonać np. do wygenerowania scamerskiego maila czy napisania wirusa. A zatem co to za problem stworzyć fałszywą reklamę?
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?