'Tylko' 5,5 mln euro kary dla WhatsApp. Za co Meta nie zamierza płacić?

WhatsApp ukarany po raz kolejny? Wszystko na to wskazuje. Unia Europejska znów nałożyła karę na właściciela komunikatora za nieprzestrzeganie RODO. Jednak ten chce się odwołać i kary nie zamierza płacić.

  • Monika Świetlińska
  • /
  • 30 stycznia 2023

To i tak niewiele

Nie po raz pierwszy Metę, a dokładnie WhatsApp oskarża się o działalność niezgodną z rozporządzeniem o ochronie danych osobowych. Jak podał Telepolis, Europejska Komisja Ochrony Danych słusznie nałożyła karę na Meta (dawniej Facebook), do której należy obecnie komunikator. Kara jest zaskakująco niska. Tym razem Meta ma zapłacić „tylko” 5,5 mln euro. 

W porównaniu z karą w 2021 roku, to naprawdę niewiele. Wówczas Komisja zażądała od Mety 225 mln euro za brak transparentności WhatsAppa.

Facebook z gigantyczną grzywną. Za zbyt małe zabezpieczenie danych osobowychFacebook z gigantyczną grzywną. Za zbyt małe zabezpieczenie danych osobowychMartyna Kowalska

Na początku, jak poinformował serwis Telepolis, Komisja nie zamierzała nakładać kary, bo Meta i tak już sporo płaci, ale zewnętrzni specjaliści się nie zgodzili z tą opinią. 

Meta jednak zapowiedziała złożenie apelacji w tej sprawie.

Za co UE chce ukarać WhatsApp tym razem?

Sprawa sięga aż 2018 roku. Wówczas użytkownicy dostali nowe warunki korzystania z aplikacji. I dostali “wybór”: akceptujesz, a jak nie, to tracisz dostęp do aplikacji. Do aplikacji tzn do swoich kontaktów, multimediów, danych i rozmów.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

“Ta paskudna zagrywka wyglądała jak zmuszanie użytkowników do przyjęcia warunków. W nich były oczywiście zapisy o tym, że dane osobiste będą wykorzystywane do poprawy bezpieczeństwa i jakości produktu” — zaznaczył Telepolis.

“Sposób działania usługi jest zgodny z RODO”

Meta płacić kary nie chce i zasłania się umową z użytkownikiem. Akceptując regulamin, użytkownik zawiera umowę z Metą, a w regulaminie jest wyraźnie napisane, że rozwijanie produktu jest częścią tej umowy. Dane użytkowników są do tego niezbędne.

Komisja Europejska ma jednak wątpliwości, czy podstawą prawną do korzystania z prywatnych danych użytkowników jest zgodne z RODO. Jest natomiast pewna co do jednego — WhatsApp nie daje przejrzystych informacji na ten temat, nie jest transparentny,a to już na pewno łamanie prawa zapisanego w RODO.

390 mln euro kary dla Mety za nieprzejrzyste praktyki przetwarzania danych390 mln euro kary dla Mety za nieprzejrzyste praktyki przetwarzania danychMonika Świetlińska

“Jesteśmy głęboko przekonani, że sposób działania usługi jest zgodny z RODO zarówno pod względem technicznym, jak i prawnym. […] Polegamy na umownej konieczności poprawy usług i bezpieczeństwa, ponieważ wierzymy, że pomaganie ludziom w zapewnieniu bezpieczeństwa i oferowanie innowacyjnych produktów to podstawowa odpowiedzialność w zakresie naszych działań” — napisał WhatsApp w oświadczeniu.

Sprawa nie jest jeszcze zamknięta i może skończyć się przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!