Jak sprawdzić, czy telefon ma złośliwe oprogramowanie?

Kiedy myślisz o świecie wirusów i złośliwego oprogramowania, w Twojej głowie mogą pojawić się niektóre z najbardziej niesławnych ataków. Możesz sobie wyobrazić hakerów włamujących się do Pentagonu lub Sony Pictures i kradnących dokumenty lub dane osobowe. Chociaż są to z pewnością przykłady wirusów i złośliwego oprogramowania, ataki te mają miejsce codziennie na mniejszą skalę – i na Twój telefon komórkowy. Czy Twój telefon ma wirusa? Dlaczego tak się dzieje i jak go usunąć?

  • Joanna Gościńska
  • /
  • 8 lutego 2024

Czym różnią się złośliwe oprogramowanie i wirusy?

Jeśli uważasz, że Twój telefon jest zainfekowany wirusem, możesz zastanawiać się, jaka jest różnica między złośliwym oprogramowaniem a wirusami. Obydwa są rodzajami złośliwego oprogramowania, które może uszkodzić lub narazić na szwank Twoje urządzenia. Ale jaka jest różnica?

1(22) 2024 SECURITY MAGAZINE1(22) 2024 SECURITY MAGAZINE Monika Świetlińska

Złośliwe oprogramowanie to oprogramowanie zaprojektowane w celu uszkodzenia lub w jakiś sposób naruszenia bezpieczeństwa Twojego urządzenia, polegającego na kradzieży danych osobowych z telefonu lub zainstalowaniu niechcianych programów. Wirusy to specyficzny rodzaj złośliwego oprogramowania, które uszkadza pliki na zainfekowanym urządzeniu w celu dalszego rozprzestrzeniania się. Do złośliwego oprogramowania zalicza się także oprogramowanie szpiegowskie (oprogramowanie służące do śledzenia nawyków przeglądania Internetu), oprogramowanie reklamowe (oprogramowanie wyświetlające reklamy na ekranie bez zgody użytkownika) i oprogramowanie ransomware (szyfrujące pliki do czasu zapłacenia okupu).

Jak sprawdzić, czy Twój telefon ma wirusa lub złośliwe oprogramowanie?

Jeśli obawiasz się, że Twój telefon może zostać zainfekowany wirusem lub złośliwym oprogramowaniem, oto kilka rzeczy, na które możesz zwrócić uwagę:

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

  • Sprawdź wydajność swojego telefonu. Jeśli Twój telefon nagle działa wolno i wolno reaguje, przyczyną może być wirus. Możesz również zauważyć, że aplikacje otwierają się dłużej lub ekran zawiesza się częściej niż zwykle, co jest kolejnym sygnałem, że coś może być nie tak.
  • Sprawdź żywotność baterii. Możesz również zauważyć, że żywotność baterii znacznie się zmniejszyła. Urządzenie z wirusem lub złośliwym oprogramowaniem rozładuje baterię szybciej niż zwykle. Jeśli bateria Twojego telefonu rozładowuje się szybciej (i nie ulega rozładowywaniu), istnieje duże prawdopodobieństwo, że coś jest z nią nie tak.
  • Sprawdź ilość wykorzystywanych danych. Niektóre wirusy mogą powodować, że aplikacje w telefonie zużywają więcej danych niż zwykle — więc zwracaj uwagę na wszelkie nagłe zmiany w ilości danych wykorzystywanych przez każdą aplikację w miarę upływu czasu! Ważne jest, aby o tym nie zapomnieć, ponieważ pozostawienie go bez kontroli może oznaczać znaczne opłaty od operatora!
  • Sprawdź nietypowe zachowanie. Innym sposobem sprawdzenia, czy Twój telefon został zainfekowany, jest sprawdzenie, jak się zachowuje podczas jego używania. Jeśli zauważysz, że działa wolno, a aplikacje ładują się dłużej niż zwykle, może to być również oznaką problemów.
  • Sprawdź, czy nie ma nietypowych aplikacji lub funkcji. Pojawienie się nieznanych aplikacji lub funkcji może się zdarzyć, gdy zainstalujesz nową aplikację z niezaufanego źródła, takiego jak Internet lub nieznana witryna internetowa. Jeśli nie pamiętasz instalowania czegoś takiego, sprawdź, czy w menu ustawień nie ma żadnych nietypowych funkcji — na przykład, jeśli na Twoim urządzeniu domyślnie włączona jest funkcja „Ochrona antywirusowa” bez Twojej wiedzy i zgody, może to wskazywać na złośliwe zachowanie miejsce bez Twojej wiedzy!

W jaki sposób złośliwe oprogramowanie lub wirus dostaje się do Twojego telefonu?

Złośliwe oprogramowanie i wirusy mogą zainfekować telefon na różne sposoby, na przykład: pobieranie aplikacji z niezaufanych źródeł. Jeśli pobrałeś aplikację ze strony internetowej, która nie jest dobrze znana i zaufana, istnieje ryzyko, że może ona zostać zainfekowana złośliwym oprogramowaniem lub wirusami.

Jak zadbać o bezpieczeństwo telefonu komórkowego?Jak zadbać o bezpieczeństwo telefonu komórkowego?Jan Wróblewski

  • Otwieranie załączników do wiadomości e-mail od nieznanych nadawców.
  • Otwieranie wiadomości tekstowych od osób, których nie znasz.
  • Korzystanie z mediów społecznościowych, takich jak Facebook czy Twitter, gdzie jest to ukryte w pobranym obrazie lub filmie.
  • Odwiedzanie stron internetowych, które zostały zhakowane przez hakerów – nawet jednorazowe odwiedzenie ich może doprowadzić do zainfekowania telefonu.
  • Podłączanie dysków USB do telefonu, co ma sens – w końcu wiele wirusów ma na celu przejmowanie kontroli nad urządzeniami mobilnymi.

Jak usunąć złośliwe oprogramowanie lub wirusa z Androida?

  • Jeśli na Twoim urządzeniu znajduje się wirus, możesz go usunąć, korzystając z jednego z poniższych rozwiązań:
  • Użyj aplikacji antywirusowej. Te aplikacje skanują Twoje urządzenie w poszukiwaniu złośliwych plików i podają instrukcje, jak je usunąć, jeśli wykryją coś podejrzanego.
  • Użyj przywracania ustawień fabrycznych lub rozruchowego narzędzia antywirusowego. Zresetowanie telefonu lub tabletu do pierwotnego stanu jest opcją, jeśli żadna z tych innych metod nie zadziała lub jeśli nie rozwiążą problemu, który był przyczyną problemów (takich jak otwarte porty). Jeśli to nie zadziała, rozważ użycie czegoś takiego jak WiperSoft Anti-Malware jako startowego narzędzia antywirusowego.
  • Wyłącz i uruchom ponownie. Czasami samo wyłączenie i ponowne uruchomienie wystarczy, aby rozwiązać problem — jest to łatwy sposób na odłączenie zasilania od komponentów sprzętowych, które mogą być zainfekowane złośliwym oprogramowaniem lub innymi wirusami.
  • Zainstaluj ponownie system operacyjny. Pamiętaj, aby zachować ostrożność podczas wykonywania tego kroku: ponowna instalacja systemu operacyjnego spowoduje wyrzucenie wszystkich danych w błoto i usunięcie wszystkiego z telefonu lub tabletu. Dlatego pamiętaj, aby najpierw wykonać kopię zapasową wszystkich danych, które się tam znajdują! 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!