Tajemnica przedsiębiorstwa. Jak ją chronić?

Tajemnica firmy nie ogranicza się tylko i wyłącznie do dokumentów. Jest ona uregulowana prawnie, a duże korporacje często żądają podpisania odpowiednich dokumentów, które jeszcze bardziej zabezpieczą ich interesy. Jakie są najlepsze sposoby na ochronę tajemnic firmy?

  • Rafał Stępniewski
  • /
  • 19 stycznia 2021

Podstawa prawna ochrony przedsiębiorstwa

Jest ona regulowana przez prawo, które w 2018 roku uchwaliła Unia Europejska. Precyzując, chodzi o dyrektywę 2016/943. To właśnie w tym dokumencie pojawia się definicja ochrony know-how firmy, czyli m.in. wypracowanych rozwiązań technologicznych, które mogą zapewnić przewagę nad konkurencją.

Zgodnie z wytycznymi, tajemnicę przedsiębiorstwa definiuje się jako zbiór informacji z kluczowych dla rozwoju firmy dziedzin. Może to być wiedza techniczna, organizacyjna lub dowolna gałąź działalności, która w oczach właściciela ma wartość gospodarczą.

Jeśli wybrany zakład skupia się na przykład na produkcji okablowania, to ochronie może podlegać metodyka pracy, sposób montowania wiązek, a nawet kolejność, według której cały proces jest realizowany na taśmach produkcyjnych lub halach montażowych.

Kto jest zobowiązany do ochrony tajemnicy firmy?

W szerokim rozumieniu, wszyscy. Praktycznie coraz częściej interpretuje się przepisy w taki sposób, że dotyczy ona zwłaszcza pracowników firmy oraz ewentualnych podwykonawców, wliczając w to grono także firmy sprzątające czy spedytorów.

Zarząd firmy może, a zdaniem wielu prawników, wręcz powinien podjąć decyzję o zawarciu odpowiednich zapisów w umowach zarówno z pracownikami jak i z przedsiębiorstwami, które działają na zasadach B2B lub B2C.

Zwykle — w zależności od struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa — stosuje się umowę o zachowaniu poufności, umowę o zakazie konkurencji lub dokładne wytyczne, które są opisane w regulaminie firmy. Jeśli zapisy dotyczą firmy, która już działa na rynku, a dopiero teraz wprowadza nowe zasady dotyczące tajemnicy handlowej, to przełożony nie może wyjść z założenia, że zapisy „automatycznie” wchodzą z życie.

Trzeba poinformować o nich pracowników w formie pisemnej. Ci z kolei po zapoznaniu się z nowymi zasadami powinni podpisać się na dokumencie potwierdzającym. Jest to szczególnie ważne w przypadku aktualizacji regulaminów w firmach, jednak nigdy nie wolno bagatelizować ścieżki formalnej.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Warto dmuchać na zimne

Tajemnica przedsiębiorstwa nie będzie idealnie chroniona tylko dlatego, że nagle wszyscy pracownicy podpiszą wybrany dokument. Jeśli nie zapewnimy odpowiednich zasad bezpieczeństwa i obiegu danych, to po krótkim czasie może to być zaledwie niewiele warty świstek papieru.

Warto zastanowić się na przykład nad audytem RODO oraz przechowywaniem kluczowych dla rozwoju firmy dokumentów w chronionych, dobrze zabezpieczonych pomieszczeniach. Nośniki danych dobrze jest zdigitalizować, by uniknąć sytuacji, kiedy na skutek zdarzenia losowego know-how ulegnie uszkodzeniu lub zostanie zniszczone.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!