Ile kosztuje przygotowanie stanowiska pracy biurowej?
Wielu przedsiębiorców na poważnie myśli o zatrudnieniu kolejnych pracowników do firmy. Niestety, ale często zdarza się, że od tej decyzji odciąga ich rzekoma wysoka cena przygotowania nowego miejsca pracy. Czy naprawdę to tak kosztowne? Ile tak właściwie kosztuje przygotowanie stanowiska pracy biurowej dla nowego pracownika? Sprawdzamy!
- Martyna Kowalska
- /
- 1 marca 2021
Ile kosztuje przygotowanie stanowiska pracy biurowej — podstawowe informacje
Warto rozpocząć od tego, że z formalnego punktu widzenia, przygotowanie miejsca pracy bezwzględnie spoczywa na pracodawcy. Reguluje to bardzo precyzyjnie Kodeks Pracy. Zgodnie z przewidzianymi tam zasadami, firma zapewnia m.in. szkolenie z zakresu BHP, a także nieodpłatne przekazanie środków indywidualnych, które zabezpieczają przed szkodliwymi czynnikami w miejscu pracy. Przełożony musi też poinstruować nową osobę, jak z nich korzystać.
Gdy pracownik rozpoczyna pracę, musi mieć też do swojej dyspozycji odpowiednio przygotowane stanowisko. Jeśli jest to praca biurowa, to musi otrzymać biurko, fotel oraz wszystkie niezbędne narzędzia, które będą wymagane do wykonywania określonych czynności, jakie reguluje umowa między stronami.
Jeśli więc zadaniem pracownika jest na przykład komunikacja tekstowa z klientem, to musi otrzymać komputer z dostępem do sieci i wszystkimi niezbędnymi danymi, w tym swoje własne konto użytkownika i niezbędne dane logowania do usług, z jakich korzysta firma.
Ile kosztuje przygotowanie stanowiska pracy biurowej: co z podatkami?
Często pojawiają się pytania dotyczące tego, czy zakup na przykład biurka lub laptopa można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Zgodnie z literą prawa, można odpowiedzieć, że „to zależy”. Kosztem uzyskania przychodu są wydatki, jakie firma ponosi w celu osiągania przychodów.
Jeśli więc działalność wykaże, że zakup biurka, komputera czy krzesła jest niezbędny do wykonywania obowiązków służbowych, to można wysnuć domniemanie, że będzie to wydatek, jaki można uznać za koszt uzyskania przychodu i w taki sposób go rozliczyć.
Przedsiębiorcy powinni też pamiętać o tym, by wcześniej sprawdzić, czy wydatek nie został uwzględniony w tak zwanych wyłączeniach od kosztów uzyskania przychodu. Szczególną uwagę należy tu zwrócić choćby na nabycie lub wytworzenie tak zwanych środków trwałych.
możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODOWyciekły w Twojej firmie dane osobowe
Przygotowanie stanowiska pracy biurowej a dotacje i dofinansowania
Warto pamiętać o tym, że nie zawsze przedsiębiorca musi ponosić sto procent kosztów związanych z zakupem sprzętów, jakie składają się na wyposażenie stanowiska pracy. W niektórych sytuacjach wydatek ten może zostać zrefundowany przez Powiatowy Urząd Pracy.
Z takiego wsparcia mogą korzystać nie tylko małe firmy jednoosobowe. Wsparcie dostępne jest też dla spółdzielni socjalnych, spółek z o.o., a także fundacji. Z takich samych lub bardzo podobnych zasad mogą korzystać nawet szkoły, żłobki czy rolnicy.
Warto pamiętać o tym, że dotacja jest niedostępna dla firm, które zwolniły (na pół roku przed złożeniem wniosku) pracownika na podstawie wypowiedzenia lub poprzez porozumienie stron bez orzeczenia o winie pracownika. Wyłączenia dotyczą też działalności, które nieregularnie wypłacają pensje oraz dla osób, które do dwóch lat wstecz od daty złożenia wniosku zostały skazane za przestępstwo gospodarcze.
Wysokość wsparcia z PUP to 6-krotność przeciętnego wynagrodzenia gdy zatrudniamy osobę bezrobotną oraz 15-krotność wynagrodzenia w przypadku osoby niepełnosprawnej.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?