Czy każda strona musi mieć SSL?

Bezpieczeństwo naszych danych w internecie to obecnie jeden z głównych priorytetów — zarówno dla użytkowników, jak i dla milionów firm, które funkcjonują w wirtualnej przestrzeni. Jednym z synonimów bezpieczeństwa w sieci jest certyfikat SSL. Czy każda strona musi go posiadać?

Czy każda strona musi mieć SSL?
  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 20 kwietnia 2021

Na co wpływa SSL?

Jest to rozwijany od wielu lat standard, który opiera się na szyfrowaniu danych, jakie odbieramy oraz wysyłamy do wybranych serwisów w sieci. A tych danych nie brakuje. Wystarczy wziąć za przykład sklepy internetowe. Podajemy tam swoje imię, nazwisko, numer kontaktowy czy dane teleadresowe. 

To kopalnia wiedzy o nas, która w dłoniach niewłaściwej osoby mogłaby stanowić ogromne zagrożenie dla naszego bezpieczeństwa. Wciąż zdarzają się sytuacje, kiedy wykradzenie takich danych stało się bezpośrednią przyczyną utraty sporej ilości pieniędzy.

SSL determinuje więc nasze bezpieczeństwo w sieci. Mimo tego, że w pełni nie uchroni nas przed wszystkimi negatywnymi zdarzeniami, jakie mogą nam się przytrafić w sieci, to znacznie zmniejsza ryzyko ich wystąpienia. Na terenie Unii Europejskiej stosowanie tej technologii pośrednio narzuca RODO.

Czy strony bez certyfikatu SSL są bezpieczne?

Na pewno są one o wiele mniej bezpieczne niż witryny, które korzystają z tej technologii. Trend dodatkowo potęguje polityka firm, które oferują wyszukiwarki internetowe. Na dziś dzień niemal każda duża przeglądarka automatycznie wyświetla okno ostrzegawcze, gdy chcemy przejść do niezabezpieczonej certyfikatem SSL witryny.

Można tę blokadę ominąć, jednak po pierwsze, zajmuje to odrobinę czasu, a po drugie jest to świadoma decyzja użytkownika, który tym samym ryzykuje pobranie na komputer lub telefon komórkowy na przykład złośliwego oprogramowania. 

Pamiętajmy też o tym, że certyfikat SSL nie jest technologią, która kosztuje krocie. Nawet osoby posiadające własnego bloga, który jest aktualizowany raz na miesiąc, mogą z niej skorzystać za darmo. Można w tym celu skorzystać z dedykowanej wtyczki Let’s Encrypt. Ci, którzy chcą lepszych standardów w zakresie ochrony z wykorzystaniem SSL, muszą przygotować się na uiszczenie pewnej opłaty. Jej wysokość zależy od tego, na jaką ofertę się zdecydujemy.

Jeżeli jesteś administratorem danych lub IOD

możesz liczyć na nasze wsparcie w zakresie RODO w Twojej firmie

Co daje SSL?

Na pewno na SEO, czyli na pozycjonownie strony w wynikach wyszukiwania Google. Firma ze Stanów Zjednoczonych od dawna stawia duży nacisk na bezpieczeństwo, które w dużej mierze jest utożsamiane właśnie z SSL. Jeśli nasz sklep lub strona nie wspiera tego standardu, to automatycznie skazujemy się na znaczny spadek liczby odwiedzających.

Warto pamiętać też o tym, że zgodnie z wytycznymi polityki RODO, administrator serwisu ma obowiązek należytego, bezpiecznego przechowywania danych użytkowników. Jeśli dojdzie do wycieku danych, a UODO dostrzeże, że serwis nie miał nawet zabezpieczenia w formie SSL, to taka osoba automatycznie naraża się na sporą grzywnę.

W Polsce zdarzały się już sytuacje, kiedy Urząd Ochrony Danych Osobowych zarządzał odszkodowania, które były liczone w setkach tysięcy złotych.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia o którym mowa w akrtykule?

Czy ten artykuł był przydatny?

Kliknij aby wrócić do strony głównej
Algorytm Twittera faworyzuje prawicę
rozwiązania

Algorytm Twittera faworyzuje prawicę

Twitter promuje za pośrednictwem swojego algorytmu treści o charakterze prawicowym czy też konserwatywnym. Oznacza to, że treści bardziej liberalne czy też lewicowe mogą być słabiej pozycjonowane....

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!