Temu oskarżony o naruszenie unijnej ustawy DSA
Chiński sprzedawca e-commerce — Temu — otrzymał skargę z Unii Europejskiej w związku z potencjalnym naruszeniem przepisów dotyczących treści online.
- Joanna Gościńska
- /
- 20 maja 2024
Brak kluczowych informacji dla klientów?
Zgodnie z unijnym aktem prawnym o usługach cyfrowych internetowe platformy handlowe i pośrednicy są zobowiązani do zwalczania nielegalnych i szkodliwych treści, a także podrabianych produktów na swoich platformach.
Ogólnoeuropejska organizacja konsumencka BEUC oświadczyła, że złożyła skargę do Komisji Europejskiej, podczas gdy 17 jej członków z takich krajów, jak Francja, Włochy i Holandia również złożyło skargi do odpowiednich organów krajowych.
Temu, z 75 milionami użytkowników miesięcznie w UE według stanu na marzec, często nie dostarczało konsumentom kluczowych informacji o sprzedawcach na swojej platformie oraz o tym, czy ich produkty spełniają unijne wymogi bezpieczeństwa produktów, stwierdziła BEUC.
Znów kolosalna kara dla Mety za bezprawne przetwarzanie danych Damian Jemioło
W skardze stwierdzono, że Temu stosuje praktyki manipulacyjne, takie jak ciemne wzorce, aby nakłonić konsumentów do wydawania więcej, niż chcą, oraz że nie było wystarczających informacji na temat sposobu, w jaki poleca produkty konsumentom.
"Temu popada w samozadowolenie, ponieważ narusza unijną ustawę o usługach cyfrowych" – stwierdziła w oświadczeniu dyrektor generalna BEUC Monique Goyens. "Produkty sprzedawane na platformach handlowych, zarówno w Internecie, jak i poza nim, niezależnie od tego, czy są europejskie, amerykańskie czy chińskie, muszą być bezpieczne i zgodne z prawem europejskim, jeśli są sprzedawane europejskim konsumentom" – dodał.
Temu, które weszło na rynek UE nieco ponad rok temu, oświadczyło, że aktywnie dostosowuje swoje usługi, aby dostosować je do lokalnych praktyk i preferencji oraz że zobowiązuje się do pełnego przestrzegania przepisów ustawowych i wykonawczych rynków, na których działa.
„Jeśli chodzi o skargę BEUC, podchodzimy do niej bardzo poważnie i dokładnie ją przeanalizujemy. Mamy nadzieję kontynuować nasz dialog z właściwymi stronami zainteresowanymi, aby ulepszyć usługi Temu dla konsumentów” – stwierdziła firma w oświadczeniu.
Czym jest Temu?
Aplikacja wyróżnia się niskimi cenami i licznymi promocjami, co przyciąga wielu użytkowników. Wykorzystuje zaawansowane algorytmy rekomendacji i analizy danych, aby dostosować ofertę do preferencji i zachowań zakupowych użytkowników. Temu umożliwia korzystanie z grupowych zakupów, które pozwalają na uzyskanie dodatkowych rabatów poprzez dzielenie się ofertami z przyjaciółmi i rodziną.
Facebook z gigantyczną grzywną. Za zbyt małe zabezpieczenie danych osobowychMartyna Kowalska
Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji aplikacja proponuje produkty dostosowane do wcześniejszych zakupów i zachowań użytkowników. Mimo że produkty często są wysyłane z Chin, Temu oferuje konkurencyjne czasy dostawy dzięki dobrze zorganizowanej logistyce. Aplikacja oferuje także interaktywne doświadczenia zakupowe, w tym gry i funkcje, które pomagają użytkownikom w zdobywaniu kuponów i zniżek.
Temu, będąca częścią chińskiej firmy Pinduoduo, została uruchomiona w Stanach Zjednoczonych we wrześniu 2022 roku. W Polsce Temu zadebiutowało wiosną 2023 roku, rozszerzając swoją działalność na rynki europejskie. Dzięki agresywnym kampaniom marketingowym i konkurencyjnym cenom aplikacja szybko zdobyła popularność wśród polskich użytkowników.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?