Fałszywe reklamy i ogłoszenia. Jak zachować bezpieczeństwo?

Reklamy i ogłoszenia mają za zadanie skutecznie zainteresować produktem lub usługą. Warto jednak uważać, by nie paść ofiarą oszustów, Niezbędne jest wdrożenie odpowiednich środków bezpieczeństwa.

  • Małgorzata Łaziuk
  • /
  • 6 września 2024

Jaki cel ma publikowanie nieprawdziwych reklam i ogłoszeń?

Jest to coraz bardziej powszechne i często spotykane zjawisko, które ma na celu osiągnięcie różnorodnych korzyści kosztem osób, które na takie treści natrafią. Fałszywe reklamy mogą przybierać różne formy – od ofert sprzedaży produktów, które nie istnieją, przez obietnice szybkich zarobków, aż po ogłoszenia związane z usługami czy nieruchomościami. Główną motywacją jest chęć oszustwa, czyli wyłudzenia pieniędzy, danych osobowych lub innych zasobów od nieświadomych ofiar, a także — wprowadzenie w błąd. 

Najczęściej spotykanym celem publikowania fałszywych reklam jest wyłudzenie pieniędzy. Przykłady tego typu działań można zobaczyć w sklepach internetowych — fałszywych, które oferują atrakcyjne produkty w bardzo niskich cenach. Kusząc potencjalnych klientów wyjątkowymi okazjami, oszuści zachęcają do dokonania szybkiej płatności, po czym towar nigdy nie zostaje wysłany lub dociera co innego, w cenie nieporównywalnie mniejszej oraz niezgodne z zamówieniem. Innym przykładem mogą być ogłoszenia dotyczące wynajmu mieszkań czy sprzedaży nieruchomości, które mają na celu wyłudzenie zaliczek lub wpłat zabezpieczających. Osoba, która wpłaci pieniądze, często zostaje z niczym, gdyż oferta okazuje się nieistniejąca, a kontakt z ogłoszeniodawcą się urywa.

Spear phishing na pracowników polskich instytucji publicznychSpear phishing na pracowników polskich instytucji publicznych Anna Petynia-Kawa

Celem takich działań może też być kradzież danych osobowych. Oszuści często tworzą fałszywe formularze, w których użytkownicy proszeni są o podanie swoich danych osobowych, takich jak numer PESEL, adres, czy dane bankowe. W ten sposób osoby publikujące fałszywe reklamy mogą uzyskać dostęp do kont bankowych, przeprowadzać nieautoryzowane transakcje lub wykorzystywać dane do innych przestępczych działań, takich jak kradzież tożsamości. Osoby, które padają ofiarą takich oszustw, nierzadko muszą zmagać się z długotrwałymi konsekwencjami prawnymi i finansowymi.

Motywem może być również manipulacja opinią publiczną lub celowe wprowadzenie ludzi w błąd w celu osiągnięcia korzyści politycznych, społecznych czy psychologicznych. Fałszywe reklamy mogą być narzędziem dezinformacji, służącym do wzbudzania strachu, paniki lub wprowadzania zamieszania w ważnych sprawach społecznych. Przykłady takich działań można zauważyć w kampaniach politycznych, gdzie przeciwnicy polityczni publikują fałszywe informacje, by zdyskredytować konkurencję. Celem takich działań jest manipulowanie emocjami odbiorców i wpływanie na ich decyzje oraz postawy, co może mieć poważne konsekwencje dla społeczeństwa i procesów demokratycznych.

Niezwykle ważne jest, aby użytkownicy internetu byli świadomi tych zagrożeń, zachowywali ostrożność i weryfikowali informacje, zanim zdecydują się na jakąkolwiek interakcję z nieznanymi reklamami czy ogłoszeniami.

Jak zachować bezpieczeństwo i nie dać się oszukać?

W dobie coraz bardziej rozwiniętej technologii i powszechnego dostępu do internetu, zachowanie bezpieczeństwa online staje się kluczowym elementem codziennego funkcjonowania. Oszuści wykorzystują różnorodne metody, by wyłudzić dane osobowe, pieniądze lub zmanipulować ofiary. Aby skutecznie się przed tym chronić, warto znać podstawowe zasady i być świadomym potencjalnych zagrożeń. Przede wszystkim — należy zachować ostrożność, zarówno w sieci, jak i w realnym świecie, zwłaszcza gdy mamy do czynienia z nieznajomymi lub niepewnymi źródłami informacji.

Pierwszym krokiem do zachowania bezpieczeństwa jest uważna analiza ofert i ogłoszeń, zwłaszcza tych, które wydają się zbyt atrakcyjne, by były prawdziwe. Fałszywe oferty często kuszą wyjątkowo niskimi cenami, szybkimi zyskami czy niesamowitymi promocjami. Przed podjęciem decyzji o zakupie towaru, czy usługi trzeba zawsze sprawdzać, czy dana firma, sklep czy osoba ogłaszająca się jest wiarygodna. Warto czytać opinie innych użytkowników, sprawdzać rankingi, a także zwracać uwagę na drobne szczegóły, takie jak adresy e-mail czy domeny internetowe, które mogą wskazywać na oszustwo (np. literówki w nazwach firm). Jeśli coś wzbudza podejrzenia, lepiej zrezygnować z transakcji niż ryzykować utratę pieniędzy.

Phishing, smishing, vishing w natarciu. Jak nie być podatnym na ataki socjotechniczne?Phishing, smishing, vishing w natarciu. Jak nie być podatnym na ataki socjotechniczne?Mikołaj Frączak

Kolejną istotną zasadą jest ochrona danych osobowych. Nigdy nie należy udostępniać swoich poufnych informacji, takich jak numery kart kredytowych, hasła czy dane logowania do kont bankowych, na niesprawdzonych stronach internetowych lub za pośrednictwem podejrzanych e-maili. Oszuści często stosują tzw. phishing, czyli technikę wyłudzania danych poprzez podszywanie się pod zaufane instytucje, takie jak banki czy firmy kurierskie. Ważne jest, aby zawsze weryfikować tożsamość nadawcy wiadomości oraz korzystać z oficjalnych stron internetowych. Warto używać silnych haseł oraz aktywować uwierzytelnianie dwuskładnikowe w usługach online, co znacznie utrudnia dostęp do kont przez osoby niepowołane.

Bezpieczeństwo to również edukacja i stała czujność. Zrozumienie, jakie zagrożenia czyhają w internecie, oraz regularne śledzenie ostrzeżeń o nowych formach oszustw może pomóc uniknąć wielu problemów. Korzystanie z oprogramowania antywirusowego, aktualizacja systemu operacyjnego oraz przeglądanie regulaminów stron i aplikacji to dodatkowe środki, które wzmacniają nasze bezpieczeństwo. Warto także regularnie monitorować swoje konta bankowe oraz raporty kredytowe, by w porę zauważyć ewentualne nieprawidłowości.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!