Lead management - co to jest?

Każdy dobry sprzedawca wie, że analiza danych sprzedażowych wymaga bazowania na bardzo dobrych, mierzalnych aspektach. Zdaniem wielu osób, jednym z najlepszych mierników jest lead management — co to jest i dlaczego warto wdrożyć go w swojej firmie?

  • Michał Górecki
  • /
  • 22 kwietnia 2021

Czym cechuje się lead management?

Co do zasady jest to zarządzanie potencjalnymi klientami (leadami), na które składa się zarówno proces ich pozyskania, jak i dalsza obserwacja i wyciąganie właściwych wniosków z ich rozwoju i ukierunkowania. Na końcu przekazujemy je oczywiście do działu sprzedaży, by zmonetyzować przedsięwzięcie.

Dobry lead manager musi zdawać sobie sprawę z tego, że co najwyżej 15% naszych klientów to świadomi konsumenci, którzy są jasno ukierunkowani na zakup wybranego dobra. Pozostały procent to osoby, które dopiero po pewnym czasie (lub umiejętnych zabiegach ze strony lead managera) zostawią u nas swoje pieniądze.

To właśnie w tych osobach wiele firm upatruje sporej szansy na zwiększenie zysków. Owszem, stały dochód ze stabilnych, związanych z naszą działalnością 15% rynku jest kuszący, ale o wiele lepiej wygląda monetyzowanie 40 czy 60% łącznej grupy docelowej.

Jak wygląda stosowanie zasad lead managementu w praktyce?

Nie można podejść do tego procesu w sposób skuteczny, jeśli nie zrozumiemy  oraz poprawnie nie zidentyfikujemy potrzeb naszego klienta. Jest to punkt wyjścia, od którego po prostu trzeba rozpocząć cały proces i zdecydowanie nie zaleca się tutaj chodzenia na skróty.

Gromadźmy informacje o tym, kim są nasi potencjalni klienci. Co ich interesuje, z jakiego miasta pochodzą, jak spędzają wolny czas i jakie jest ich hobby. To ważna kwestia, dzięki której nie tylko dobrze poznamy potencjalnych kupujących, ale też zrozumiemy, jak zaspokoić ich potrzeby.

Mimo tego, że każdemu klientowi trzeba poświęcić odpowiednio dużo czasu, to zdecydowanie warto stosować się do tak zwanej Zasady Pareto, czyli poświęcać odpowiednio dużo uwagi zwłaszcza tym 20% potencjalnych klientów, którzy rokują najlepiej.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Kiedy kończy się lead management?

Mogłoby się wydawać, że po wręczeniu klientowi faktury lub paragonu nasze zadanie jest wykonane i zakończone. Sprzedaliśmy towar, klient skonwertował, a więc wszystko poszło zgodnie z planem. Jest wręcz przeciwnie. Właśnie tutaj pojawia się jeden z kilku momentów krytycznych.

Pamiętajmy o tym kliencie i nie dość, że podziękujmy mu za dokonanie zakupu, to jeszcze skłońmy go, by zapisał się do naszej bazy subskrybentów i otrzymywał od nas informacje o promocjach na towary, które mogą go zainteresować. Takie zbudowanie bliskości pomoże nam utrzymać go przy firmie na dłużej i otworzy szansę na znacznie większy zysk.

Zdecydowanie zachęca się też do analizy sprzedaży. Jeśli odnotujemy, że duży procent klientów wraca do nas tylko z jednego miasta lub gminy, to warto zastanowić się nad tym dlaczego. Można jednocześnie zainwestować w promocję zarówno w tym konkretnym ośrodku, jak i spróbować dotrzeć do innych grup docelowych w okolicy. Dobry lead management musi potrafić wyciągnąć odpowiednie wnioski i przekuć je w sukces firmy.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!