Jakie wymogi BHP są dla pracy biurowej?

Bezpieczeństwo i Higiena Pracy to bardzo precyzyjny zbiór przepisów, który dotyczy wszystkich rodzajów działalności, jakie funkcjonują w Polsce. Ustawa była wielokrotnie zmieniana, jednak jej główne wytyczne są dla większości firm bardzo dobrze znane. A zatem, jakie są wymogi BHP dla pracy biurowej?

  • Anna Malinowska
  • /
  • 2 marca 2021

Jakie są wymogi BHP dla pracy biurowej — podstawa prawna

Nadrzędnym aktem prawnym jest rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie przepisów BHP z 26 września 1997 roku z późniejszymi zmianami. Warto pamiętać o tym, że na zasady te pośrednio wpływa też wiele innych aktów wykonawczych, w tym choćby zbiór zasad dotyczących ochrony przeciwpożarowej.

Można więc wysnuć domniemanie, że mimo tego, że główną rolę odgrywa opisane wcześniej rozporządzenie, to ustawodawca bardzo dobrze zabezpieczył pracowników biurowych na wiele różnych sposobów. Skłania to do stwierdzenia, że praca tych osób jest chroniona na wielu różnych płaszczyznach.

Pamiętajmy jednak o tym, że kluczowe samo w sobie jest zdefiniowanie tego, czym jest biuro. Ustawodawca wyszedł z założenia, że jest to pomieszczenie przeznaczone do pracy stałej, gdzie pracownik pracuje w dniach swojej pracy co najmniej przez cztery godziny na dobę.

Wymogi BHP dla pracy w biurze — pamiętajmy o oświetleniu, temperaturze i wentylacji

Poza kilkoma wyłączeniami biuro musi być ulokowane powyżej poziomu gruntu i zapewniać dostęp zarówno do światła naturalnego (słonecznego) jak i naturalnego. 

Co do zasady, firma może pracować w pełnym wymiarze godzin tylko wtedy, jeśli temperatura plasuje się w odpowiednich progach. W biurze nie może być ani za zimno, ani za ciepło. Jeśli przełożony nie przestrzega tych norm, to pracownicy mogą odmówić wykonywania swojej pracy.

Każda osoba zatrudniona musi mieć do swojej dyspozycji w miejscu pracy nie mniej niż dwa metry kwadratowe podłogi. Pomieszczenie nie powinno być niższe niż 3 metry, jednak z wyłączeniem sytuacji, gdy założono tam klimatyzację lub wtedy, gdy pracują tam nie więcej niż cztery osoby. W ten sposób ustawodawca chce zapewnić pracownikom swobodny obieg powietrza w miejscu pracy.

Po stronie ciekawostek warto wykazać, że firma nie może umieścić w biurze dowolnych ładnie wyglądających drzwi. Muszą one spełniać wytyczne zawarte w przepisach budowlanych i przeciwpożarowych. Pracownik musi mieć nieskrępowane prawo do wyjścia z pomieszczenia.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Inne wymogi BHP w pracy biurowej

Właściciel firmy musi nie tylko zapewnić dostęp do odpowiednich urządzeń, jakie umożliwią osobom zatrudnionym wykonywanie pracy, ale też powinien je konserwować. Nie mogą one pracować bez ważnych przeglądów, a także nie mogą pracować tak głośno, że dekoncentruje to załogę biura. 

Pamiętajmy też o tym, że firma musi zapewnić nowemu pracownikowi w pełni przygotowane miejsce do pracy. W pracy biurowej zwykle oznacza to co najmniej dostęp do komputera, biurka, fotela oraz lampki. Przełożony musi też zorganizować wstępne szkolenie oraz zaznajomić nowego pracownika z zasadami korzystania z wyposażenia będącego na stanie firmy. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Tagi: BHP

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!