Temu oskarżony o naruszenie unijnej ustawy DSA
Chiński sprzedawca e-commerce — Temu — otrzymał skargę z Unii Europejskiej w związku z potencjalnym naruszeniem przepisów dotyczących treści online.

- Rafał Stępniewski
- /
- 20 maja 2024
Brak kluczowych informacji dla klientów?
Zgodnie z unijnym aktem prawnym o usługach cyfrowych internetowe platformy handlowe i pośrednicy są zobowiązani do zwalczania nielegalnych i szkodliwych treści, a także podrabianych produktów na swoich platformach.
Ogólnoeuropejska organizacja konsumencka BEUC oświadczyła, że złożyła skargę do Komisji Europejskiej, podczas gdy 17 jej członków z takich krajów, jak Francja, Włochy i Holandia również złożyło skargi do odpowiednich organów krajowych.
Temu, z 75 milionami użytkowników miesięcznie w UE według stanu na marzec, często nie dostarczało konsumentom kluczowych informacji o sprzedawcach na swojej platformie oraz o tym, czy ich produkty spełniają unijne wymogi bezpieczeństwa produktów, stwierdziła BEUC.
Znów kolosalna kara dla Mety za bezprawne przetwarzanie danych Damian Jemioło
W skardze stwierdzono, że Temu stosuje praktyki manipulacyjne, takie jak ciemne wzorce, aby nakłonić konsumentów do wydawania więcej, niż chcą, oraz że nie było wystarczających informacji na temat sposobu, w jaki poleca produkty konsumentom.
"Temu popada w samozadowolenie, ponieważ narusza unijną ustawę o usługach cyfrowych" – stwierdziła w oświadczeniu dyrektor generalna BEUC Monique Goyens. "Produkty sprzedawane na platformach handlowych, zarówno w Internecie, jak i poza nim, niezależnie od tego, czy są europejskie, amerykańskie czy chińskie, muszą być bezpieczne i zgodne z prawem europejskim, jeśli są sprzedawane europejskim konsumentom" – dodał.
CZYTAJ TEŻ Czym kierować się przy wyborze agencji marketingowej?
Temu, które weszło na rynek UE nieco ponad rok temu, oświadczyło, że aktywnie dostosowuje swoje usługi, aby dostosować je do lokalnych praktyk i preferencji oraz że zobowiązuje się do pełnego przestrzegania przepisów ustawowych i wykonawczych rynków, na których działa.
„Jeśli chodzi o skargę BEUC, podchodzimy do niej bardzo poważnie i dokładnie ją przeanalizujemy. Mamy nadzieję kontynuować nasz dialog z właściwymi stronami zainteresowanymi, aby ulepszyć usługi Temu dla konsumentów” – stwierdziła firma w oświadczeniu.
Czym jest Temu?
Aplikacja wyróżnia się niskimi cenami i licznymi promocjami, co przyciąga wielu użytkowników. Wykorzystuje zaawansowane algorytmy rekomendacji i analizy danych, aby dostosować ofertę do preferencji i zachowań zakupowych użytkowników. Temu umożliwia korzystanie z grupowych zakupów, które pozwalają na uzyskanie dodatkowych rabatów poprzez dzielenie się ofertami z przyjaciółmi i rodziną.
Facebook z gigantyczną grzywną. Za zbyt małe zabezpieczenie danych osobowychMartyna Kowalska
Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji aplikacja proponuje produkty dostosowane do wcześniejszych zakupów i zachowań użytkowników. Mimo że produkty często są wysyłane z Chin, Temu oferuje konkurencyjne czasy dostawy dzięki dobrze zorganizowanej logistyce. Aplikacja oferuje także interaktywne doświadczenia zakupowe, w tym gry i funkcje, które pomagają użytkownikom w zdobywaniu kuponów i zniżek.
Temu, będąca częścią chińskiej firmy Pinduoduo, została uruchomiona w Stanach Zjednoczonych we wrześniu 2022 roku. W Polsce Temu zadebiutowało wiosną 2023 roku, rozszerzając swoją działalność na rynki europejskie. Dzięki agresywnym kampaniom marketingowym i konkurencyjnym cenom aplikacja szybko zdobyła popularność wśród polskich użytkowników.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?