Masz konto w tym banku? Uważaj, możesz stracić pieniądze przez cyberprzestępców
Cyberprzestępcy nie próżnują i przed nowym rokiem chcą jeszcze zaatakować użytkowników bankowych serwisów transakcyjnych. Nowy phishing uderza tym razem w klientów Getin Banku.
- Mikołaj Frączak
- /
- 28 grudnia 2021
Klienci Getin Banku na celowniku oszustów
Oszuści ponownie wykorzystują specjalne kodowanie w celu zmylenia użytkownika i kradzieży haseł. Tym razem podszywają się pod Getin Bank. W fałszywym adresie literę "a" zastąpiono znakiem "ạ", zaś "b" zamieniono na "h". Adres niebezpiecznej to strony: secure.getinhạnk[.]com. Tak o próbie oszustwa na zmianę litery w linku do strony informuje Zespół Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego Komisji Nadzoru Finansowego w poniedziałkowym wpisie na Twitterze.
To już kolejny przypadek w ostatnich tygodniach kiedy cyberprzestępcy atakują klientów polskich banków. Nie ulega wątpliwością, że mamy do czynienia ze zmasowanym atakiem, szeroko uderzającym we wszystkich klientów, a nie tylko w duże banki czy te mniej zaawansowane technologicznie. Tak naprawdę wszyscy klienci powinni się obawiać ataku oszustów i zadbać o swoje bezpieczeństwo i pieniądze.
KNF też przypomina i ostrzega
Do Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF) coraz liczniej wpływają sygnały dotyczące oszustw z wykorzystaniem dokumentów z logiem KNF/UKNF lub osób powołujących się na KNF.Za pośrednictwem kampanii „UWAGA! CYBEROSZUST” KNF chce wskazać, jakie mechanizmy wykorzystują oszuści w procederze wyłudzania pieniędzy m.in. przy transakcjach pośrednictwa wymiany kryptowalut czy przy fałszywych działaniach podejmowanych rzekomo przez KNF lub UKNF.Oszuści, powołując się na sfałszowane dokumenty lub na działanie na zlecenie Urzędu KNF próbują się uwiarygodnić, dlatego głównym celem kampanii jest uświadomienie klientom sektora finansowego zagrożeń i ryzyka.
KNF z Policją przybliża metody działań, jakimi posługują się przestępcy
możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODOWyciekły w Twojej firmie dane osobowe
Urząd KNF przypomina o tym, ze nigdy:- nie uczestniczy ani nie pośredniczy w realizacji transakcji finansowych pomiędzy klientem a instytucją finansową-nie upoważnia nikogo (firm, osób itd.) do reprezentowania KNF ani UKNF, ani nie weryfikuje kosztów produktów, usług, czy też badania jakości obsługi klientów- nie pobiera żadnych opłat za udzielanie pożyczek przez podmioty prywatne- nie zajmuje się egzekwowaniem kosztów, podatków, opłat za certyfikaty oraz innych fałszywych działań wymyślanych przez oszustów
KNF radzi i zaleca
- Nie wolno instalować oprogramowania i ściągać aplikacji pochodzących z nieznanych źródeł, szczególnie jeżeli ktoś nas do tego namawia- Instytucje finansowe NIGDY nie proszą klientów o instalację oprogramowania do pomocy zdalnej. Jeżeli ktoś Was do tego namawia to prawdopodobnie jest to oszustwo- Nie warto ulegać presji czasu. Jeżeli ktoś namawia Was na działania już/teraz, wskazuje na szansę szybkiego zarobku, ale wymaga natychmiastowego działania (np. opłaty, przelewu, podania danych) to najprawdopodobniej oszustwo- Dajcie sobie czas na analizę dokumentów oraz świadomą decyzję. Czasem warto zadzwonić i zweryfikować poprawność swojego działania, czy też sprawdzić w Internecie, czy to nie oszustwo.Zanim wyślemy komuś pieniądze, zawsze warto sprawdzić dwa razy czy wszystko jest w porządku.
Źródło: KNF, CSIRT KNF
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?