Seniorzy w telekomunikacji - coraz większa grupa klientów

Coraz większą grupę klientów firm telekomunikacyjnych stanowią seniorzy, co wynika zarówno demografii, jak również większej skłonności osób starszych do korzystania z internetu. Wiąże się to m.in. z większymi wyzwaniami w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa tej grupie, jak również dostosowywaniem oferty. 

  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 12 października 2022

Seniorzy na rynku telekomunikacyjnym

Jak podaje Urząd Komunikacji Elektronicznej z internetu korzysta ponad połowa osób w wieku 60-74 lata. To około 51,4% tej grupy. W dużej mierze seniorzy korzystają z sieci w celu czytania wiadomości online, gazet, czasopism, a także wyszukiwania informacji na temat towarów i usług oraz kwestii zdrowotnej. Coraz ważniejszą część stanowi także korzystanie z poczty elektronicznej.

Stopień wykluczenia cyfrowego wśród seniorów

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Dane te uzmysławiają również, że prawie połowa osób w jesieni życia nadal nie korzysta z dobrodziejstw sieci jak zakupy online, płatności elektroniczne, komunikatory. Bierze się to głównie z dwóch powodów. Pierwszy, to nieumiejętność korzystania z nowoczesnej technologii. Drugi, to brak potrzeby korzystania z elektronicznych rozwiązań. 

Edukacja cyfrowa seniorów jest wyzwaniem

Urząd Komunikacji Elektronicznej zwraca uwagę, że edukacja cyfrowa może przynieść seniorom wiele korzyści związanych np. ze sferą komunikacji, zdrowia, aktywności konsumenckiej. „Co ważne, umiejętności korzystania z komputera, telefonu bądź komunikatorów i aplikacji mobilnych, umożliwiają seniorom nie tylko utrzymanie kontaktu, czy rozwój zainteresowań, lecz budują też ich pewność siebie, satysfakcję oraz poczucie podążania z duchem czasu” czytamy w opracowaniu przygotowanym przez UKE. 

Zagrożenia w sieci dla osób starszych

Regulator rynku zwraca jednak uwagę na drugą stronę medalu. Aktywność w sieci wiąże się z konkretnymi zagrożeniami. W przypadku osób starszych zauważamy większy odsetek osób, które nie są w stanie przewidzieć części z nich. Seniorzy dość łatwo padają ofiarą kampanii phishingowych, które posługują się wizerunkiem banków, placówek ochrony zdrowia, czy firm kurierskich. 

Zasady bezpiecznego posługiwania się w sieci przez seniorów

Urząd Komunikacji Elektronicznej opublikował listę ośmiu wskazówek, o których warto rozmawiać ze starszymi użytkownikami internetu. Są to: 

  • podstawą bezpieczeństwa jest rozsądek i spokój, nie działaj pod wpływem emocji,

  • twórz trudne hasła i nikomu ich nie udostępniaj,

  • nie otwieraj wiadomości i podejrzanych linków z nieznanych źródeł, nawet jeśli wiadomość do złudzenia przypomina wiadomość z banku lub innej instytucji,

  • kupuj wyłącznie u sprawdzonych sprzedawców,

  • nie podawaj poufnych danych (nawet znajomym),

  • korzystaj z oprogramowania antywirusowego,

  • pobieraj pliki i programy jedynie z legalnych i zaufanych źródeł,

  • bądź ostrożny podczas zawierania znajomości i rozmów z innymi użytkownikami – nigdy nie wiesz kto znajduje się po drugiej stronie!

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!