Etapy wdrażania normy ISO

Certyfikat ISO 9001 wydawany jest po przejściu pozytywnie audytu certyfikacyjnego. Przeprowadza go jednostka certyfikująca. Żeby jednak do takiego audytu podejść, konieczne jest dobre przygotowanie. A to wymaga kilku etapów

Etapy wdrażania normy ISO
  • Rafał Stępniewski
  • /
  • 3 grudnia 2020

W tym tekście przedstawimy etapy wdrożenia normy ISO 9001 w firmie. Warto pamiętać, że normy ISO nie narzucają tego, w jaki sposób firma ma funkcjonować. Pokazują jedynie, co powinien zawierać System Zarządzania Jakością. To w jaki sposób będzie to wdrożone w firmie, zależy wyłącznie od kierownictwa. Jak więc wygląda proces przygotowania do wdrożenia audytu?

1.      Etap diagnozy

W pierwszym etapie trzeba zrobić krótką diagnozę systemu zarządzania jakością w firmie pod kątem jego zgodności z normami ISO 9001. To najlepszy sposób na naprawienie obszarów, które wymagają uzupełnienia. Może się okazać, że firma działa w taki sposób, który w dużej mierze odpowiada już normom.

2.      Powołanie zespołu wdrożeniowego

W kolejnym etapie powołuje się zespół odpowiedzialny za wdrożenie systemu.

Jeżeli jesteś administratorem danych lub IOD

możesz liczyć na nasze wsparcie w zakresie RODO w Twojej firmie

3.      Szkolenie kierownictwa i pełnomocnika

Bardzo ważnym elementem całego procesu jest zaangażowanie w prace kierownictwo firmy. Kierownictwo musi bardzo dokładnie poznać korzyści z wdrażania normy ISO i potrafić przekonać do zmiany wybranych procesów swój zespół. Jednocześnie szkoli się pełnomocnika. Odpowiada on za całe wdrożenie i doskonalenie systemu zarządzania jakością. W trakcie wdrożenia, koordynuje wszelkie prace, a także dokumentuje system.

4.      Szkolenie grup roboczych

Po przekazaniu najważniejszych wiadomości kierownictwu i powołaniu pełnomocnika ds. wdrożenia, następuje etap szkolenia grup roboczych. To oni będą odpowiedzialni za wdrożenie procesów w jednostkach i zespołach, którymi kierują.

5.      Tworzenie dokumentacji

System zarządzania jakością ISO opiera się na dokumentacji procesów, działalności i potrzeb. W ramach procesu certyfikacyjnego opisuje się procedury wymagane przez normę ISO, a także procedury operacyjne. Najlepiej by to konkretni pracownicy opisywali zadania, które wykonują.

6.      Sprawdzenie dokumentacji

W trakcie wdrażania dokumentacji cały czas należy kontrolować poprawność wszystkich rozwiązań. W związku z tym należy powołać wewnętrznych audytorów, którzy sprawdzą stopień poprawności procedur w odniesieniu do normy ISO. Jeśli zespół jest mały, można zdecydować o rezygnacji z tego etapu

7.      Wdrożenie systemu

W ramach wdrożenia przekazuje się pracownikom dokumentację przygotowaną w ramach systemu zarządzania jakością. W trakcie zapoznawania zespołu z dokumentami może istnieć potrzeba skorygowania procedur. Wtedy jest odpowiedni czas by je zmienić.

8.      Przegląd zarządzania

Jednym z ostatnich etapów jest przegląd wszystkich procesów i zgłoszenie ich do certyfikacji. Przegląd jest spotkaniem kierowników zespołów odpowiedzialnych za konkretne działy i prezesa firmy w celu sprawdzenia wszystkich procesów z normą ISO 9001

9.      Etap certyfikacji.

Podczas tego etapu w firmie przeprowadzany jest audyt wszystkich procesów, całego systemu zarządzania jakością i jego zgodnością z normą ISO. Po otrzymaniu certyfikatu trzeba na bieżąco przeprowadzać audyty nadzorujące, czy wszystkie procesy przebiegają prawidłowo.

Przedstawiliśmy w najbardziej skrótowej formie etapy uzyskiwania certyfikatu ISO 9001. W zależności od wielkości firmy, a także zakresu koniecznych do wprowadzenia zmian, etapy te mogą trwać od kilku dni to kilku tygodni. Pewnie jest jedno. Ich kolejność. Zawsze jest taka sama.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia o którym mowa w akrtykule?

Czy ten artykuł był przydatny?

Kliknij aby wrócić do strony głównej
Czym jest FLoC i profilowanie reklam?
przeglądarki

Czym jest FLoC i profilowanie reklam?

Do czego służy FLoC? Jak z niego korzystać? Czym jest kohorta? Czy kohorta może się zmienić? Jak FLoC wpłynie na dopasowanie i profilowanie reklam w kontekście prywatności? Czy ciasteczka reklamowe...

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!