Cesja numeru telefonu na odchodzącego pracownika – dlaczego nie zawsze to dobry pomysł?

Odchodzący pracownik wnioskuje o pozostawienie służbowego numeru telefonu komórkowego. Pracodawca, rzecz jasna może zgodzić się na taką operację, jednak ma prawo również odmówić, powołując się na ważne interesy. W skrajnych wypadkach, zgoda na przekazanie numeru z firmowej puli może wiązać się z… utratą klientów i ważnych danych firmowych

Cesja numeru telefonu na odchodzącego pracownika – dlaczego nie zawsze to dobry pomysł?
  • Michał Górecki
  • /
  • 13 kwietnia 2021

Argumenty przeciw cesji telefonu na byłego pracownika

Jeden z pracowników firmy budowlanej, który zajmował się zarówno kontaktem z klientami jak i pracami wykończeniowymi otrzymał wypowiedzenie w związku z przeprowadzaną redukcją etatów. Z uwagi na to, że rozstawał się z firmą mimo wszystko w przyjaznej atmosferze, jego szef zgodził się na przekazanie mu numeru telefonu komórkowego. Tym bardziej że rezygnacja z jednego abonamentu, będzie też dodatkowym „zejściem z kosztów”. Pracownik uzasadniał swoją prośbę na cesję numeru „sentymentem”, oraz faktem, że cała rodzina posługuje się właśnie tym numerem.

 Zgoda pracodawcy oznaczała niestety początek problemów. Wielu byłych klientów, którzy chcieli skorzystać z usług firmy, miało zapisany właśnie numer zwolnionego pracownika, który założył własną konkurencyjną działalność polegającą na świadczeniu usług wykończeniowych. W ten prosty sposób, doszło do odpływu klientów, którego początkiem była wspomniana cesja numeru telefonicznego.

Jak zadbać o bezpieczeństwo telefonu komórkowego?Jak zadbać o bezpieczeństwo telefonu komórkowego? Jan Wróblewski

Kiedy nie warto godzić się na cesję numeru telefonu?

Przedstawiony wyżej przykład to tylko jedna z ewentualności. Jeżeli pracodawca może mieć podejrzenia, że żegnający się z firmą pracownik przejdzie do konkurencji, zgoda na cesję numeru nie jest dobrym posunięciem. Można sobie wyobrazić jak wiele osób posługiwało się właśnie tym numerem w sprawach związanych z kontaktem z firmą. W ten sposób, możemy niechcący zrobić prezent swojemu konkurentowi!

Jeżeli jesteś administratorem danych lub IOD

możesz liczyć na nasze wsparcie w zakresie RODO w Twojej firmie

Smartfon – słaby punkt w ochronie tajemnic firmy

Pamiętajmy, że cesja numeru oznacza zazwyczaj także przekazanie używanego dotychczas smartfonu. Dzieje się tak w momencie, kiedy umowa na dany numer jest powiązana z urządzeniem, którego koszt zakupu wpisany jest w comiesięczny abonament. Pamiętajmy, że współczesne smartfony z kartami pamięci o pojemności kilkudziesięciu lub nawet kilkaset GB są potężnymi „magazynami” ważnych i strategicznych dla firmy danych. Sama skrzynka kontaktowa, może być niezwykle cenna dla konkurencji.

Dlatego trzeba jasno określić sposób przekazania urządzenia. Procedura w takim wypadku powinna uwzględniać przywrócenie urządzenia do ustawień fabrycznych, co wiąże się z usunięciem wszystkich dotychczasowych danych. Tu nie ma sentymentów. Jest interes firmy. Uzasadnienie pracownika, że ma w telefonie zdjęcia rodziny, nie jest właściwą argumentacją. Do takich celów nie służy przecież telefon służbowy!

Numery z prefiksem firmowym

Wielu operatorów komórkowych sprzedając większą liczbę numerów danemu przedsiębiorcy, oferuję ich pulę rozpoczynającą się na te same cyfry. Dobrze wygląda to wizerunkowo i jest chętnie  stosowane przez wiele firm. Wielu przedsiębiorców uważa, że charakterystyczny „prefiks” przyznany firmie powinien być zachowany w puli numerów firmowych, które nie powinny podlegać cesji.

Formalności związane z cesją numerów

Jeśli mimo wszystko przedsiębiorca godzi się na dokonanie cesji numeru firmowego, musi spełnić kilka formalności. Nie jest to rzadka sytuacja, więc firmy telekomunikacyjne posiadają wzory formularzy oraz gotowe procedury na taką ewentualność.

Pracownik, który przejmuje numer, powinien podpisać oddzielną umowę z firmą telekomunikacyjną na warunkach zaproponowanych wcześniej jego pracodawcy. Często oznacza to, że taka osoba płaci niższy abonament, niż w ofertach dla zwykłych konsumentów. Co do zasady, wynegocjowane rabaty i niższe stawki połączeń, przechodzą na nowego właściciela numeru.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia o którym mowa w akrtykule?

Czy ten artykuł był przydatny?

Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!