Autonomiczny pojazd na lotnisku w Gdańsku

- Testowaliśmy pojazd bez kierowcy na terenie operacyjnym portu lotniczego – poinformowało kilka dni temu biuro portu lotniczego w Gdańsku.

  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 19 kwietnia 2022

Autonomia na gdańskim lotnisku

Innowacyjny 8-osobowy autobus testowany był pod kątem zastosowania go jako pojazdu wahadłowego do przewozu pracowników lotniska, ale także załóg samolotów. Takie urządzenie mogłoby ograniczyć ruch innych pojazdów, które wjeżdżają na zaplecze portu – czytamy na stronie portu.

Autonomiczny autobus estońskiej firmy AuveTech może się poruszać z prędkością do 25 km/h. Ma napęd elektryczny, bateria pozwala na 6-8 godzin pracy. Pokaz został zorganizowany przez sopocką spółkę Navimor Oxer, która od wielu lat jest wiodącym dostawcą i serwisantem sprzętu obsługi naziemnej dla lotnisk.Na razie nie wiadomo czy autonomiczny bus pojawi się na gdańskim lotnisku na dłużej i czy jeszcze gdzieś będzie testowany.

To kolejny autonomiczny pojazd w Gdańsku

Kilka miesięcy temu autonomiczny bus pilotażowo uruchomiony na Cmentarzu Łostowickim w Gdańsku wykonał 450 kursów, przewiózł 2017 pasażerów i przejechał ponad 989 km. Nadszedł czas na podsumowanie realizacji międzynarodowego projektu, w którym Gdańsk odpowiadał także za analizę prawnych aspektów autonomicznej mobilności oraz porównanie trzech pilotaży: w Gdańsku, Tallinie i norweskim Kongsbergu.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Asystent głosowy przeanalizuje płatności kartąAsystent głosowy przeanalizuje płatności kartąMikołaj Frączak

Autonomiczny bus także w ZOO

We wrześniu 2019 roku autonomiczny bus woził chętnych drogą dojazdową do Gdańskiego Ogrodu Zoologicznego. Pojazd przejechał wówczas 632 km w trybie autonomicznym i przewiózł 3325 pasażerów, jednak przez cały czas na pokładzie pojazdu znajdował się operator.

W oparciu o sukces pierwszego pilotażu, zapadła decyzja o organizacji kolejnego — tym razem testującego możliwości zdalnego nadzoru i zdalnego sterowania, jak również usunięcie operatora z wnętrza autonomicznego pojazdu: autonomiczny bus pilotażowo uruchomiony został na Cmentarzu Łostowickim.

Drugi pilotaż w Gdańsku

Do Gdańska dostarczono autonomicznego elektrycznego minibusa marki Iseauto (4 poziom autonomii kategorii SAE). Iseauto może przewozić maksymalnie osiem osób i porusza się z prędkością do 25 km/h. Wyposażony jest w silnik elektryczny o mocy 25 kW, a pojemność baterii pozwala na 8 godzin pracy.Bus może wykonywać manewr skrętu w trybie teleoperacji (bez operatora na pokładzie), a także omijać przeszkody w trybie autonomicznym (po potwierdzeniu przez operatora, że jest to bezpieczne).

Dodatkowo zaprogramowano zasadę prawej ręki na skrzyżowaniach, dzięki czemu pojazd przepuszczał użytkowników drogi znajdujących się w strefie pierwszeństwa. Prędkość w trybie autonomicznym ze względów bezpieczeństwa ograniczono do 13 km/h.

Pilotaż i opinie mieszkańców

Pilotaż, obejmujący 30 dni operacyjnych trwał od 7 października do 12 listopada, z wyłączeniem okresu Święta Zmarłych. Usługa świadczona była przez 5 godzin dziennie. Pojazd wykonywał trzy przejazdy na godzinę po trasie o długości 2,2 km, na której zlokalizowano cztery przystanki.

Źródło: Lotnisko w Gdańsku, Urząd Miasta GdańskŹródło zdjęcia: Lotnisko w Gdańsku

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia o którym mowa w akrtykule?

Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!