Prowizja od sprzedaży dla handlowca. Jak ją ustalić?
Handel napędza wyniki sprzedażowe naszej firmy. Warto więc poświęcić mu odpowiednio dużo uwagi. By mieć pewność, że nasza firma wciąż będzie się rozwijać, powinniśmy nie tylko zatrudnić dobrych handlowców, ale też dodatkowo ich motywować. Na przykład atrakcyjnym systemem prowizji.
- Michał Górecki
- /
- 25 maja 2021
Jak rozliczać handlowca z wykonanej pracy?
Czasy, kiedy osoby zatrudnione w tym zawodzie miały wysoką podstawę wynagrodzenia i niską (a czasem i zerową) premię, już dawno odeszły do lamusa. Doświadczenia wielu firm dość jednoznacznie dowiodły, że nie jest to model, który przynosiłby wymierne korzyści wszystkim stronom.
Obecnie o wiele więcej firm stawia na elastyczne widełki płacowe, gdzie podstawa jest ustalana na średniej dla danej branży wysokości, ale premia może skutecznie zrekompensować tę nieco niższą kwotę. W dużych, prężnie działających firmach, nikogo nie dziwi premia, która stanowi nawet 80% podstawy lub wręcz ją przewyższa.
Taki model rozliczania się z handlowcami przyszedł do nas z zachodu i nic nie wskazuje na to, by w najbliższym czasie miał zostać wyparty. Co warto podkreślić, te zasady dotyczą zarówno osób zatrudnionych na umowę o pracę, jak i tych członków zespołu, którzy współpracują z firmą na zasadach B2B.
Jak skonstruować system premiowy w firmie?
Przede wszystkim musi być prosty do zrozumienia dla wszystkich stron i atrakcyjny finansowo. Wbrew pozorom można te dwie wartości ze sobą pogodzić i znaleźć takie rozwiązanie, które będzie atrakcyjne zarówno dla właściciela działalności, jak i dla pracowników.
Warto zwrócić też uwagę na to, by zbyt mocno nie rozdrabniać szczebelków wynagrodzenia. Widełki płacowe zmieniające się co dwa-trzy punkty procentowe nikogo nie zmotywują do wytężonej pracy i wspięcia się na wyżyny swoich handlowych umiejętności.
O wiele lepiej sprawdzi się podział co 5, a nawet 10 punktów procentowych. Jeśli pracownik wyrobił 100% normy, to otrzyma podstawę wynagrodzenia plus minimalną zapisaną w umowie premię. Jeśli jednak sprzedał tyle towaru, że jego wyniki sprzedażowe przekroczyły 105 czy 115 procent planu, to jego premia także powinna wzrosnąć.
Co ważne, powinien być to odczuwalny dla niego skok. Różnica rzędu kilkudziesięciu złotych nikogo nie zmotywuje do pracy. O wiele lepiej byłoby, gdyby pierwsze trzy-cztery progi były bardzo atrakcyjne i podnosiły wynagrodzenie nawet i o paręset złotych.
możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODOWyciekły w Twojej firmie dane osobowe
Czy warto wprowadzać system prowizji od sprzedaży?
Tak, jednak należy zastanowić się nad tym, czy ma ona być dostępna dla każdego z pracowników, czy też tylko dla tych, którzy wyrabiają założone normy, na przykład 110% sprzedaży w każdym miesiącu z ostatniego kwartału czy półrocza.
Można potraktować taką prowizję jako dodatkową formę premii. W praktyce pracownik otrzymałby więc podstawę, należną mu premię oraz na przykład 2% wartości sprzedanego towaru do określonej kwoty. To świetne narzędzie, które pozwoli dodatkowo docenić najaktywniejszych członków zespołu i dodatkowo zmotywuje ich do pracy w firmie.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?