Czy pracownik musi wyrazić zgodę na monitoring w biurze?

Nagrywanie załogi w firmie to temat, który wciąż wzbudza bardzo wiele kontrowersji. Mimo tego, że coraz więcej przedsiębiorców zdołało przekonać załogi, że nadrzędnym celem takich działań jest bezpieczeństwo, to sceptyków nie brakuje. A czy od strony formalno-prawnej, pracownik musi wyrazić zgodę na monitoring w miejscu pracy?

  • Rafał Stępniewski
  • /
  • 18 lutego 2021

Czy pracownik musi wyrazić zgodę na monitorowanie biura?

W wielu firmach oraz jednostkach samorządu terytorialnego wizja nagrywania miejsca pracy nie wzbudza zbyt dużego entuzjazmu. Osoby zatrudnione obawiają się, że nagrania posłużą później do wskazania uchybień w miejscu pracy, co może skutkować brakiem przyznania premii lub wypowiedzeniem umowy o pracę.

Mimo tych wszystkich obaw warto pamiętać o tym, że z formalnego punktu widzenia, pracodawca może zainstalować w miejscu pracy monitoring i nie musi pytać pracownika o zgodę. Reguluje to Artykuł 222 Kodeksu Pracy. Wykazano też, że takie działanie jest w pełni zgodne z RODO.

Firma musi jednak w tym celu spełnić tak zwaną przesłankę bezpieczeństwa. Chodzi o to, że co do zasady, intencją przełożonego, który decyduje się na monitoring, musi być chęć zapewnienia bezpieczeństwa w firmie lub ochrona jej mienia. 

Mimo tego, że decyzja należy tylko i wyłącznie do przełożonego, to pracownicy mają jednak „coś do powiedzenia”. Zgodnie z literą prawa, muszą oni zostać poinformowani o tym, że firma uruchamia monitoring. Dla bezpieczeństwa firmy, o wiele lepiej jest wydać taką informację w tradycyjnej formie papierowej, jaką pracownicy muszą podpisać.

Do kwestii ochrony mienia w firmie można podejść bardzo szeroko. Nie powinno nikogo dziwić to, że na hali produkcyjnej znajdują się kamery. Jeśli w grę wchodzi ewentualne rozstrzyganie tego, kto odpowiada za usterkę, to zgodnie z literą prawa, montaż kamer jest jak najbardziej zasadny.

Czy można zastosować takie same przesłanki w biurze? W zdecydowanej większości przypadków, jak najbardziej. Firma ma prawo do ochrony swojej przewagi technologicznej oraz dokumentacji. A zatem przesłanką do montażu monitoringu może być na przykład duża ilość ważnych dokumentów, jakie są w biurze, czy to w formie papierowej, czy cyfrowej.

Monitorowanie biura — kiedy firma nie może skorzystać z nagrań?

Przedsiębiorca lub osoba zatrudniająca nie może użyć nagrań z monitoringu do takich celów, jak kontrola zachowań pracowników w miejscu pracy lub ich efektywności. Nie wolno nawet w oparciu o nie tworzyć ewidencji czasu pracy, a więc ustawodawca dość dobrze zabezpiecza tutaj pewne obszary funkcjonowania firmy. 

Mimo tego, że taka wykładnia litery prawa cieszy wiele osób, to w niektórych sytuacjach może być ona poważnym problemem. Jeśli w miejscu pracy doszłoby na przykład do zastraszania pracowników lub bójki między nimi, to trudno o jednoznaczną interpretację przepisów, czy może użyć takich nagrań do wyjaśnienia całej sytuacji, czy jednak nie. Widać więc dość dobrze, że monitoring w miejscu pracy to — w pewnym sensie — broń obosieczna. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!