Okulary AR skuteczniej w metaverse niż gogle VR?

Metaverse już puka do naszych drzwi. Nie tylko Mark Zuckerberg chce zmienić nasz sposób na korzystanie z internetu.

  • Michał Górecki
  • /
  • 17 marca 2022

Do wirtualnych przestrzeni trzeba się jakoś dostać — sposobów będzie kilka od smart-ekranów, przez gogle VR, po okulary AR. To te ostatnie mogą być najbardziej komfortowe przy codziennym użytkowaniu.

Czym jest Metaverse?

Metaverse, to nowe oblicze internetu, wirtualna przestrzeń, w której ludzie będą mogli wchodzić ze sobą w interakcje za pomocą różnych technologii. Dzięki temu doświadczanie ma być jeszcze głębsze i będzie łączyć człowieka, sprzęt i oprogramowanie. Metaverse jest pomyślany jako symulacja rzeczywistego świata, w którym możesz pracować, uczyć się, komunikować, odpoczywać, brać udział w wirtualnych koncertach. Co więcej, zanim wybierzemy się na realny urlop, to za pomocą gogli sprawdzimy, czy wybrany przez nas hotel spełnia nasze wymagania. Jednak założyciel Facebooka nie ma monopolu na „metę”, a jego odnóg może być bardzo wiele.

– Idea metaverse jest ściśle związana z takimi technologiami jak: wirtualna rzeczywistość (VR), sztuczna inteligencja (AI) i technologia blockchain. Dzięki zastosowaniu technologii poszerzonej rzeczywistości (AR) jesteśmy w stanie nie tyle tworzyć nowe światy, ile wręcz uzupełniać to co nas otacza o całkowicie nową wizualną i funkcjonalną warstwę. Takie podejście może wydać się jeszcze bardziej ekscytujące, gdyż nawiązuje do tego co znamy od lat – komentuje Bartosz Bilicki ze SmartVerum, który tworzy artystyczny metaverse.

Jak będzie działać metaverse?

Jak będzie działać? W metaverse SmartVerum odbiorca znajdzie setki sposobów, aby doświadczać sztuki, jednocześnie zbierając unikalne nagrody czy kryptowaluty. Dzięki rozwiązaniom Art as a Service (sztuka jako usługa), artyści będą mogli zarabiać nie tylko sprzedając swoje prace, ale także udostępniając je czasowo jak film czy muzykę, aby użytkownik mógł z nimi obcować kiedy tylko chce. Dzięki globalnej sieci partnerów (galerie sztuki, muzea, nowoczesne instytucje kultury, ale też galerie handlowe czy inteligentne domy) artyści zyskują potężny rynek zbytu swoich dzieł zarabiając w formule pay per view. Wejść w pełni do świata Metaverse stworzonego przez SmartVerum będzie można przy użyciu bezramkowych modułowych ekranów.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Masz Netflix „na spółkę”, zapłacisz więcej. Współdzielenie konta dodatkowo płatne?Masz Netflix „na spółkę”, zapłacisz więcej. Współdzielenie konta dodatkowo płatne?Michał Górecki

AR krok przed VR. Duży krok

Twórcy Mety zapowiedzieli, że ich urządzenie będzie obsługiwać rzeczywistość mieszaną i zawierać nowe czujniki, które pozwolą wirtualnemu odpowiednikowi człowieka utrzymywać kontakt wzrokowy i odzwierciedlać ludzką mimikę. Udoskonalona technologia pozwoli awatarom używać mowy ciała i lepiej przekazywać ludzkie emocje, dając poczucie prawdziwej komunikacji w przestrzeni wirtualnej.

Dzięki VR można dotrzeć do przestrzeni wirtualnej, ale możliwości VR są ograniczone przez współczesny sprzęt, który jest drogi i niewygodny w długotrwałym użytkowaniu. Samo dopasowanie do twarzy nie jest problemem, ale gogle VR okłamują percepcję naszego mózgu, bo przy ich pomocy jesteśmy w „wirtualnym ruchu”, a przecież faktycznie zwykle siedzimy w fotelu. Na dłuższą metę taka niespójność jest bardzo obciążająca dla naszego ciała.

– Natomiast już dziś nowoczesne smartfony udostępniły technologię AR miliardom użytkowników i to ona najprawdopodobniej skróci fazę rozwojową metawersum. Korzystanie z tej technologii jest bowiem zdecydowanie bardziej naturalne i intuicyjnie. Nie wymaga też od użytkownika zakładania w przestrzeni publicznej gogli – opisuje Wojciech Kyciak, z „wOkularach.pl"

Marki takie jak Ray Ban czy Apple już dziś mają w swojej ofercie okulary, które wyglądają niemal tak samo jak klasyczne oprawki. Z jednym wyjątkiem – osadzono w nich obiektywy, a wydawałoby się skomplikowaną elektronikę, umieszczono tylko w nieznacznie szerszych zausznikach. Obiektyw rejestruje to co widzi ludzkie oko i nakłada na szkło rozszerzenia AR np. reklamy czy ceny produktów umieszczonych za sklepową witryną. Potencjał wydaje się niewyczerpany.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!