Kiedy rozmowa call center jest uznana za spamowanie?

Kontakt z pracownikami infolinii to standard, do którego na przestrzeni ostatnich dwóch dekad przywykliśmy. Mało kto wie, że po wejściu w życie RODO, możemy znacznie zminimalizować ilość połączeń tego typu. Kiedy rozmowa przychodząca z call center może być uznana za SPAM?

  • Michał Górecki
  • /
  • 9 kwietnia 2021

Kiedy pracownicy call center mogą się z nami kontaktować?

Istnieje kilka przesłanek, kiedy pracownicy infolinii mogą nawiązywać z nami połączenia. Przed 2017 rokiem ilość połączeń telefonicznych i firm, jakie mogły do nas wydzwaniać była o wiele większa. Trudniej było też walczyć z usunięciem naszego numeru telefonu z bazy kontaktów.

Sporo zmieniło tutaj RODO. Ustawodawca wprowadził bardzo rygorystyczne kary, które skutecznie działają jako straszak na firmy, które zajmują się masowym telefonowaniem do losowo wybranych grup osób. Mimo tego, że proceder został znacznie ukrócony, to wciąż mogą z nami kontaktować się wybrane firmy.

Przede wszystkim, możemy liczyć na połączenia od call center, gdzie wyraziliśmy zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Bardzo częstą praktyką jest akceptacja szeregu odpowiednich zgód na przykład podczas podpisywania umowy z dostawcą internetu lub telekomem, jednak każdy z nas może też nie zgodzić się na kontakt w celach marketingowych.

Czasem zdarza się też, że dobrowolnie przekazujemy nasze dane kontaktowe, gdy chcemy zamówić usługę rozmowy z pracownikiem. W takiej sytuacji również zachodzi domniemanie zgody na kontakt. Zawsze warto upewnić się, jaki podmiot będzie przetwarzał wszystkie kluczowe informacje na nasz temat.

Jak walczyć ze SPAMem z infolinii?

Jednym z częściej powielanych mitów jest ten, że wystarczy nie odbierać połączeń, a call center się znudzi i przestanie do nas dzwonić. Zapewne nie ma w tym stwierdzeniu zbyt wiele prawdy. Istnieje wiele skuteczniejszych metod, by pozbyć się takich telefonów.

Pamiętajmy, że wraz z wejściem w życie RODO, to my jesteśmy na uprzywilejowanej pozycji i to nasze dane oraz prawo do ich modyfikowania czy edycji jest dla firm absolutnie kluczowe. Jeśli będą one przetwarzać je w sposób niedozwolony, to narażają się na kontrole i potencjalne grzywny od UODO.

Zwykle wystarczy spokojnie powiedzieć pracownikowi infolinii, że nie wyrażamy już zgody na kontakt w celach marketingowych i prosimy o wymazanie naszego numeru telefonu z bazy. Możemy oczywiście powiedzieć, że korzystamy w tym celu z praw, jakie daje nam właśnie RODO.

Nic nie stoi też na przeszkodzie, by napisać maila na oficjalny adres ABI, czyli osoby, która odpowiada za przetwarzanie danych w firmach i poprosić o usunięcie informacji na nasz temat lub anulować zgodę na kontakt telefoniczny w celach promocyjnych.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Co grozi firmom, których call center stale do nas wydzwaniają?

Jeśli mimo wycofania zgody na kontakt telefoniczny wybrana firma wciąż będzie do nas dzwonić, zawsze możemy powiadomić o tym incydencie Urząd Ochrony Danych Osobowych. Odpowiedni wniosek można złożyć zdalnie, przez internet. Zwykle to bardzo skuteczny sposób, by pozbyć się natrętnych firm.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!