Digital Markets Act coraz bliżej. Apple, Facebook i Google mogą zacząć się bać

Ustawa o rynkach cyfrowych to położenie kresu nieuczciwym praktykom dużych platform internetowych. Komisja Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów Parlamentu Europejskiego przyjęła odpowiednie regulacje.

Digital Markets Act coraz bliżej. Apple, Facebook i Google mogą zacząć się bać
  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 24 listopada 2021

Digital Markets Act – na czym polega?

Digital Markets Act, czyli ustawa o rynkach cyfrowych. Oznacza nowe obowiązki i zakazy mające bezpośrednie zastosowanie do dużych platform technologicznych. Nastąpi scentralizowane egzekwowanie przepisów przez Komisję UE we współpracy z organami krajowymi. Pojawią się ograniczenia dotyczące tzw. „zabójczych przejęć”.

Minimalny poziom kar za złamanie prawd od 4 proc. do 20 proc. całkowitego obrotu. Nowe ustawodawstwo może spowodować zmianę zasad gry na rynku cyfrowym.Projekt ustawy umieszcza na czarnej liście niektóre praktyki dużych platform i umożliwia Komisji Europejskiej przeprowadzanie dochodzeń rynkowych i nakładanie sankcji za zachowania niezgodne z przepisami.

Ustawa o rynkach cyfrowych – kim są strażnicy?

Komisja Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów przyjęła swoje stanowisko w sprawie propozycji Ustawy o Rynkach Cyfrowych (DMA), która określa zasady dotyczące tego, co mogą robić firmy posiadające status „gatekeepera”, czyli strażnika zasad obowiązujących w UE, a czego nie wolno im robić.

Jeżeli jesteś administratorem danych lub IOD

możesz liczyć na nasze wsparcie w zakresie RODO w Twojej firmie

UE opowiada się za konkurencją merytoryczną, ale nie chce, aby większe firmy stawały się coraz większe i większe bez poprawy jakości usług i kosztem konsumentów oraz europejskiej gospodarki. Jasne jest, że zasady konkurencji nie są w stanie rozwiązać wszystkich problemów, z jakimi mamy do czynienia we współpracy z gigantami technologicznymi.

Czas na wykluczenie bezprawnych praktyk

Dotyczy to swobodnego ustanawiania przez nie zasad poprzez angażowanie się w nieuczciwe praktyki biznesowe. — Ustawa o rynkach cyfrowych wykluczy te praktyki, wysyłając wyraźny sygnał wszystkim konsumentom i przedsiębiorstwom na jednolitym rynku: przepisy ustalają współprawodawcy, a nie firmy prywatne – grzmieli politycy podczas wystąpienia w ramach komisji.

Czym jest Europejska Rada Ochrony Danych Osobowych i jakie ma zadania?Czym jest Europejska Rada Ochrony Danych Osobowych i jakie ma zadania?Rafał Stępniewski

Nie ma co ukrywać, że obecnie kilka dużych platform i graczy technologicznych zapobiega powstawaniu alternatywnych modeli biznesowych – w tym małych i średnich firm. Często użytkownicy nie mogą swobodnie wybierać między różnymi usługami. Wraz z ustawą o rynkach cyfrowych UE kładzie kres absolutnej dominacji rynkowej dużych platform internetowych w UE.

Ustawa o rynkach cyfrowych – kogo będzie dotyczyć?

Proponowane rozporządzenie będzie miało zastosowanie do największych firm świadczących tzw. „podstawowe usługi platformowe” najbardziej podatne na nieuczciwe praktyki. Obejmują one usługi pośrednictwa internetowego, sieci społecznościowe, wyszukiwarki, systemy operacyjne, usługi reklamowe online, przetwarzanie w chmurze i usługi udostępniania wideo, które spełniają odpowiednie kryteria, aby zostać wyznaczonymi jako „strażnicy”.

Posłowie do PE włączyli się również w zakres przeglądarek internetowych DMA, wirtualnych asystentów i Connected TV. Pojawił się też nowy przepis dotyczący reklam kierowanych. Firmy — strażnicy będą musieli powstrzymać się od narzucania nieuczciwych warunków przedsiębiorstwom i konsumentom.

Koniec z reklamami śledzącymi?

Wskazany gatekeeper powinien „do własnych celów komercyjnych i umieszczania reklamy osób trzecich we własnych usługach powstrzymywać się od łączenia danych osobowych w celu dostarczania ukierunkowanych lub mikroukierunkowanych reklam”, chyba że istnieje „jasna, wyraźna, odnowiona, świadoma zgoda” zgodnie z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych.

W szczególności dane osobowe małoletnich nie będą przetwarzane w celach komercyjnych, takich jak marketing bezpośredni, profilowanie i reklama ukierunkowana behawioralnie – podkreślili posłowie Parlamentu Europejskiego.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia o którym mowa w akrtykule?

Czy ten artykuł był przydatny?

Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!