Policja: Black Friday to okazje - także dla oszustów

Przełom listopada i grudnia to czas wzmożonej aktywności konsumentów w obszarze zakupów on-line. Dobrze wiedzą o tym także oszuści, którzy chcą wykorzystać większą skłonność do korzystania z okazji w ramach tzw. Black Friday oraz Cyber Monday. Na co trzeba szczególnie uważać? 

  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 23 listopada 2022

Oszuści polują na konsumentów

Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości apeluje na swojej stronie internetowej o zwiększenie czujności i zachowanie zdrowego rozsądku w czasie zakupów w sieci. Warto przy tym zadbać o poufne. Jeśli nie zastosujemy się do tej rady, możemy stracić dużo pieniędzy. 

Przestępcy na wyprzedażach

Policja zwraca uwagę, że Black Friday, to dzień największych wyprzedaży w roku. Wielu konsumentów poluje na okazje. Niestety po drugiej stronie łącza nie brakuje oszustów, którzy z kolei polują na pieniądze swoich potencjalnych ofiar. Jest niemal pewne, że na przełomie listopada i grudnia cyberprzestępcy zwiększą swoją aktywność. Tak jest co roku!

Oszuści coraz częściej nie próbują wyłudzić pieniędzy wprost. Częściej, o wiele bardziej zależy im na poufnych danych, np. loginie i haśle do bankowości internetowej. Jeśli je zdobędą, mają otwartą drogę do ogołocenia konta swojej ofiary. Czasem ze wszystkich znajdujących się na nim pieniędzy. Warto mieć oczy szeroko otwarte!

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Cyberprzestępcy wykorzystują Mistrzostwa Świata. Tak szukają ofiarCyberprzestępcy wykorzystują Mistrzostwa Świata. Tak szukają ofiarAnna Malinowska

Jak bezpiecznie kupować w sieci?

„Pamiętajmy, aby w wirze promocyjnych zakupów nie stracić zdrowego rozsądku i nie stać się ofiarą cyberprzestępstwa” – apeluje policja i publikuje listę kilku podstawowych zasad, dzięki którym jesteśmy w stanie zwiększyć swoje bezpieczeństwo w wirtualnym świecie. Listę tą cytujemy poniżej w całości: 

  • wybierać te platformy i te sklepy, które cieszą się dobrymi opiniami klientów;

  • szczególną uwagę zwracać na to, czy cena towaru nie wydaje się zbyt atrakcyjna — oszuści często kuszą kupujących bardzo niską ceną;

  • pamiętajmy, że sklep internetowy jak każda inna firma, musi posiadać numer telefonu stacjonarnego, adres i dane rejestracyjne – np. numery NIP i REGON. Powinien być też zamieszczony nr KRS (Krajowy Rejestr Sądowy), który można zweryfikować on-line;

  • sprawdzajmy datę uruchomienia sklepu internetowego (im dłużej sklep funkcjonuje, tym większą mamy pewność, że jest bezpieczny);

  • dokonując płatności za zakupy nie korzystajmy z linków otrzymanych od niepewnych, nieznanych platform;

  • nikomu i nigdy nie udostępniajmy naszych haseł i loginów do bankowości internetowej;

  • korzystając z portali aukcyjnych, za zakupy, jeśli to możliwe wybierajmy opcję płatności za pobraniem;

  • przejrzyjmy fora internetowe i zapoznajmy się z komentarzami innych klientów na temat tego sprzedawcy internetowego. Wybierajmy te sklepy, które cieszą się największą liczbą pozytywnych opinii;

  • dokładnie sprawdzajmy wiadomości jakie otrzymujemy w toku płatności mobilnych i czytajmy na co wyrażamy zgodę, i jaki przelew potwierdzamy.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!