Google zaczyna kampanię antydezinformacyjną przed wyborami do Parlamentu Europejskiego
Jak poinformowała w czwartek firma Reuters, Google przygotowuje się do rozpoczęcia kampanii przeciwdziałającej dezinformacji w pięciu krajach Unii Europejskiej (UE). Kampania zbiega się również z wejściem w życie pod koniec tego miesiąca nowych, bardziej rygorystycznych przepisów mających na celu zwalczanie treści online. W czerwcu obywatele UE wybiorą nowy Parlament Europejski, który uchwali polityki i przepisy w regionie, a prawodawcy obawiają się, że rozpowszechnianie dezinformacji w Internecie może wpłynąć na wyborców.
- Joanna Gościńska
- /
- 27 lutego 2024
Są oskarżenia
Francja, Polska i Niemcy oskarżyły w poniedziałek Rosję o utworzenie rozbudowanej sieci stron internetowych w celu szerzenia prorosyjskiej propagandy. Europejski akt prawny o usługach cyfrowych, który wchodzi w życie w tym tygodniu, będzie wymagał od bardzo dużych platform internetowych i wyszukiwarek podjęcia większych wysiłków w celu zwalczania nielegalnych treści i zagrożeń dla bezpieczeństwa publicznego.
Tej wiosny wewnętrzna jednostka Google Jigsaw, której zadaniem jest walka z zagrożeniami dla społeczeństw, wyemituje serię animowanych reklam na platformach takich jak TikTok i YouTube w pięciu krajach UE: Belgii, Francji, Niemczech, Włoszech i Polsce. Opierając się na poprzednich kampaniach, które firma testowała w Niemczech i Europie Środkowej, Jigsaw stwierdziła, że nowy projekt daje szansę dotarcia do obywateli w krajach o największej liczbie wyborców w UE, wykorzystując lokalną wiedzę firmy w tych regionach.
W reklamach będą wykorzystywane tzw. techniki „prebunkingu”, opracowane we współpracy z badaczami z uniwersytetów w Cambridge i Bristolu, mające na celu pomóc widzom w identyfikacji treści manipulacyjnych przed ich zetknięciem się z nimi. Widzowie oglądający reklamy w YouTube zostaną poproszeni o wypełnienie krótkiego kwestionariusza wielokrotnego wyboru, którego zadaniem będzie sprawdzenie, czego dowiedzieli się o dezinformacji.
- Spędziliśmy mnóstwo czasu na naprawdę spolaryzowanych debatach. Stawką jest nasza demokracja, a temperatura staje się coraz wyższa – powiedziała Beth Goldberg, kierownik ds. badań w Jigsaw. - Prebunking to jedyna technika, przynajmniej, którą widziałem, która działa równie skutecznie we wszystkich obszarach politycznych – powiedział Goldberg.
Dodała, że inne środki kontroli dezinformacji, takie jak sprawdzanie faktów, mogą pogłębiać polaryzację, ponieważ są stosowane po tym, jak informacja już się rozprzestrzeniła. W zeszłym miesiącu dochodzenie przeprowadzone przez ESDZ (Służbę Działań Zewnętrznych Unii Europejskiej) ujawniło 750 przypadków celowego rozpowszechniania wprowadzających w błąd informacji przez podmioty zagraniczne, z których wiele wyraziło poparcie dla inwazji Rosji na Ukrainę. Jak podała firma, reklamy Jigsawa zostaną przetłumaczone na wszystkie 24 języki urzędowe UE.
Kampania będzie trwać co najmniej miesiąc, z możliwością jej przedłużenia w zależności od zasięgu i efektywności. Oczekuje się, że wyniki kampanii, w tym odpowiedzi na ankiety i liczba osób, do których udało się dotrzeć, zostaną opublikowane latem 2024 r.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?