Jaki schemat komunikacji w pracy zdalnej warto wdrożyć?
Wyzwania, jakie postawiła przed nami pandemia COVID-19 wybiegają daleko poza to, czego wiele osób spodziewało się jeszcze w marcu 2020 roku, gdy wirus dopiero dotarł do naszego kraju. Od tego czasu zmieniło się bardzo wiele, w tym model pracy. Jak zarządzać komunikacją przy pracy zdalnej?
- Anna Malinowska
- /
- 20 czerwca 2021
Praca zdalna i hybrydowa w erze pandemii — co warto wiedzieć?
Mimo tego, że praca zdalna nie jest niczym nowym i w wielu segmentach rynku z powodzeniem funkcjonuje ona od ponad dekady, to dopiero za sprawą pandemii stała się czymś powszechnym. To właśnie dzięki niej w wielu firmach udało utrzymać się płynność pracy, a co za tym idzie, także i płynność finansową.
Początkowo pojawiło się wiele obaw co do tego, czy pracownicy dają radę utrzymać swój nominalny rytm pracy i wydajność. W zdecydowanej większości przypadków okazało się, że pracownicy nie dość, że utrzymali swoją typową wydajność, to jeszcze zaczęli wyrabiać się ze zleconymi zadaniami o wiele szybciej.
Pokazało to dość jednoznacznie, że praca zdalna może w pełni sprawdzić się jako zamiennik pracy biurowej. Już teraz wiadomo, że sporo firm zdecyduje się nieco zmienić swoją kulturę pracy i pozwoli pracownikom spędzać część dni roboczych w domu, przechodząc na tak zwany model hybrydowy.
Paradoksalnie największym beneficjentem takich działań są nie tyle, co pracownicy, ale szefowie firm. Dlaczego? Ponieważ praca zdalna generuje po stronie firmy sporo oszczędności. Zmniejsza się zużycie prądu, materiałów biurowych, a także odpada część kosztów eksploatacyjnych, typowych dla codziennej pracy biurowej.
Praca zdalna — czy dopuszcza ją polskie prawo?
Owszem, praca zdalna jest jak najbardziej legalna, jednak warto zwrócić uwagę na to, że w Polsce — podobnie jak w wielu innych krajach świata — praca zdalna nie została jeszcze w pełni umocowana od strony formalno-prawnej. Rząd dopiero pracuje nad przepisami, które mają usprawnić przejście na pracę zdalną lub hybrydową.
Jak działa symulator cyberataków firmy Microsoft?Jan Wróblewski
Oznacza to, że już w bliskiej przyszłości powinno zniknąć wiele problemów oraz niedomówień związanych z tym modelem pracy zawodowej. Można tu wskazać między innymi za odpowiedzialność pracodawcy za wypadki, które zdarzyły się w domu, podczas pracy zdalnej, lub na przykład za przestrzeganie zasad BHP.
możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODOWyciekły w Twojej firmie dane osobowe
Jaki schemat komunikacji warto wdrożyć w pracy zdalnej lub hybrydowej?
Praktyka wielu firm pokazała, że doskonale sprawdza się zwłaszcza komunikacja tekstowa i tablice zadaniowe. Zwykle cały schemat jest skonstruowany w taki sposób, że zarządca (menedżer) tworzy na tablicy zadanie i przydziela do niego pracownika lub cały zespół.
W opisie powinien znaleźć się szczegółowy opis zadania oraz termin niezbędny na jego wykonanie, oraz podział kompetencji. W tym momencie rozpoczyna się praca zespołu. Każdy wykonuje swoją część procesu, a następnie odhacza ją, gdy zadanie zostało wykonane. Na końcu menedżer zespołu przenosi zadanie do kolejnej rubryki, by pracowały nad nim inne zespoły lub akceptuje je i uznaje za wykonane, jeśli to zostało wykonane w sposób właściwy.
Pandemia dość dobitnie pokazała, że w razie ewentualnych wątpliwości, zamiast kontaktu telefonicznego, o wiele sprawdzi się chat tekstowy lub wideokonferencje.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?