Jak nie dać się oszukać operatorowi?
Kolejni operatorzy pod lupą UOKiK. Przedstawiciele spółki podawali się za dotychczasowego operatora i nie wydawali konsumentom dokumentów umowy. Warto wiedzieć, jak nie dać się oszukać.
- Mikołaj Frączak
- /
- 10 grudnia 2021
Skargi na kolejnego operatora
Zdaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów operator telefoniczny TeleGo wprowadzał konsumentów w błąd. Przedstawiciele spółki podawali się za dotychczasowego operatora i nie wydawali konsumentom dokumentów umowy. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na firmę kary o łącznej wartości prawie 8 mln złotych.Spółka TeleGo świadczy usługi telekomunikacyjne w sieci stacjonarnej i komórkowej, a także usługi dostępu do internetu oraz w zakresie teleopieki.
Do Urzędu wpłynęły liczne skargi na firmę. W toku postępowania potwierdzono, że przedstawiciele firmy odwiedzając konsumentów w domach, podawali się za dotychczasowego operatora. Wskazywali, że przedstawiane do podpisu dokumenty dotyczą zmiany warunków umowy, a nie podpisania nowej. Nie zostawiali także konsumentom dokumentów, w tym formularzy odstąpienia od umowy, co mogło utrudnić im skorzystanie z tego prawa.
Firma podszywała się pod konkurencję?
Co więcej, spółka TeleGo za cel swoich praktyk obierała przede wszystkim seniorów, szczególnie wrażliwą grupę społeczną. Konsumenci nie otrzymywali od przedstawicieli TeleGo pełnej i rzetelnej informacji o przedsiębiorcy, z którym podpisują umowę oraz o celu wizyty. Zdobywanie nowych klientów poprzez podszywanie się pod dotychczasowego operatora, do którego klienci mają już zaufanie, jest nieetyczne.
Wyciek danych klientów jednego z operatorów. Firma uspokajaMikołaj Frączak
możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODOWyciekły w Twojej firmie dane osobowe
Zakwestionowaliśmy także fakt, że przedstawiciele firmy często nie zostawiali konsumentom kompletu dokumentów, w tym formularzy odstąpienia od umowy.Prezes UOKiK nakazał spółce TeleGo pod rygorem natychmiastowej wykonalności zaniechać zakwestionowanych praktyk. Nałożył także kary w wysokości prawie 8 mln złotych. Spółka musi również opublikować decyzję na stronie internetowej w terminie miesiąca od jej uprawomocnienia, a także skierować do konsumentów, którzy zawarli ze spółką umowy, informacje o decyzji listem poleconym.
Jak nie dać się oszukać przez operatora telekomunikacyjnego?
Konsument powinien zawsze wykazywać się zasadą ograniczonego zaufania co do przekazywanych ustnie ofert, informacji, propozycji zawarcia umowy. Warto prosić o wskazanie w dokumentach, które ma podpisać, treści przedstawionej ustnie oferty, informacji, propozycji. Należy też dać sobie czas na podjęcie decyzji, nie podpisywać dokumentów i umów „tu i teraz”.Nigdy nie podpisujmy dokumentów, których znaczenie wydaje się niezrozumiałe i wymaga konsultacji z osobami najbliższymi lub prawnikiem.
Zdecydowanie nie wolno podpisywać niczego przed przeczytaniem i w pośpiechu. Klient powinien żądać bezwzględnego wydania kopii podpisanych dokumentów. W razie niewydania kopii podpisanych dokumentów należy skontaktować się z rzecznikiem konsumentów.Warto pamiętać, jeśli zawarto umowę na odległość, można od niej odstąpić bez podania przyczyn w ciągu 14 dni. Jest to tzw. prawo do namysłu, umożliwiające konsumentowi zapoznanie się z towarem lub usługą i rozważenie racjonalności zakupu.
Źródło: UOKiK
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?