Seniorzy w telekomunikacji - coraz większa grupa klientów
Coraz większą grupę klientów firm telekomunikacyjnych stanowią seniorzy, co wynika zarówno demografii, jak również większej skłonności osób starszych do korzystania z internetu. Wiąże się to m.in. z większymi wyzwaniami w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa tej grupie, jak również dostosowywaniem oferty.

- Mikołaj Frączak
- /
- 12 października 2022
Seniorzy na rynku telekomunikacyjnym
Jak podaje Urząd Komunikacji Elektronicznej z internetu korzysta ponad połowa osób w wieku 60-74 lata. To około 51,4% tej grupy. W dużej mierze seniorzy korzystają z sieci w celu czytania wiadomości online, gazet, czasopism, a także wyszukiwania informacji na temat towarów i usług oraz kwestii zdrowotnej. Coraz ważniejszą część stanowi także korzystanie z poczty elektronicznej.
Stopień wykluczenia cyfrowego wśród seniorów
możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODOWyciekły w Twojej firmie dane osobowe
Dane te uzmysławiają również, że prawie połowa osób w jesieni życia nadal nie korzysta z dobrodziejstw sieci jak zakupy online, płatności elektroniczne, komunikatory. Bierze się to głównie z dwóch powodów. Pierwszy, to nieumiejętność korzystania z nowoczesnej technologii. Drugi, to brak potrzeby korzystania z elektronicznych rozwiązań.
Edukacja cyfrowa seniorów jest wyzwaniem
Urząd Komunikacji Elektronicznej zwraca uwagę, że edukacja cyfrowa może przynieść seniorom wiele korzyści związanych np. ze sferą komunikacji, zdrowia, aktywności konsumenckiej. „Co ważne, umiejętności korzystania z komputera, telefonu bądź komunikatorów i aplikacji mobilnych, umożliwiają seniorom nie tylko utrzymanie kontaktu, czy rozwój zainteresowań, lecz budują też ich pewność siebie, satysfakcję oraz poczucie podążania z duchem czasu” –czytamy w opracowaniu przygotowanym przez UKE.
Zagrożenia w sieci dla osób starszych
Regulator rynku zwraca jednak uwagę na drugą stronę medalu. Aktywność w sieci wiąże się z konkretnymi zagrożeniami. W przypadku osób starszych zauważamy większy odsetek osób, które nie są w stanie przewidzieć części z nich. Seniorzy dość łatwo padają ofiarą kampanii phishingowych, które posługują się wizerunkiem banków, placówek ochrony zdrowia, czy firm kurierskich.
Zasady bezpiecznego posługiwania się w sieci przez seniorów
Urząd Komunikacji Elektronicznej opublikował listę ośmiu wskazówek, o których warto rozmawiać ze starszymi użytkownikami internetu. Są to:
podstawą bezpieczeństwa jest rozsądek i spokój, nie działaj pod wpływem emocji,
twórz trudne hasła i nikomu ich nie udostępniaj,
nie otwieraj wiadomości i podejrzanych linków z nieznanych źródeł, nawet jeśli wiadomość do złudzenia przypomina wiadomość z banku lub innej instytucji,
kupuj wyłącznie u sprawdzonych sprzedawców,
nie podawaj poufnych danych (nawet znajomym),
korzystaj z oprogramowania antywirusowego,
pobieraj pliki i programy jedynie z legalnych i zaufanych źródeł,
bądź ostrożny podczas zawierania znajomości i rozmów z innymi użytkownikami – nigdy nie wiesz kto znajduje się po drugiej stronie!
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?