Czy marketing afiliacyjny jest bezpieczny?

Jeśli jesteś blogerem, prowadzisz własny serwis internetowy lub kierujesz dużym biznesem e-commerce na pewno spotkałeś się z jedną z form marketingu internetowego, a mianowicie marketingiem afiliacyjnym. Z jednej strony są branże, w których marketing afiliacyjny naprawdę się opłaca. Z drugiej, reklamodawcy narzekają często na wiele aspektów tej formy. Przede wszystkim, zanim zaczną działania, próbują odpowiedzieć sobie na pytanie, czy marketing afiliacyjny jest bezpieczny?

  • Rafał Stępniewski
  • /
  • 5 października 2022

Czym jest marketing afiliacyjny? 

Marketing afiliacyjny to model współpracy zakładający pośrednictwo w sprzedaży (i nie tylko) – jest to współpraca między dwoma podmiotami, reklamodawcą i wydawcą (afiliantem). Reklamodawca rozlicza wydawcę na “efekt”, czyli na przykład za sprzedaż. Wydawca zarabia natomiast za spełnienie określonych warunków współpracy z reklamodawcą. W całym modelu znajduje się oczywiście miejsca na sieć afiliacyjną, która skupia współpracę między reklamodawcami i wydawcami, przedstawia aktualne programy oferowane przez reklamodawców, poszukuje wartościowych afiliantów oraz dysponuje zapleczem technicznym do mierzenia konwersji z działań. Jest to zazwyczaj panel, w którym afiliant lub reklamodawca zobaczy tracking, stawki, materiały reklamowe, statystyki etc. Główne modele rozliczeń dostępne w afiliacji to: 

  • CPL – koszt za leada 
  • CPC – koszt za klik 
  • CPS – koszt za sprzedaż 
  • CPA – koszt za spełnienie określonej akcji  
  • CPO – koszt za zamówienie dokonane przez klienta 

Dodatkowym, bardzo często praktykowanym modelem rozliczeń jest tak zwana hybryda, czyli np. połączenie CPL i CPS, w którym reklamodawca płaci za dostarczony lead oraz za ewentualną sprzedaż. Dany koszt może zostać wyrażony w postaci ujednoliconej prowizji lub w postaci procentowej (na przykład procent od wartości koszyka). 

Dlaczego reklamodawcy mogą mieć wątpliwości, czy marketing afiliacyjny jest bezpieczny? 

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Najbardziej ryzykowny jest pewien aspekt, który wiąże się z wprowadzeniem kodu danej sieci afiliacyjnej do źródła strony reklamodawcy. Aby sieć afiliacyjna skupiająca zarówno wydawców, jak i reklamodawców mogła odpowiednio rozliczyć działania każdej ze stron oraz prawidłowo wykazać własną prowizję, potrzeba szeregu danych. Najłatwiej więc posługiwać się po prostu linkami afiliacyjnymi (ale to tylko ułamek możliwości afiliacji), ale bardziej wygodny jest mechanizm zdefiniowanych pytań i odpowiedzi, czyli odpowiednia komunikacją pomiędzy aplikacjami (stroną własną a serwisem afiliacyjnym), a więc API (Application Programming Interface). Sieci afiliacyjne posiadają gotowe dokumentacje API, które należy wprowadzić do kodu źródłowego własnego serwisu. W tym momencie rodzą się wątpliwości o bezpieczeństwo własnego kodu, podejrzenia o ingerencję czy wręcz nadpisywanie danych. Bardzo obszernie i wyczerpująco o niebezpieczeństwach związanych z sieciami afiliacyjnymi pisze whitepress.pl w artykule poradnikowym  https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/149/sieci-afiliacyjne-cz-1-zalety-i-wady-sieci-afiliacyjnych  

Zagrożenie dla wydawców czy szansa? 

Z jednej strony marketing afiliacyjny stwarza świetne możliwości do zarabiania wydawcom, blogerom, właścicielom różnych, tematycznych serwisów. Z drugiej, istnieje ryzyko “niewypłacalności” – o co dokładnie chodzi? Pomimo zarejestrowania zdarzenia w panelu afiliacyjnym jako sprzedaż, wydawcy nie będą mogli wypłacić należnej prowizji, ponieważ walidacja sprzedaży nastąpi w późniejszym czasie. Niektóre branże mają bardzo długi czas rejestracji sprzedaży i jej walidacji. O ile w branży finansowej bank czy firma pożyczkowa szybko potwierdzi sprzedaż produktu, tak np. czas rozliczeń księgarni internetowych za efekty działań wydawców są bardzo długie. Do tego dochodzi czas płatności za fakturę wystawionej danej sieci afiliacyjnej. Pojawia się tutaj długi łańcuch. Wydawca czeka na swoje wynagrodzenie, a z kolei sieć afiliacyjna czeka na pieniądze od reklamodawcy. Często również same stawki oferowanych programów nie są atrakcyjne. To wszystko może znacząco wpłynąć na płynność finansową danego biznesu internetowego. Dodatkowe ryzyko pojawia się również, jeśli wydawca włoży sporo pracy w przygotowanie działań mających przynieść sprzedaż reklamodawcy, a ten z dnia na dzień z różnych powodów zakończy program. Dlatego warto korzystać ze znanych sieci afiliacyjnych posiadających odpowiednią renomę w branży, które starają się zabezpieczyć wydawcę przed tego typu działaniami. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!