Phishing za pośrednictwem LinkedIn. Czym jest Ducktail?

Pojawiło się nowe złośliwe oprogramowanie atakujące specjalistów ds. marketingu i HR.

  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 29 lipca 2022

Specjaliści z firmy WithSecure zidentyfikowali trwającą operację o nazwie „DUCKTAIL”. Jej celem są osoby i organizacje korzystające z Facebook Ads i Facebook Business. Zgromadzone dane pozwalają z wysokim prawdopodobieństwem przypuszczać, że za atakami stoją cyberprzestępcy z Wietnamu, a motywy działań mają charakter finansowy.

Zagrożenie dla kont biznesowych

DUCKTAIL wykorzystuje komponent złośliwego oprogramowania typu infostealer, specjalnie zaprojektowanego do przejmowania kont Facebook Business. Odróżnia go to od wcześniejszych ataków skoncentrowanych na Facebooku. Oprogramowanie zostało stworzone do wykradania cookies przeglądarki i wykorzystywania uwierzytelnionych sesji Facebooka w celu pobrania informacji z konta ofiary. Ostatecznie przejmowane są wszystkie konta Facebook Business, do których zaatakowana osoba ma wystarczający dostęp.

Phishing za pośrednictwem LinkedIn

DUCKTAIL wyszukuje ofiary i poddaje je phishingowi za pośrednictwem Linkedin. Wybierani są użytkownicy, którzy dysponują wysokim poziomem uprawnień do konta Facebook Business – przede wszystkim administratorzy stron:– Operatorzy DUCKTAIL starannie wybierają niewielką liczbę celów aby zwiększyć szansę na sukces, pozostając niezauważonym. Zaobserwowaliśmy, że celami ataków były głównie osoby pełniące funkcje kierownicze, odpowiedzialne za marketing, media i HR – tłumaczy Mohammad Kazem Hassan Nejad, badacz WithSecure Intelligence.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Phishing, smishing, vishing w natarciu. Jak nie być podatnym na ataki socjotechniczne?Phishing, smishing, vishing w natarciu. Jak nie być podatnym na ataki socjotechniczne?Mikołaj Frączak

Czujność kluczowa aby uniknąć ataku

DUCKTAIL, początkowo jako nieznane złośliwe oprogramowanie, zostało odkryte na początku tego roku. Specjaliści WithSecure™ zbadali, że było one rozwijane i dystrybuowane od drugiej połowy 2021 r. Cyberprzestępcy wprowadzali kolejne aktualizacje, próbując poprawić zdolności obchodzenia zabezpieczeń Facebooka.

Złośliwe oprogramowanie

Popularność mediów społecznościowych przyciąga przestępców chcących wykorzystywać je do kradzieży czy kampanii dezinformacyjnych. Złośliwe oprogramowania skierowane bezpośrednio na Facebooka czy Linkedin były do tej pory stosunkowo rzadkie, ze względu na mechanizmy wdrożone przez platformy. Szeroki zasięg i baza użytkowników sprawiają jednak, że jest to potencjalny wektor ataku.

– Coraz więcej kampanii phishingowych celuje w użytkowników LinkedIn. W przypadku osób, które mają dostęp administratora do korporacyjnych kont mediów społecznościowych, ważne jest, aby zachować czujność podczas interakcji z innymi osobami. Należy uważać zwłaszcza w przypadku załączników lub linków wysyłanych z kont, które nie są znane – podkreśla Mohammad Kazem Hassan Nejad. WithSecure podzielił się swoimi badaniami nad DUCKTAIL z firmą macierzystą Facebooka – Meta. Szczegółowy raport na temat działania DUCKTAIL oraz przegląd ataku z wykorzystaniem frameworka MITRE można znaleźć na stronie: labs.withsecure.com/publications/ducktail.

Źródło: WithSecure Intelligence

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!