Jak uniknąć oszustw charytatywnych?
Firma ESET przygotowała poradnik, które pomoże uchronić się przed wsparciem oszustów i cyberprzestępców w sieci.
- Michał Górecki
- /
- 3 marca 2022
Jak chronić swoje dane i pieniądze?
Jeśli chcesz przekazać wsparcie poprzez darowiznę, oto kilka wskazówek, jak zrobić to bezpiecznie:
- Sprawdź dokładnie, zanim przekażesz środki organizacji charytatywnej – najlepiej wspierać znane organizacje, które posiadają historię pracy w terenie i współpracują z potwierdzonymi partnerami działającymi w Ukrainie.
- Pieniądze przekazuj za pośrednictwem oficjalnej strony internetowej organizacji lub zwróć się bezpośrednio do organizacji charytatywnej po wskazówki.
- Uważaj na prośby o przelew pieniędzy lub wysłanie kart podarunkowych. Organizacje charytatywne zwykle nie proszą o tego rodzaju „darowizny”.
- Unikaj klikania linków lub pobierania załączników w niechcianych wiadomościach e-mail lub wiadomościach z mediów społecznościowych, zwłaszcza z nieznanych źródeł i takich, które zwiększają poczucie niepokoju. Pamiętaj, że oszuści mogą próbować nakłonić Cię do nieświadomego pobrania złośliwego oprogramowania na Twoje urządzenie.
- Uważaj na wiadomości nawet z zaufanych źródeł, chyba że zweryfikujesz ją, jako autentyczną. Aby to zrobić, skontaktuj się ze wspomnianym źródłem w inny sposób niż ten, za pomocą którego otrzymałeś wiadomość, na przykład zadzwoń, jeśli otrzymałeś ją e-mailem itp.
- Podchodź sceptycznie do postów w mediach społecznościowych, które promują organizację charytatywną, chyba że potwierdzisz, że organizacja jest legalna.
- Nie poddawaj się nadmiernej presji – oszuści będą próbowali wykorzystać dramat obecnej sytuacji, aby przekonać Cię do przekazania darowizny.
Należy też uważać na inne metody cyberprzestępców, w tym bardzo popularnych w ostatnich tygodniach phishing wobec klientów banków.
Informacja o nieudanej aktualizacji aplikacji banku? Uwaga, to oszustwoMichał Górecki
Phishing na smartfony
Zagrożenia socjotechniczne nie dotyczą wyłącznie użytkowników komputerów stacjonarnych. W ostatnim czasie nasilają się takie formy popularnego phishingu, których celem są smartfony lub inne urządzenia mobilne. Telefoniczna wersja phishingu jest czasami określana jako „vishing”, a oszustwa z wykorzystaniem wiadomości tekstowych nazywane są „smishingiem”. Próby phishingu mobilnego dotykają szczególnie często kupujących w sklepach internetowych. Więcej użytkowników niż kiedykolwiek używa do zakupów swoich smartfonów.
– Chociaż urządzenia te mogą wydawać się mniej podatne na zagrożenia, w rzeczywistości tak nie jest. Klienci sklepów internetowych mogą otrzymywać fałszywe wiadomości tekstowe, które wydają się pochodzić na przykład od znanych im sprzedawców – tłumaczy Jolanta Malak, dyrektor Fortinet w Polsce.
– Wiadomości tego rodzaju zazwyczaj zawierają link, który po kliknięciu przekierowuje na fałszywą stronę internetową. Wygląda ona jak prawdziwa strona sprzedawcy, ale ma na celu wyłudzenie informacji umożliwiających identyfikację użytkownika. Złośliwe aplikacje, szczególnie na urządzenia z systemem Android, mogą być również wykorzystywane do wyłudzania danych finansowych i uwierzytelniających.
Źródło: ESET, własne, Fortinet.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?