Zarządzanie jakością według ISO 9001. O co w tym chodzi?

Standaryzacja stała się powszechna w okolicach 1990 roku. To właśnie wtedy w wielu branżach zdecydowano się na wdrożenie specjalizacji standardów produkcyjnych. Nieco później pojawiły się standardy jakościowe, a wśród nich słynna norma ISO 9001. O co w niej chodzi?

  • Anna Malinowska
  • /
  • 15 marca 2021

Zarządzanie jakością według ISO 9001 — o co chodzi?

Jest to niezwykle szeroka norma, która oddziałuje na szereg zagadnień związanych z działalnością gospodarczą oraz obiegiem dokumentów wewnątrz niej. Jednymi z głównych aspektów ISO 9001 jest wprowadzenie nadzoru nad obiegiem dokumentów.

Kolejnym z wyznaczników tego standardu jest zorientowanie na klienta oraz wypracowanie dokładnej struktury stanowisk w firmie. Pracownik musi wiedzieć, kto jest jego bezpośrednim przełożonym, tak samo, jak jego przełożony musi znać dokładne zasady obiegu informacji w firmie. Właśnie te innowacje wprowadza ISO 9001.

Kolejnym miernikiem stosowanym podczas certyfikacji ISO jest tak zwane podejście procesowe. Chodzi w nim o to, by jak najdokładniej opisać działania zachodzące w firmie i przypisać je do odpowiednich pracowników, by każdy wiedział, za jaką część zadania odpowiada i co się dzieje później, po ukończeniu tego zadania.

W wytycznych podawanych przez organizację zarządzającą ISO podaje się jeszcze takie mierniki, jak analityczne podejmowanie decyzji oraz tworzenie wzajemnie korzystnych usług między firmami, jednak ich wdrożenie w dużej mierze zależy od tego, jak wygląda model działalności firmy.

Jak przeprowadza się certyfikację ISO 9001?

Mimo tego, że wiele osób sądzi, że jest to bardzo skomplikowane zadanie, to w rzeczywistości poradzi sobie z nim niemal każda firma. Musimy znaleźć jednostkę certyfikującą, która posiada odpowiednie uprawnienia, by przysłać do nas audytora, a następnie wyda nam certyfikat ISO 9001.

Sam proces przygotowania dokumentacji można przeprowadzić samodzielnie lub skorzystać w tym celu z usług firm pośredniczących, które odpowiednio przygotują naszą działalność do audytu. Zwykle mają one duże doświadczenie na rynku, co znacząco przyspiesza cały proces.

Warto pamiętać też o tym, że po wdrożeniu ISO nie powinno się „osiąść na laurach”. Ten model z zarządzenia bazuje na udoskonalaniu. Każdy proces można ulepszyć, przyspieszyć lub nieco bardziej zoptymalizować. Zdecydowanie warto o tym pamiętać.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Czy certyfikat ISO 9001 wygasa?

Wbrew obiegowej opinii, ISO 9001 nie jest nadane raz na zawsze. Co jakiś czas trzeba odnawiać certyfikat, co ma wykazać w oczach jednostki certyfikacyjnej przy kolejnych audytach weryfikujących. Zwykle odbywają się one co rok.

Po trzech latach od pierwszego audytu zazwyczaj odbywa się audyt, który zaważy na tym, czy nasza firma wciąż będzie mogła posługiwać się certyfikatem ISO 9001. Zwykle żaden z tych audytów weryfikujących nie jest wykonywany za darmo, zawsze trzeba wykonać przelew na konto jednostki certyfikującej, jednak jego wysokość zależy od wielu różnych elementów, za sprawą czego cena takiego pełnego audytu ISO 9001 może być inna w różnych częściach Polski. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!