Tajemnica przedsiębiorstwa. Jak ją chronić?
Tajemnica firmy nie ogranicza się tylko i wyłącznie do dokumentów. Jest ona uregulowana prawnie, a duże korporacje często żądają podpisania odpowiednich dokumentów, które jeszcze bardziej zabezpieczą ich interesy. Jakie są najlepsze sposoby na ochronę tajemnic firmy?
- Rafał Stępniewski
- /
- 19 stycznia 2021
Podstawa prawna ochrony przedsiębiorstwa
Jest ona regulowana przez prawo, które w 2018 roku uchwaliła Unia Europejska. Precyzując, chodzi o dyrektywę 2016/943. To właśnie w tym dokumencie pojawia się definicja ochrony know-how firmy, czyli m.in. wypracowanych rozwiązań technologicznych, które mogą zapewnić przewagę nad konkurencją.
Zgodnie z wytycznymi, tajemnicę przedsiębiorstwa definiuje się jako zbiór informacji z kluczowych dla rozwoju firmy dziedzin. Może to być wiedza techniczna, organizacyjna lub dowolna gałąź działalności, która w oczach właściciela ma wartość gospodarczą.
Jeśli wybrany zakład skupia się na przykład na produkcji okablowania, to ochronie może podlegać metodyka pracy, sposób montowania wiązek, a nawet kolejność, według której cały proces jest realizowany na taśmach produkcyjnych lub halach montażowych.
Kto jest zobowiązany do ochrony tajemnicy firmy?
W szerokim rozumieniu, wszyscy. Praktycznie coraz częściej interpretuje się przepisy w taki sposób, że dotyczy ona zwłaszcza pracowników firmy oraz ewentualnych podwykonawców, wliczając w to grono także firmy sprzątające czy spedytorów.
Zarząd firmy może, a zdaniem wielu prawników, wręcz powinien podjąć decyzję o zawarciu odpowiednich zapisów w umowach zarówno z pracownikami jak i z przedsiębiorstwami, które działają na zasadach B2B lub B2C.
Zwykle — w zależności od struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa — stosuje się umowę o zachowaniu poufności, umowę o zakazie konkurencji lub dokładne wytyczne, które są opisane w regulaminie firmy. Jeśli zapisy dotyczą firmy, która już działa na rynku, a dopiero teraz wprowadza nowe zasady dotyczące tajemnicy handlowej, to przełożony nie może wyjść z założenia, że zapisy „automatycznie” wchodzą z życie.
Trzeba poinformować o nich pracowników w formie pisemnej. Ci z kolei po zapoznaniu się z nowymi zasadami powinni podpisać się na dokumencie potwierdzającym. Jest to szczególnie ważne w przypadku aktualizacji regulaminów w firmach, jednak nigdy nie wolno bagatelizować ścieżki formalnej.
możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODOWyciekły w Twojej firmie dane osobowe
Warto dmuchać na zimne
Tajemnica przedsiębiorstwa nie będzie idealnie chroniona tylko dlatego, że nagle wszyscy pracownicy podpiszą wybrany dokument. Jeśli nie zapewnimy odpowiednich zasad bezpieczeństwa i obiegu danych, to po krótkim czasie może to być zaledwie niewiele warty świstek papieru.
Warto zastanowić się na przykład nad audytem RODO oraz przechowywaniem kluczowych dla rozwoju firmy dokumentów w chronionych, dobrze zabezpieczonych pomieszczeniach. Nośniki danych dobrze jest zdigitalizować, by uniknąć sytuacji, kiedy na skutek zdarzenia losowego know-how ulegnie uszkodzeniu lub zostanie zniszczone.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?