Jak przygotować firmę do kontroli przeciwpożarowej?

Pożar może zdarzyć się wszędzie. Zarówno w domu, jak i w firmie czy w otwartym terenie. Warto wiedzieć o tym, że przepisy prawa bardzo dokładnie opisują procesy i zasady, jakie trzeba spełnić, by przygotować firmę do kontroli przeciwpożarowej. Na co warto zwrócić szczególną uwagę?

Jak przygotować firmę do kontroli przeciwpożarowej?
  • Anna Malinowska
  • /
  • 1 marca 2021

Przygotowanie firmy do kontroli przeciwpożarowej a prawo

Warto pamiętać o tym, że polskie prawo wielokrotnie kładzie bardzo duży nacisk na bezpieczeństwo przeciwpożarowe. Specyficzne przepisy, które bardzo dokładnie regulują zakres kontroli i standardów, jakie trzeba spełnić opisuje na przykład artykuł 250 Prawa Ochrony Środowiska.

Nie jest to jednak jedyny przepis, jaki ma moc prawną. Kontrola może zostać też zlecona przez Starostę na mocy ustawy o samorządzie, a także sąd, prokuratura, a nawet Najwyższa Izba Kontroli. Strażacy — bo zwykle to oni przeprowadzają kontrolę — mogą też działać na podstawie artykułu 78 Prawa o Działalności Gospodarczej.

Kiedy może odwiedzić nas kontrola przeciwpożarowa?

Wiele osób wychodzi z mylnego założenia, że możemy zostać skontrolowani tylko przed oficjalnym odbiorem budynku lub przy dopuszczeniu obiektu — na przykład hali magazynowej — do użytkowania. Nie jest to zgodne z prawdą i warto położyć na to duży nacisk.

Kontrola może zostać ponowiona w niemal dowolnym momencie, wystarczy tylko zgłoszenie o możliwych uchybieniach, jakie może złożyć na przykład zaniepokojony sąsiad. Co więcej, w niektórych rodzajach działalności kontrole są cykliczne. 

Dobrym przykładem cykliczności kontroli przeciwpożarowej są przepisy, jakie dotyczą na przykład fabryk, budynków przemysłowych tak zwanego podwyższonego ryzyka, ale i urzędów gmin. Tam, gdzie zagrożenie zostaje zdefiniowane jako duże, kontrole są coroczne. W innych przypadkach o ich częstotliwości decyduje komendant lokalnej straży pożarnej.

Jeżeli jesteś administratorem danych lub IOD

możesz liczyć na nasze wsparcie w zakresie RODO w Twojej firmie

Jak przygotować firmę do kontroli przeciwpożarowej?

Warto podkreślić, że kontrola powinna odbywać się tylko w czasie działalności firmy, a więc w godzinach jej pracy. Przełożony powinien położyć bardzo duży nacisk m.in. na oznaczenie dróg ewakuacji. Trzeba nie tylko sprawdzić, czy jest ona dobrze oznaczona, ale czy nic nie blokuje pracownikom na przykład drogi ucieczki z płonącego budynku.

Strażacy kładą też duży nacisk na zgodność budynku z projektem oraz na atesty i certyfikaty. Obowiązkowe jest też okazanie aktualnych przeglądów technicznych na przykład instalacji gazowej czy elektrycznej. Pamiętajmy też o tym, że gaśnice muszą mieć ważny przegląd techniczny.

Po zakończonej kontroli należy dopilnować tego, by strażacy wydali odpowiedni protokół zdawczo-odbiorczy, gdzie zostaną wykazane ewentualne uchybienia czy zalecenia. Druk musi zawierać dane osoby kontrolującej i precyzyjny opis kontrolowanego zakładu. Musi też być na nim podana dokładna data kontroli, wykaz sprzętów objętych kontrolą oraz adnotacja o ważności wydanego zaświadczenia.

Jeśli uznamy, że wszystkie zawarte tam dane są zgodne ze stanem faktycznym, trzeba tylko podpisać protokół. Można jednak wnieść zastrzeżenia, jeśli uznamy, że opinia kontrolera jest niezgodna ze stanem faktycznym. 

 

 

 

 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia o którym mowa w akrtykule?

Czy ten artykuł był przydatny?

Tagi: PPOŻ
Kliknij aby wrócić do strony głównej
Czym jest FLoC i profilowanie reklam?
przeglądarki

Czym jest FLoC i profilowanie reklam?

Do czego służy FLoC? Jak z niego korzystać? Czym jest kohorta? Czy kohorta może się zmienić? Jak FLoC wpłynie na dopasowanie i profilowanie reklam w kontekście prywatności? Czy ciasteczka reklamowe...

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!