Nowe usługi dla komorników w e-US
Ministerstwo Finansów wskazało, że komornicy będą mieli możliwość korzystania z nowych usług w e-Urzędzie Skarbowym. Chodzi m.in. o proces zajęć nadpłat i zwrotów.

- Damian Jemioło
- /
- 27 stycznia 2023
Automatyzacja czynności komorniczych
Dzięki nowym usługom komornicy będą mogli zautomatyzować część czynności. Ustrukturyzowane zostaną zawiadomienia o zajęciu wierzytelności, prowadzenie komunikacji przez API w sprawach dotyczących prowadzonej egzekucji czy centralizacja procesu obsługi zajęć.
Wieloskładnikowe uwierzytelnienie na rynku finansowym kluczowe dla bezpieczeństwaMikołaj Frączak
- Udostępniliśmy kolejne masowe usługi dla komorników sądowych. Udostępnione usługi znacznie uproszczają i poprawiają skuteczność egzekucji – wskazała Anna Chałupa, wiceminister finansów i zastępczyni szefa KAS.
Nowe usługi obejmują też ustrukturyzowanie zawiadomień (ZZW-1K) o zajęciu wierzytelności, ich aktualizacji lub uchyleniu. A ponadto – wymiany pozostałej korespondencji związanej z postępowaniem egzekucyjnym pomiędzy komornikiem sądowym a urzędem skarbowym.
KAS cyfryzuje komorników
Proces digitalizacji pracy komorniczej to nic nowego. Już w grudniu 2022 r. KAS uruchomiło automatyczną obsługę wniosków komorników o udostępnienie informacji. Wszystkie usługi Konta Komornika w e-Urzędzie Skarbowym są dostępne dzięki API e-US.
W praktyce oznacza to, że komornicy sądowi wysyłają dokumenty za pomocą systemu, który umożliwia im prowadzenie postępowania. Otrzymują również odpowiedzi w ten sam sposób. To dzięki wymianie danych między systemami i komunikacji.
Rzeczony system, tj. e-Urząd Skarbowy jest współfinansowany ze środków unijnych. Cały projekt kosztował 122,8 mln zł, z czego Unia Europejska zapewniła aż 103,9 mln zł, czyli 84,6%.
Uwaga na fałszywą korespondencję z Urzędu Patentowego RPMichał Górecki
możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODOWyciekły w Twojej firmie dane osobowe
Cyfryzacja polskich urzędów
Projekt digitalizacji komorników czy urzędu skarbowego, to wierzchołek góry lodowej. Polska już od dawna stara się scyfryzować usługi publiczne. Trochę gorzej ma się kwestia digitalizacji jednostek samorządowych, np. urzędów miejskich.
Według raportu Obserwatorium Polityki Miejskiej IRMiR tj. „Cyfryzacja urzędów miast” aż 60% z nich nie ma żadnego dokumentu strategicznego, w którym poruszono by kwestię cyfryzacji. Ponadto niemal wszystkie takie placówki mierzą się z trudnościami finansowymi w trakcie digitalizacji, a 42% także kompetencyjnymi.
A te są szczególnie istotne zwłaszcza w kontekście cyberbezpieczeństwa. W końcu urzędy nierzadko przechowują i przetwarzają nasze dane osobowe czy inne istotne informacje.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?