Jak przygotować się do sprzedaży firmy?

Sprzedaż firmy nie musi wynikać tylko i wyłącznie z tego, że nie radzimy sobie z zarządzaniem nią. Wręcz przeciwnie, wielkie korporacje często decydują się na negocjacje tylko z właścicielami, którzy w swoich segmentach rynku odnoszą wielkie sukcesy. Jak przygotować się do sprzedaży firmy?

Jak przygotować się do sprzedaży firmy?
  • Anna Malinowska
  • /
  • 21 maja 2021

Jak prawidłowo wycenić firmę?

Jest to jeden z tych obszarów, gdzie mogą pojawić się największe problemy z uzyskaniem pełnej zgodności między stronami. Wynika to zresztą z bardzo prostej zasady. Zysk jednej ze stron może słusznie być odbierany jako strata tej drugiej.

Jeśli więc przedsiębiorca za swoją firmę chciałby na przykład milion złotych, a kupujący byłby gotów zapłacić tylko 600 tysięcy złotych, to tworzy nam się impas, który może pogrzebać nawet świetnie zapowiadające się negocjacje. Jak sobie z tym radzić?

Najważniejsze jest wiarygodne wycenienie firmy. Obiektywność zastosowanych metod nie może być poddawana w wątpliwość przez żadną ze stron. Obecny właściciel może chcieć nieco zawyżyć wartość firmowego mienia, a kupujący będzie starał wykazać się wady i mankamenty.

Doskonałym wyborem wydaje się więc zatrudnienie niezależnego konsultanta, który podczas całego procesu szacowania wartości działalności nie będzie znał danych potencjalnych nabywcy. Tak samo, jak ów nabywca nie pozna jego tożsamości. Zostanie ona ujawniona dopiero podczas negocjacji.

To prosty i niezwykle skuteczny zabieg, by spróbować wypośrodkować cenę w taki sposób, by ta była jak najbliższa stanu faktycznego. Ryzykiem takiego ruchu jest jednak to, że kwota, jaką uzyskamy od konsultanta, może być niższa, niż ta, która by nas usatysfakcjonowała.

Ustal, co właściwie sprzedajesz

Do sprzedaży firmy można podejść na wiele różnych sposobów. Najczęściej skupiamy się na mieniu, jakie zyskujemy. To dość logiczny proces myślowy. Skoro coś kupujemy, to zwykle można wymienić na przykład firmowy brand, biuro, prawa patentowe czy zespół fachowców, jaki tam pracuje.

Powinniśmy jednak pamiętać o tym, że zakup firmy wiąże się też z wieloma zagrożeniami. Trzeba zidentyfikować nieściągnięte zależności, a także wyodrębnić to mienie, które generuje straty, zwłaszcza jeśli te rosną z miesiąca na miesiąc.

Dość kontrowersyjną kwestią są prawa patentowe. Często zdarza się, że na skutek specyficznej konstrukcji umowy, ich przekazanie musi zostać dodatkowo zaakcentowane. W przeciwnym razie może zachodzić domniemanie, że sprzedajemy produkty, które powstały na bazie danego patentu, ale nie sam patent.

Jeżeli jesteś administratorem danych lub IOD

możesz liczyć na nasze wsparcie w zakresie RODO w Twojej firmie

Kupujesz lub sprzedajesz firmę? Ureguluj swoje zobowiązania

Pamiętajmy o tym, że w obowiązującym w Polsce systemie podatkowo-prawnym, każda taka transakcja musi zostać zawarta w taki sposób, by dokładnie można było prześledzić wszystkie procesy, jakie zaszły po zmianie.

Umowa musi być więc parafowana przez notariusza, trzeba nanieść dodatkowe zmiany w KRS i księgach wieczystych, a także zaktualizować zasady przetwarzania baz danych, jeśli firma wcześniej takie gromadziła. Bez wątpienia warto skorzystać z doradztwa doświadczonych prawników. Pozwoli nam to zaoszczędzić sporo czasu.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia o którym mowa w akrtykule?

Czy ten artykuł był przydatny?

Kliknij aby wrócić do strony głównej
Facebook zniknie z rynku. I co dalej?
rozwiązania

Facebook zniknie z rynku. I co dalej?

Metbook, Faceverse, Zuckerverse a może jeszcze inaczej? Cały świat technologiczny wstrzymał oddech i czeka, aż Mark Zuckerberg ogłosi nową nazwę dla Facebooka. W związku z planami stworzenia nowego...

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!