Umieszczali fałszywe opinie w internecie. UOKiK ich ukarał

Dwie polskie firmy UOKiK ukarał za handel nieprawdziwymi recenzjami i ocenami umieszczanymi w internecie.

  • Martyna Kowalska
  • /
  • 15 grudnia 2022

Chodzi o firmę Opinie.pro z Lubartowa i SN Marketing z Krakowa. To pierwsze dwie spółki, które Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał za handel nieprawdziwymi recenzjami i opiniami. Urząd stwierdził, że opinie rozpowszechniane przez firmy były fikcyjne.

Łączna kara dla firm sięga 70 tys. złotych. Działania UOKiK trwały od maja 2022. Ostatecznie zdecydowano się na karę za stosowanie nieuczciwych praktyk przez obie firmy.

Handel opiniami na Facebooku

Podstawą działania spółki Opinie.pro była sprzedaż pozytywnych opinii i ocen w wizytówkach Google oraz recenzji na Facebooku. Wcześniej firma sprzedawała takie opinie do zamieszczania na takich portalach jak Tripadvisor, Ceneo, Oferteo i ZnanyLekarz. Firma zajmowała się też handlem lajkami.

UOKiK ustalił jednak, że wszystkie te oceny i opinie powstawały bez kontaktu z danym produktem lub usługą. Początkowo tworzyła je spółka Opinie.pro na podstawie informacji znalezionych w internecie lub pozyskiwała je na zasadzie wzajemności (w zamian za inną pozytywną opinię) w specjalnych grupach na Facebooku. Obecnie zamawia opinie u wykonawców z Azji.

Druga spółka, SN Marketing, zamieszczała pozytywne opinie w Google Maps. Oferowała je w pakietach, a klient decydował o częstotliwości publikacji. W opcjach dodatkowych można było wybrać polubienia opinii, rozbudowane teksty czy uzupełnienie opinii o zdjęcia.

Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, ocenił, że takie wymyślone recenzje całkowicie zaburzają obraz rynku, są szkodliwe dla konsumentów i konkurencji.

Publikowanie w internecie fałszywych opinii to szczególnie naganne zjawisko. W ten sposób konsumenci wprowadzani są w błąd, a ich decyzje zakupowe ulegają zniekształceniu. To także nie fair wobec konkurencji – uczciwych przedsiębiorców, którzy nie kupują ocen, przez co mogą być np. słabiej pozycjonowani w wyszukiwarkach internetowych – mówi Tomasz Chróstny.

W przypadku Opinie.pro kara wyniosła 40 tys. zł, spółka musi też zaniechać kwestionowanej praktyki. Natomiast na SN Marketing, który już zaprzestał tworzenia fałszywych opinii, Prezes UOKiK nałożył sankcje w wysokości 30 tys. zł. Obie spółki muszą poinformować o decyzjach UOKiK w wykorzystywanych przez siebie serwisach.

Warto przypomnieć, że od 1 stycznia 2023 zmienia się prawo dotyczące handlu w internecie. Zgodnie z unijną dyrektywą Omnibus, sprzedawca będzie musiał umieszczać informacje o tym, w jaki sposób sprawdza autentyczność danego komentarza, czy opinii o produkcie.

źródło: UOKiK

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!