Google zaczyna kampanię antydezinformacyjną przed wyborami do Parlamentu Europejskiego

Jak poinformowała w czwartek firma Reuters, Google przygotowuje się do rozpoczęcia kampanii przeciwdziałającej dezinformacji w pięciu krajach Unii Europejskiej (UE). Kampania zbiega się również z wejściem w życie pod koniec tego miesiąca nowych, bardziej rygorystycznych przepisów mających na celu zwalczanie treści online. W czerwcu obywatele UE wybiorą nowy Parlament Europejski, który uchwali polityki i przepisy w regionie, a prawodawcy obawiają się, że rozpowszechnianie dezinformacji w Internecie może wpłynąć na wyborców. 

  • Joanna Gościńska
  • /
  • 27 lutego 2024

Są oskarżenia 

Francja, Polska i Niemcy oskarżyły w poniedziałek Rosję o utworzenie rozbudowanej sieci stron internetowych w celu szerzenia prorosyjskiej propagandy. Europejski akt prawny o usługach cyfrowych, który wchodzi w życie w tym tygodniu, będzie wymagał od bardzo dużych platform internetowych i wyszukiwarek podjęcia większych wysiłków w celu zwalczania nielegalnych treści i zagrożeń dla bezpieczeństwa publicznego.

Tej wiosny wewnętrzna jednostka Google Jigsaw, której zadaniem jest walka z zagrożeniami dla społeczeństw, wyemituje serię animowanych reklam na platformach takich jak TikTok i YouTube w pięciu krajach UE: Belgii, Francji, Niemczech, Włoszech i Polsce. Opierając się na poprzednich kampaniach, które firma testowała w Niemczech i Europie Środkowej, Jigsaw stwierdziła, że ​​nowy projekt daje szansę dotarcia do obywateli w krajach o największej liczbie wyborców w UE, wykorzystując lokalną wiedzę firmy w tych regionach.

W reklamach będą wykorzystywane tzw. techniki „prebunkingu”, opracowane we współpracy z badaczami z uniwersytetów w Cambridge i Bristolu, mające na celu pomóc widzom w identyfikacji treści manipulacyjnych przed ich zetknięciem się z nimi. Widzowie oglądający reklamy w YouTube zostaną poproszeni o wypełnienie krótkiego kwestionariusza wielokrotnego wyboru, którego zadaniem będzie sprawdzenie, czego dowiedzieli się o dezinformacji.

- Spędziliśmy mnóstwo czasu na naprawdę spolaryzowanych debatach. Stawką jest nasza demokracja, a temperatura staje się coraz wyższa – powiedziała Beth Goldberg, kierownik ds. badań w Jigsaw. - Prebunking to jedyna technika, przynajmniej, którą widziałem, która działa równie skutecznie we wszystkich obszarach politycznych – powiedział Goldberg.

Dodała, że ​​inne środki kontroli dezinformacji, takie jak sprawdzanie faktów, mogą pogłębiać polaryzację, ponieważ są stosowane po tym, jak informacja już się rozprzestrzeniła. W zeszłym miesiącu dochodzenie przeprowadzone przez ESDZ (Służbę Działań Zewnętrznych Unii Europejskiej) ujawniło 750 przypadków celowego rozpowszechniania wprowadzających w błąd informacji przez podmioty zagraniczne, z których wiele wyraziło poparcie dla inwazji Rosji na Ukrainę. Jak podała firma, reklamy Jigsawa zostaną przetłumaczone na wszystkie 24 języki urzędowe UE.

Kampania będzie trwać co najmniej miesiąc, z możliwością jej przedłużenia w zależności od zasięgu i efektywności. Oczekuje się, że wyniki kampanii, w tym odpowiedzi na ankiety i liczba osób, do których udało się dotrzeć, zostaną opublikowane latem 2024 r.

 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!