Zwolnienie pracownika. Rozmowa. Jak ją przeprowadzić?

Czasem zdarza się, że firma musi rozstać się z jednym z członków zespołu. To trudna chwila zarówno dla szefa, innych pracowników, jak i dla osoby, która wkrótce będzie musiała rozstać się z firmą. Jak przeprowadzić taką rozmowę? 

  • Martyna Kowalska
  • /
  • 25 maja 2021

Jak zwolnić pracownika?

Przede wszystkim musimy pamiętać o zachowaniu zgodności z obowiązującym w Polsce Kodeksem Pracy. Osoba zatrudniona ma wiele przywilejów, a zwolnienie powinno zostać wcześniej poprzedzone dokładną analizą.

Wynika to choćby z tego, że pracownik zatrudniony na umowę o pracę ma do wybrania zaległe dni urlopu. W zależności od długości stażu w firmie obowiązuje go też jasno określony okres wypowiedzenia umowy, kiedy — w pewnych sytuacjach — wciąż będzie on przychodził do firmy i świadczył usługę pracy.

Zawsze warto skonsultować z księgową i działem kadr wszystkie nasze zobowiązania wobec takiego pracownika, by nie okazało się nagle, że w praktyce nie jesteśmy należycie przygotowani do tego, by tę osobę zwolnić, co na pewno nie ułatwi nam późniejszych relacji z zatrudnionym.

Zachowuj się tak, jak sam chciałbyś być potraktowany w razie zwolnienia z pracy

Pamiętajmy o tym, że osoba, którą zwalniamy z pracy, nagle nie przestaje istnieć. Wciąż może ona być nośnikiem informacji o naszej firmie. W erze globalnego dostępu do internetu jest więcej niż prawdopodobnym, że pracownik, który był źle traktowany, wyrazi swoje niezadowolenie w mediach społecznościowych lub na portalach branżowych.

Dlaczego to tak ważne, by do tego nie dopuścić? Wynika to z jednej, kluczowej kwestii: chcemy budować pozytywny PR naszej firmy. Nie chcemy być postrzegani jako bezduszna organizacja, która zmienia pracowników jak rękawiczki, a na dodatek traktuje ich źle.

W niektórych sektorach rynku taka opinia o firmie byłaby wręcz strzałem w kolano, który znacznie ograniczyłby nasze szanse na pozyskanie nowych, wartościowych członków zespołu. Firma z dobrym PR-em może rekturować świetnych pracowników, którzy świadomie godzą się na niższe wynagrodzenie, bo wiedzą, że atmosfera w miejscu pracy jest dobra. Zawsze warto o tym pamiętać.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Jak przeprowadzić rozmowę ze zwalnianym pracownikiem?

Warto dwa razy zastanowić się nad tym, czy amerykańskie podejście, jakie znamy z filmów, czyli krótkie „jesteś zwolniony” to na pewno dobry pomysł na taką rozmowę. Wydaje się, że w polskich realiach taki schemat rozmowy jednak nie przyjął się zbyt dobrze. 

O wiele lepiej będzie się do takiej rozmowy odpowiednio przygotować. Zachowajmy spokój i przedstawmy merytoryczne argumenty za tym, dlaczego dany pracownik musi pożegnać się z firmą. Jeśli jest to sprzedawca, to można mu na przykład pokazać dane ze sprzedaży w odniesieniu do zanonimizowanych informacji o wynikach kolegów z działu.

Pamiętajmy też o tym, że życie pisze różne scenariusze. Nigdy nie wiadomo, czy nasz były pracownik nie trafi na przykład do firmy, która jest naszym głównym rywalem na rynku. Dobrze więc rozstać się w pozytywnych relacjach i w miarę możliwości oczyścić atmosferę. To wskazane zarówno dla dobrego samopoczucia pracownika, jak i szefa. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!