Ile jesteś w stanie zapłacić za swoje cyberbezpieczeństwo? [RAPORT]

Co dziesiąty użytkownik internetu w Polsce nie ma żadnych zabezpieczeń na swoich urządzeniach podpiętych do sieci. To nie jest najlepszy pomysł, biorąc pod uwagę zagrożenia w sieci,oraz to, jakie dane posiadamy w pamięci telefonów czy komputerów.

  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 15 grudnia 2021

Polacy za cyberbezpieczeństwo są gotowi zapłacić ok. 30 zł na miesiąc

Aż 10 proc. użytkowników internetu w Polsce nie ma żadnych zabezpieczeń na swoich urządzeniach podłączonych do internetu, bo najczęściej nie wiedzą, co i jak mają zainstalować. Użytkownicy, którzy mają jakieś rozwiązania zabezpieczające, z reguły korzystają z darmowych aplikacji i oprogramowania preinstalowanego przez producentów urządzeń.

Polacy w większości oczekują też kompleksowej usługi w zakresie cyberbezpieczeństwa od swojego dostawcy internetu i są skłonni za nią zapłacić ok. 30 zł na miesiąc – wynika z badania Coleman Parkes Research, które zostało zrealizowane na zlecenie firmy Allot, jednego globalnych liderów oferujących rozwiązania w obszarze cyberbezpieczeństwa.Polacy najczęściej mają zainstalowane na urządzeniach podłączonych do internetu oprogramowanie chroniące ich przed wirusami (61 proc.), atakami phishingowymi (59 proc.), złośliwym oprogramowaniem typu malware (43 proc.), a także do blokowania witryn z niewłaściwymi treściami (42 proc.).

10 proc. Polaków nie ma żadnej ochrony przed cyberzagrożeniami

Z badań Allot i Coleman Parkes Research wynika, że aż 10 proc. użytkowników internetu w Polsce nie ma żadnej ochrony na swoich urządzeniach podpiętych do internetu. Wynika to głównie z tego, że po prostu obawiają się instalowania nowych aplikacji (58 proc. wskazań). Z kolei 51 proc. osób w tej grupie przyznała, że zainstalowanie i uaktualnianie oprogramowania zabezpieczającego zajmuje im za dużo czasu i dlatego tego nie robią.Kolejne często wskazywane powody, dla których Polacy rezygnują z ochrony przed cyberzagrożeniami, to niewiedza, gdzie szukać takiej zabezpieczającej aplikacji (47 proc.), jaką wybrać (46 proc.) i jak ją zainstalować (31 proc.).

Bezpieczeństwo w firmie — jak skutecznie o nie zadbać?Bezpieczeństwo w firmie — jak skutecznie o nie zadbać?Anna Malinowska

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Często powodem jest też brak świadomości, że w ogóle powinni coś instalować, co wynika z przekonania, że taka aplikacja została już zainstalowana na ich urządzeniu przez producenta (46 proc.) lub po prostu, że posiadanie zabezpieczeń nie jest konieczne (34 proc.). Z kolei 24 proc. osób wskazało, że nie instaluje żadnych aplikacji zabezpieczających ze względu na zbyt duże koszty z tym związane.

Jakich zagrożeń obawiamy się i na jakich urządzeniach potrzebujemy ochrony najbardziej?

Ataki phishingowe (56 proc. wskazań), narażenie dzieci na cyberzagrożenia (56%) i utrata poufnych danych (54 proc. to cyberzagrożenia, których najbardziej obawiają się Polacy. Na liście są także: ataki ransomware (53 proc.) i utrata prywatności (49 proc.).

Polacy mają także szereg innych obaw związanych z korzystaniem z internetu. Największe z nich dot. zbyt dużej ilość czasu spędzonego online w ciągu dnia (58 proc.) i związanej z tym obawy przed zainstalowaniem niebezpiecznej aplikacji (56 proc.) oraz zetknięciem się ze szkodliwymi treściami (52 proc.). Boimy się także, że osoby obce uzyskają dostęp do prywatnych informacji na nasz temat przez serwisy społecznościowe (51 proc., a także kontaktu z wulgarnym słownictwem (50 proc.).

Czego boją się jeszcze Polacy?

Przedstawiciel Coleman Parkes Research zauważa, że aż 46 proc. Polaków boi się, że mikrofony i kamery wbudowane w niektóre ich urządzenia mogą zostać zhakowane i wykorzystane do szpiegowania. Nieświadomych takiego zagrożenia jest aż 20% respondentów, a podobny odsetek uważa, że to niemożliwe.

Obawy o bezpieczeństwo podczas korzystania z internetu przez telefon powodują, że to urządzenie jest wskazywane najczęściej, bo aż przez 42 proc. respondentów, jako wymagające ochrony. Na kolejnych miejscach znajdują się: ochrona podczas korzystania z internetu podłączonego do routera w domu i pracy (32 proc.), a także podczas połączeń przez Wi-Fi (25 proc.).

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!