Czy pracownik musi wyrazić zgodę na monitoring w biurze?
Nagrywanie załogi w firmie to temat, który wciąż wzbudza bardzo wiele kontrowersji. Mimo tego, że coraz więcej przedsiębiorców zdołało przekonać załogi, że nadrzędnym celem takich działań jest bezpieczeństwo, to sceptyków nie brakuje. A czy od strony formalno-prawnej, pracownik musi wyrazić zgodę na monitoring w miejscu pracy?
- Rafał Stępniewski
- /
- 18 lutego 2021
Czy pracownik musi wyrazić zgodę na monitorowanie biura?
W wielu firmach oraz jednostkach samorządu terytorialnego wizja nagrywania miejsca pracy nie wzbudza zbyt dużego entuzjazmu. Osoby zatrudnione obawiają się, że nagrania posłużą później do wskazania uchybień w miejscu pracy, co może skutkować brakiem przyznania premii lub wypowiedzeniem umowy o pracę.
Mimo tych wszystkich obaw warto pamiętać o tym, że z formalnego punktu widzenia, pracodawca może zainstalować w miejscu pracy monitoring i nie musi pytać pracownika o zgodę. Reguluje to Artykuł 222 Kodeksu Pracy. Wykazano też, że takie działanie jest w pełni zgodne z RODO.
Firma musi jednak w tym celu spełnić tak zwaną przesłankę bezpieczeństwa. Chodzi o to, że co do zasady, intencją przełożonego, który decyduje się na monitoring, musi być chęć zapewnienia bezpieczeństwa w firmie lub ochrona jej mienia.
Mimo tego, że decyzja należy tylko i wyłącznie do przełożonego, to pracownicy mają jednak „coś do powiedzenia”. Zgodnie z literą prawa, muszą oni zostać poinformowani o tym, że firma uruchamia monitoring. Dla bezpieczeństwa firmy, o wiele lepiej jest wydać taką informację w tradycyjnej formie papierowej, jaką pracownicy muszą podpisać.
Do kwestii ochrony mienia w firmie można podejść bardzo szeroko. Nie powinno nikogo dziwić to, że na hali produkcyjnej znajdują się kamery. Jeśli w grę wchodzi ewentualne rozstrzyganie tego, kto odpowiada za usterkę, to zgodnie z literą prawa, montaż kamer jest jak najbardziej zasadny.
Czy można zastosować takie same przesłanki w biurze? W zdecydowanej większości przypadków, jak najbardziej. Firma ma prawo do ochrony swojej przewagi technologicznej oraz dokumentacji. A zatem przesłanką do montażu monitoringu może być na przykład duża ilość ważnych dokumentów, jakie są w biurze, czy to w formie papierowej, czy cyfrowej.
Monitorowanie biura — kiedy firma nie może skorzystać z nagrań?
Przedsiębiorca lub osoba zatrudniająca nie może użyć nagrań z monitoringu do takich celów, jak kontrola zachowań pracowników w miejscu pracy lub ich efektywności. Nie wolno nawet w oparciu o nie tworzyć ewidencji czasu pracy, a więc ustawodawca dość dobrze zabezpiecza tutaj pewne obszary funkcjonowania firmy.
Mimo tego, że taka wykładnia litery prawa cieszy wiele osób, to w niektórych sytuacjach może być ona poważnym problemem. Jeśli w miejscu pracy doszłoby na przykład do zastraszania pracowników lub bójki między nimi, to trudno o jednoznaczną interpretację przepisów, czy może użyć takich nagrań do wyjaśnienia całej sytuacji, czy jednak nie. Widać więc dość dobrze, że monitoring w miejscu pracy to — w pewnym sensie — broń obosieczna.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?