Techniczne SEO - co musisz wiedzieć?

Techniczne SEO sprawia, że strony internetowe są lepiej zoptymalizowane pod kątem robotów Googla, a także bardziej przystępne dla użytkowników. Na SEO techniczne składa się wiele istotnych czynników, które w połączeniu pozwalają na osiągnięcie bardzo wysokich wyników w wyszukiwaniu

  • Rafał Stępniewski
  • /
  • 11 grudnia 2022

Czym jest techniczne SEO?

Techniczne SEO to pojęcie, za którym kryją się szerokie zastosowania i działania optymalizacyjne w obrębie technicznym strony internetowej. Jest to m.in. architektura, poprawne funkcjonowanie oraz sprawność kodu strony. Wszystkie te procesy mają za zadanie przede wszystkim ułatwić zrozumienie i zindeksowanie zawartości strony robotom Googla, lepiej dopasować jej zawartość do wytycznych Googla oraz poprawić komfort użytkowników, którzy korzystają z danej strony.

Działaniami ułatwiającymi robotom Googla indeksowanie są m.in pliki robots.txt, ważne jest również dobrze przemyślany linkbuilding, dopasowane treści na stronie i używanie odpowiednich fraz kluczowych. Techniczne SEO zapewnia również bezpieczeństwo strony, optymalizację jej błędów, poprawne i szybkie działanie oraz stronę zorientowaną na użytkownika. Ma więc związek również z takimi pojęciami jak UI oraz UX.

Dla właściciela strony, zachowanie technicznego SEO, pozwala na utrzymanie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania Googla, a to przekłada się na zwiększenie odwiedzających stronę i tym samym na większą liczbę klientów.

Optymalizacja pod kątem technicznym SEO

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Na co warto zwrócić uwagę od strony technicznej, gdy tworzymy swoją witrynę? Elementów jest bardzo wiele, oto jedynie kilka z nich, na które warto zwrócić uwagę:

Mapa strony

Plik typu sitemap.xml to bardzo istotny aspekt pod kątem optymalizacji technicznej SEO. Służy on do nawigowania robotów Googla, zawiera listę i informacje o wszystkich aktualnych adresach URL strony, pomaga indeksować witrynę. Sitemapy są szczególnie ważne przy bardzo rozbudowanych serwisach, które mają wiele podstron jak na przykład sklepy internetowe. Warto podzielić Sitemapę na kilka mniejszych jeżeli posiada ona więcej niż 50 000 adresów.

Szybkość ładowania strony

Obecnie użytkownicy są niecierpliwi i oczekują natychmiastowych rezultatów, dlatego jeśli każesz czekać swoim odwiedzającym nawet kilka sekund dłużej niż jest to konieczne, stracisz ich. Zbyt duży rozmiar witryny, może doprowadzić do jej długiego ładowania, przez co użytkownicy będą z niej wychodzić. Zwiększony współczynnik odrzuceń, negatywnie wpłynie na widoczność strony, ponieważ Google obniży jej pozycję.

Możesz skorzystać z bezpłatnych narzędzi, które służą weryfikacji czasu wczytywania strony. Są nimi m.in.: PageSpeed Insights lub GTmetrix.

Hosting i certyfikat SSL

Jakość hostingu znacznie wpływa na pozycję strony ze względu na jej czas wczytywania oraz bezpieczeństwa. Strona www, która nie będzie posiadać certyfikatu SSL oraz protokołu HTTPS, straci pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania, ponieważ nie zdobędzie zaufania Googla, dla którego szyfrowanie danych jest w tym momencie standardem. Wielu użytkowników również nie będzie chciało korzystać z takie witryny i nie będą powierzać swoich danych osobowych, czy dokonywać transakcji w przypadku sklepu internetowego.

Optymalizacja kodu HTML, CSS oraz JavaScript

Kod źródłowy jest bardzo ważny głównie dla technicznej strony witryny. Jego jakość i ilość znacząco wpłynie na szybkość ładowania, ale również na skanowanie robotów Googla. Kod musi być zoptymalizowany, ale również zawierać istotne elementy, których nie zobaczymy na wyświetlanej stronie w przeglądarce, ale zobaczą je boty. Dzięki poprawnej strukturze kodu, Twoja witryna będzie dużo lepiej widoczna dla Googla, co za tym idzie również dla użytkowników.

Google Search Console, czyli narzędzia do technicznego SEO

Podczas tworzenia strony internetowej oraz w trakcie jej działania, potrzebne będą nam odpowiednie narzędzia, aby sprawdzać na bieżąco optymalizację techniczną. Musimy bowiem wiedzieć, na których etapach struktura strony zawodzi, gdzie należy poprawić lub dodać pewne elementy, aby polepszyć jej działanie. W kontekście technicznego SEO, systematycznie trzeba również analizować i sprawdzać efektywność strony www. Warto więc od samego początku skorzystać z takich narzędzi jak:

  • Google Search Console — jest to darmowa platforma internetowa, która pozwala na sprawdzenie stanu indeksowania witryny, pokazuje ewentualne błędy i pomaga zoptymalizować jej widoczność. Umożliwia m.in. wygenerowanie oraz zeskanowanie pliku robots.text, sprawdzenie statusu mapy strony, analizę linków oraz słów kluczowych i wiele innych.
  • Ahrefs — służy przede wszystkim do pozycjonowania oraz analizowania linków na stronie.
  • Screaming Frog — z jego pomocą przeprowadzisz analizę czynników on-site wybranej strony.
  • Siteliner — analizuje teksty zamieszczone na stronie oraz bada je pod kątem duplikowania.
  • DeepCrawl — dba o skuteczne techniczne SEO pod wieloma względami: zbiera informacje o witrynie, sprawdza jej treść, pozycjonowanie techniczne, a także analizuje nowe elementy, które pojawiają się na stronie. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!