Branża cyfrowa popiera plany wyłączenia radia FM do 2030 roku

Choć większość nadawców sprzeciwia się planom wyłączenia analogowego nadawania programów radiowych w paśmie FM, za cyfryzacją radia mocno opowiada się Związek Cyfrowa Polska, który reprezentuje najważniejszych producentów w branży nowych technologii. Organizacja wskazuje jednak kryteria, które wcześniej muszą być spełnione. 

  • Anna Malinowska
  • /
  • 21 września 2022

Producenci sprzętu RTV za cyfryzacją radia

Jak napisał prezes Związku Cyfrowa Polska w piśmie adresowanym do przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Michał Kanownik - „Z ogromną aprobatą przyjmujemy stanowisko KRRiT, że wyłączenie emisji analogowej FM powinno nastąpić nie wcześniej niż 31 grudnia 2026 r. i nie później niż 31 grudnia 2030 r.”

Kanownik przyznaje w swoim piśmie, że choć kierowana przez niego organizacja popiera cyfryzację radia w Polsce od lat, to zgadza się z tezą, że jest to proces skomplikowany i wymagający czasu na przygotowanie. 

Szef Związku Cyfrowa Polska uważa, że wyłączenie sygnału analogowego może nastąpić dopiero wtedy, kiedy zasięg cyfrowy osiągnie minimum 90% populacji kraju dla ogólnopolskich programów radia publicznego i minimum 90% dla ogólnopolskich programów nadawców niepublicznych. W ocenie Kanownika, słuchalność cyfrowa powinna w takim momencie wynosić co najmniej 50 procent. 

Koniec radia FM w Polsce? Czym jest technologia DAB+?Koniec radia FM w Polsce? Czym jest technologia DAB+?Anna Malinowska


Przejście z FM na DAB+

Związek Cyfrowa Polska zwraca uwagę, że na rynku dostępne są odbiorniki hybrydowe, które pozwalają jednocześnie odbierać sygnał analogowy oraz cyfrowy. W ocenie branży, to właśnie takie odbiorniki mają odegrać kluczową rolę w procesie cyfryzacji nadawania programów radiowych. 

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Jeśli przy wymianie odbiornika, wynikającej z zakończenia jego cyklu życia, nowym odbiornikiem będzie radio hybrydowe (jednocześnie posiadające odbiornik analogowy i cyfrowy) to słuchacz w naturalny sposób, czasami nawet nieświadomy, będzie przygotowany na ewentualne wyłączenie sygnału analogowego. Doświadczenie innych rynków pokazuje, że jest to najmniej kosztowny sposób dostosowania się do zmian technologicznych” – uzasadniają eksperci Związku Cyfrowa Polska w stanowisku przesłanym do KRRiT

Wyzwania związane z cyfryzacją radia

Cyfrowa Polska zwraca uwagę, że migracja do cyfrowych standardów nadawania programów radiowych oznacza znaczący krok naprzód w rozwoju technologii. Związek zwraca również uwagę na potencjalne problemy. Wśród nich wymienia radioodbiorniki samochodowe. W starszych modelach samochodów radia analogowe są często zintegrowane z panelem kokpitu pojazdu. W praktyce jakakolwiek ingerencja polegająca na wymianie samego radia jest działaniem nieopłacalnym i co do zasady niepraktykowanym. 

Między innymi z tego powodu, w opinii Związku Cyfrowa Polska, ustalenie konkretnego i przewidywalnego terminu wyłączenia emisji analogowej jest bardzo ważny. 

Przejście z FM na DAB+

Polska branża cyfrowa zwraca uwagę na konieczność stworzenia kampanii informacyjnej, która w okresie przejściowym pozwoliłaby dotrzeć do konsumentów z informacją o konieczności wymiany odbiorników, które nie spełniają nowych standardów. Związek deklaruje merytoryczne wparcie w tym zakresie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!