Ranking phishingu: Które firmy cyberprzestępcy udają najczęściej?

Wiecie, które marki hakerzy pokochali najbardziej? Firma Check Point Research to sprawdziła i jedno jest pewne, Microsoft już nie jest na pierwszym miejscu.

  • Michał Górecki
  • /
  • 18 stycznia 2022

DHL "rządzi"

Oczywiście ataki phishingowe nie mają ani narodowości, ani też pozycji finansowej. W zasadzie każda firma i każdy jej klient może paść ofiarą ataku. Jednak są firmy, pod które częściej podszywają się cyberprzestępcy i te, które lubią mniej.Jak informuje firma Check Point Research w 2021 roku DHL zastąpił Microsoft jako najczęściej naśladowaną markę w próbach phishingu. To właśnie klientów operatora kurierskiego najczęściej próbowano nakłonić do rezygnacji z danych osobowych. Miejmy nadzieję, że te próby nie były skuteczne.

Microsoft spada z tronu

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Check Point Research to wiodący dostawca rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa cybernetycznego na świecie. Właśnie publikował nowy raport dotyczący wyłudzania danych za IV kwartał 2021 r. Raport przedstawia marki które były najczęściej naśladowane przez przestępców podczas prób kradzieży danych osobowych lub danych uwierzytelniających do płatności.Po raz pierwszy w tym zestawieniu DHL zajął pierwsze miejsce e, zastępując Microsoft jako markę, która jest najczęściej celem cyberprzestępców w oszustwach phishingowych. Dwadzieścia trzy procent wszystkich prób phishingu związanego z marką było związanych z globalną firmą logistyczną i spedycyjną, w porównaniu z zaledwie 9 proc. kwartał wcześniej

Dlaczego DHL?

Powód jest bardzo prosty do zdefiniowania. Cyberprzestępcy próbowali wykorzystać najbardziej narażonych konsumentów online w najbardziej ruchliwym okresie sprzedaży detalicznej w roku. Co ciekawe, Microsoft, który po raz kolejny prowadził rankingi w III kwartale 2021, odpowiadając za 29 proc. wszystkich prób phishingu, w kwartale nr IV „odpowiadał” za jedynie 20 proc.  oszustw phishingowych w IV kwartale. Oczywiście chodzi o próby podszywania się pod tę firmę.

Co ważne, rywal DHL – FedEx, pojawił się po raz pierwszy w pierwszej dziesiątce w czwartym kwartale 2021 r., bez wątpienia w wyniku ataków cyberprzestępców na  kupujących online w okresie poprzedzającym sezon świąteczny. Natomiast Facebook wypadł z pierwszej dziesiątki marek, pod które najczęściej się podszywano,, WhatsApp przesunął się z 6. pozycji na 3., odpowiadając obecnie za 11 proc. wszystkich prób phishingu. Z kolei LinkedIn przesunął się z 8 miejsca na 5, odpowiadając obecnie za 8 proc. wszystkich ataków związanych z phishingiem.

Trendy w cyberbezpieczeństwie. Na co należy uważać w 2022 roku?Trendy w cyberbezpieczeństwie. Na co należy uważać w 2022 roku?Michał Górecki

Jak działają cyberprzestępcy?

- Pamiętajmy, że cyberprzestępcy to przede wszystkim oportuniści. Próbując ukraść dane osobowe użytkowników lub wdrożyć złośliwe oprogramowanie na komputerze użytkownika, wykorzystując trendy konsumenckie i naśladując popularne marki – stwierdził Omer Dembinsky, kierownik grupy ds. badań danych w Check Point Software.

Efektem tego są atakami na klientów globalnej firmy logistycznej DHL w okresie największego poziomu handlu detalicznego czyli w okresie świątecznym. Zwłaszcza starsi użytkownicy, którzy są mniej doświadczeni technologicznie jak to mam miejsce z młodszym pokolenia, będą robić zakupy online po raz pierwszy. To często łatwy kąsek dla cyberprzestępców. Mogą nie wiedzieć, na co zwracać uwagę, jeśli chodzi o takie rzeczy, jak e-maile z potwierdzeniem dostawy lub aktualizacje śledzenia

W ataku phishingowym przestępcy próbują imitować oficjalną witrynę internetową znanej marki, używając nazwy domeny lub adresu URL i projektu strony internetowej podobnej do oryginalnej witryny. Link do fałszywej strony internetowej może zostać wysłany do docelowych osób za pośrednictwem poczty e-mail lub wiadomości tekstowej, użytkownik może zostać przekierowany podczas przeglądania sieci lub może to zostać uruchomione przez niebezpieczną aplikację mobilną. Fałszywa strona internetowa często zawiera formularz przeznaczony do kradzieży danych uwierzytelniających użytkowników, szczegółów płatności lub innych danych osobowych.

Najpopularniejsze marki phishingowe w IV kwartale 2021 r.

- DHL (dotyczy 23 proc. wszystkich ataków phishingowych na świecie)- Microsoft (20 proc.)- WhatsApp (11 proc.)- Google (10 proc.)- LinkedIn (8 proc)- Amazon (4 proc.)-  FedEx (3 proc.)- Roblox (3 proc.)
-  PayPal (2 proc.)- Apple (2 proc.)

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia o którym mowa w akrtykule?

Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!