Jak utylizować artykuły biurowe

Sporo firm działających w Polsce generuje wiele śmieci, które wymagają szczególnego podejścia do ich utylizacji. Zużyte tusze do drukarek mogłyby zanieczyszczać środowisko. Jak zatem utylizować artykuły biurowe, by pozostać w zgodzie z obowiązującymi w naszym kraju przepisami?

Jak utylizować artykuły biurowe
  • Martyna Kowalska
  • /
  • 23 kwietnia 2021

Utylizacja artykułów biurowych a podstawa prawna

Warto wiedzieć o tym, że utylizacja takich elementów wyposażenia biur, jak tuszy czy tonerów jest bardzo ściśle uregulowana w polskim prawodawstwie. Zakres ten reguluje ustawa o odpadach z 14 grudnia 2012 roku z późniejszymi zmianami.

Nie sposób nie wspomnieć też o tym, że kontrolowanie tego, czy firma w odpowiedni sposób troszczy się o środowisko to jedno z głównych zadań Inspekcji Ochrony Środowiska, która może zażądać okazania odpowiednich dokumentów, które potwierdzą, że pozbyliśmy się tych elementów we właściwy sposób.

Nie wolno zapomnieć o rejestrze BDO, który jest obowiązkowym zbiorem, gdzie wyszczególnione przez ustawodawcę podmioty muszą prowadzić bardzo dokładną ewidencję, z której jasno będzie wynikać, ile w danym miesiącu wytworzono śmieci i w jaki sposób zostały one zutylizowane.

Jak szukać klientów za pomocą call center?Jak szukać klientów za pomocą call center?Martyna Kowalska


Na pewno warto podkreślić w tym miejscu, że posiadanie wpisu w BDO — dla podmiotów, które są do tego zobowiązane — jest jednocześnie warunkiem, którego niewypełnienie skutkuje tym, że żaden podwykonawca nie odbierze od nas nieczystości i staną się one dla naszej działalności dużym problemem.

Gdzie można oddać do recyklingu zużyte tusze lub tonery?

Ustawodawca zapewnia kilka takich miejsc. Zwykle pierwszym wyborem powinien być sklep, u którego dany produkt został zakupiony. Warto wcześniej upewnić się, że wciąż dysponujemy fakturą lub paragonem zakupowym, aby szybko uwiarygodnić się w oczach pracowników sklepu.

Można skorzystać też z Punktów Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK). Warto jednak pamiętać o tym, że — co do zasady — mogą z niego skorzystać tylko firmy działające na określonym obszarze. Jeśli więc mamy blisko domu taki punkt, ale firma znajduje się w innym powiecie, to pracownik może odmówić przyjęcia nieczystości.

Niektóre gminy samodzielnie organizują takie punkty, gdzie można na przykład pozbyć się zużytych baterii, a nawet akumulatorów, jednak nie można jednoznacznie potwierdzić, że znajdują się one w każdej gminie. Warto wcześniej skontaktować się z Wydziałem Ochrony Środowiska w swoim mieście i zapytać o możliwe opcje.

Jeżeli jesteś administratorem danych lub IOD

możesz liczyć na nasze wsparcie w zakresie RODO w Twojej firmie

Jak utylizować pozostałe artykuły biurowe?

Przede wszystkim trzeba zapatrywać się na obowiązujące w naszym kraju akty prawne. Jeśli firma ma obowiązek dopisania się do BDO, to jest więcej niż prawdopodobne, że nieczystości będą po prostu zabierane przez firmę, z jaką podpiszemy umowę na świadczenie tego typu usług.

Co jeśli nasza działalność nie musi być wpisana do BDO, a chcemy szybko zutylizować na przykład wydruki, jakie uprzednio pocięliśmy w niszczarce, by zapobiec ryzyku wycieku ważnych informacji o naszej firmie i jej klientach? W takiej sytuacji również najlepiej skontaktować się z pracownikami ochrony środowiska — by mieć stuprocentową pewność, że postępujemy w zgodzie z literą prawa. Pozwoli nam to uniknąć wielu problemów oraz odszkodowań i mandatów.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia o którym mowa w akrtykule?

Czy ten artykuł był przydatny?

Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!