'Twoje oszczędności w banku są zagrożone.' To phishing!
Związek Banków Polskich ostrzega przed kolejnym oszustwem, które wymyślili hakerzy. Uważajmy na kontakt SMS-owy, telefoniczny oraz e-mailowy, jeśli informacja, którą w ten sposób otrzymamy, dotyczy zagrożenia naszych oszczędności zgromadzonych w banku. To kolejna z metod wyłudzania pieniędzy, którą wykorzystują oszuści.

- Anna Petynia-Kawa
- /
- 18 stycznia 2023
W jaki sposób hakerzy wyłudzają oszczędności?
Bankowy System Cyberbezpieczeństwa ZBN apeluje, by uważać na połączenia telefoniczne, w których osoby do nas dzwonią podając się za pracownika banku lub inną osobę godna zaufania. Kreatywność cyberprzestępców nie zna granic, bardzo często przedstawiają się oni jako policjant, pracownik Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego albo pracownika Związku Banków Polskich.
Phishing, smishing, vishing. Oto największe cyberzagrożenia w sezonie wyprzedażowymMikołaj Frączak
Oszuści w ostatnich tygodniach zmienili swój model działania. Coraz częściej nakłaniają oni do przekazania środków “w bezpieczne miejsce” przy pomocy wiadomości e-mail. W takim e-mailu możemy znaleźć także “umowę” przekazania środków, która rzekomo na gwarantować bezpieczeństwo transakcji. Ponadto przesyłają oni w wiadomości SMS numer konta, na który należy przelać nasze środki. Takie działanie ma przede wszystkim uwiarygodnić legalność działania oszusta.
Kolejny atak na klientów banków. W te SMS-y lepiej nie wierzyćMikołaj Frączak
Dlaczego oszuści przesyłają “umowę” w załączniku?
Pisemna umowa ma być dowodem na to, że działanie w ramach tego procederu jest legalne. Przede wszystkim:
możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODOWyciekły w Twojej firmie dane osobowe
ma uwiarygodnić, że działanie jest w pełni legalne,
nie znajdziesz w niej miejsca na Twój podpis,
często zawiera skan jakiegoś podpisu, który jest legalnie dostępny w Internecie,
możesz znaleźć w niej błędy ortograficzne i gramatyczne,
często są w niej stosowane wyrażenia, które znamy z języka potocznego,
nie posiada ona wszystkich elementów, które są zawarte w ustawie o prawie bankowym, np. czasu jej trwania, trybu rozwiązania umowy, zasad rozliczeń.
Co zrobić, jeśli oszust do nas zadzwoni?
Jeśli odebrałeś podobny telefon i podejrzewasz próbę oszustwa, nie ulegaj panice. Odczekaj chwilę czasu, minimum 30 sekund, a następnie skontaktuj się z Twoim bankiem/instytucją z której otrzymałeś telefon. Pod żadnym warunkiem nie oddzwaniaj na numer telefonu z którego otrzymałeś połączenie. Znajdź oficjalny numer instytucji i wprowadź go do telefonu przy pomocy klawiatury numerycznej. Zgłoś informację o zdarzeniu pracownikowi, który odbierze telefon. Ponadto zgłoś takie zdarzenie na Policji.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?