Jak zabezpieczyć swoją firmę przed wyciekiem danych osobowych klientów?

Wyciek danych osobowych to poważne zagrożenie dla wszystkich przedsiębiorstw. Niesie za sobą ryzyko w postaci skutków prawnych, utraty reputacji firmy oraz ogromnych strat finansowych. Wraz z rozwojem technologii, ryzyko wycieku danych wzrasta, a co najważniejsze, najczęstszym jego źródłem jest człowiek. Jakie usprawnienia wprowadzić w firmie i w jaki sposób szkolić pracowników, aby uchronić się przed utratą danych osobowych? 

  • Anna Pakaszewska-Cetera
  • /
  • 2 maja 2023

W jaki sposób dochodzi do wycieku danych osobowych?

Wyciek danych to sytuacja, w której dane zostają ujawnione publicznie poprzez drogę cyfrową w internecie, utratę lub kradzież sprzętu firmowego bądź w sposób fizyczny.

Może nastąpić wskutek ataków hakerskich, choć najczęściej wynika to z niewiedzy lub nieodpowiedniego, czy nawet braku, przeszkolenia samych pracowników. 

Naruszenia ochrony danych osobowych a kary pieniężneNaruszenia ochrony danych osobowych a kary pieniężneRafał Stępniewski

Najczęściej upublicznione zostają informacje, takie jak dane personalne, numery telefonów, numery kont bankowych i kart kredytowych. 

Przyczyny wycieku danych osobowych

Do wycieku danych osobowych może dojść wskutek cyberataków, które mogą przybierać najróżniejsze formy. Najgroźniejszymi są ataki socjotechniczne, w tym phishing, który działa na zasadzie zastraszenia lub manipulacji pracownika w celu przechwycenia poufnych informacji.

Cyberprzestępcy mogą wykorzystać każde słabe ogniwo danego przedsiębiorstwa — wadliwą lub nieprawidłowo skonfigurowaną infrastrukturę firmy, przestarzałe i podatne na ataki aplikacje, niewystarczająco mocne hasła pracowników lub ustawianie tego samego hasła do wszystkich aplikacji firmowych.

Jak zabezpieczyć firmę przed kopiowaniem danych przez pracowników?Jak zabezpieczyć firmę przed kopiowaniem danych przez pracowników?Rafał Stępniewski

Istotną przyczyną jest również brak wiedzy pracowników na temat zagrożeń wynikających z ich działań, które mogą doprowadzić do wycieku danych osobowych. 

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Jak uchronić firmę przed wyciekiem danych osobowych?

1. Przeprowadzenie audytu bezpieczeństwa

W pierwszej kolejności należy rozeznać się, czy w przedsiębiorstwie działają jakiekolwiek zabezpieczenia ochrony danych osobowych, a jeśli tak, to jakie. Firma powinna ocenić stan zabezpieczeń infrastruktury sieciowej i serwerów oraz sprawdzić, czy przestrzegana jest przez pracowników polityka dotycząca bezpieczeństwa danych.

2. Bezpieczne oprogramowanie

Należy zadbać o to, aby każda aplikacja przetwarzająca dane osobowe gwarantowała ich bezpieczeństwo. Niezależnie od tego, czy firma sama zajmuje się ich przetwarzaniem, czy zleca to zewnętrznej firmie, warto zwrócić uwagę na lokalizację serwerów, na których przechowywane są dane, czy też na to, kto ma uprawnienia dostępu do miejsca gromadzenia danych.

3. Edukacja pracowników

Firma powinna stawiać na ciągłe szkolenia pracowników z zakresu cyberbezpieczeństwa. Podwładni z wiedzą na odpowiednim poziomie będą ostrożniej podchodzić do tematu ochrony danych stosując dobre praktyki i minimalizując tym samym ryzyko wycieku danych.

4. Polityka silnych haseł

Warto wprowadzić do swojej firmy politykę trudnych i złożonych haseł, która będzie stanowić dodatkową przeszkodę dla cyberprzestępców. Dlatego dobrym pomysłem będzie posiadanie w firmie managera haseł, który przechowuje wszystkie dane logowania w jednym miejscu. Narzędzie to generuje złożone hasła przy nowym logowaniu, a także zapobiega używaniu haseł już wyeksploatowanych. Co więcej, warto również ustanowić zasadę zmiany hasła na całkiem nowe po danym czasie, np. po trzech miesiącach.

5. Weryfikacja wieloetapowa

Weryfikacja wieloetapowa to sposób na pełniejsze zabezpieczenie kont przez wprowadzenie dodatkowego elementu uwierzytelniającego np. aplikacji na telefon, kodu wysyłanego na dany adres mailowy, czy też urządzenia USB, które potwierdzi tożsamość użytkownika.

6. Bezpieczeństwo poczty elektronicznej

Skrzynki mailowe pracowników mogą zawierać mnóstwo danych, które nie powinny dostać się w niepowołane ręce. Dlatego też warto zadbać o doświadczonego administratora poczty, który zapewni jej odpowiedni poziom bezpieczeństwa. Polecane jest również posiadanie własnej domeny w adresach mailowych, zamiast tych generycznych, ponieważ te mogą wiele powiedzieć przestępcom o poziomie ich zabezpieczeń.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!