Niedostępność systemu – jak stworzyć plan awaryjny

Systemy operacyjne i duże platformy zarządzające to narzędzia, które trzymają w ryzach wiele biznesów, które — gdyby je zsumować — są warte miliardy dolarów. Co robić, gdy platforma, na jakiej pracujemy, będzie niedostępna? Jak powinien wyglądać dobry plan awaryjny?

  • Anna Malinowska
  • /
  • 12 kwietnia 2021

Jak zapewnić ciągłość działania firmy?

Usterka może przydarzyć się każdemu rodzajowi działalności. Często nie wynika nawet ona z błędu po stronie użytkownika. Czasem wystarczy wadliwa lub źle zoptymalizowana aktualizacja od wydawcy oprogramowania, by wiele firm na całym świecie utraciło dostęp do cennych dla użytkowników informacji.

Zwykle udaje się przywrócić kopię zapasową lub uruchomić urządzenia na przykład w trybie awaryjnym, jednak nie jest to regułą. Historia zna wiele przypadków, kiedy niby-czasowa niedostępność systemu kończyła się koniecznością reinstalowania oprogramowania i utratą ważnych dokumentów czy schematów funkcjonowania wielu działalności na całym świecie.

Właśnie dlatego tak ważne jest posiadanie planu awaryjnego. Można określić go mianem zbioru zasad, które w krytycznej sytuacji zapewnią ciągłość funkcjonowania firmy i pozwolą nam na przykład na zabezpieczenie łańcucha dostaw lub utrzymanie kontaktu z klientami.

Z czego składa się dobry plan awaryjny w zarządzaniu firmą?

Kluczowym elementem jest dokładna, rzetelna analiza. Musimy wiedzieć, jakie są główne słabości w naszej firmie i nie ma co się łudzić, że nasza działalność jest od nich w pełni wolna. Praktyka pokazuje, że w niemal każdej firmie można jakiś proces usprawnić lub ulepszyć.

Kolejnym krokiem, jaki powinniśmy przedsięwziąć, jest odpowiedzenie sobie na pytanie, czy na liście potencjalnych awarii są też takie, które w całości paraliżują funkcjonowanie firmy. Jeśli tak, to musimy znaleźć dla nich zastępstwo.

Jeśli na przykład widzimy, że oprogramowanie zarządzające główną taśmą produkcyjną w firmie ma tendencje do psucia się, a nie możemy sobie pozwolić na zakup nowego systemu, to dobrą praktyką byłoby awaryjne zabezpieczenie linii awaryjnej, która w razie awarii przejmie na siebie choćby część najważniejszych procesów dla kluczowych klientów.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Kto powinien opracować plan awaryjny w firmie?

Zdania na temat tego, czy szef i osoby zarządzające w firmie są najlepszymi ku temu osobami, są bardzo mocno podzielone. Z jednej strony znają oni działalność od podszewki, jednak czasem umykają im rzeczy oczywiste, które już na pierwszy rzut oka są widoczne dla pracowników niższego szczebla. Szef nie zawsze wie o tym, że określona maszyna ma tendencje na przykład do zawieszania się.

To jedna z głównych przyczyn, która kieruje wiele działalności w stronę firm wyspecjalizowanych w audytach bezpieczeństwa. Atutem takiego rozwiązania jest też to, że cały proces nie angażuje ani załogi, ani szefostwa firmy. Kolejnym pozytywnym akcentem jest też dostęp do pełnego raportu oraz otrzymanie dokładnych wytycznych na temat tego, jakie działania trzeba podjąć, by w razie niedostępności systemu wciąż móc funkcjonować. Choćby w ograniczonym zakresie.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!