UOKiK: Kara dla UPC Polska za wygórowane koszty wypowiedzenia umowy
Klienci UPC musieli płacić więcej za rozwiązanie umowy zawartej na czas oznaczony, niż zapłaciliby za jej kontynuację – zauważa Urząd Konkurencji i Konsumentów. Regulator nakazuje zaprzestanie takiej praktyki, zwrot nieprawidłowo pobranych opłat i nakłada karę -ponad 12,5 mln złotych.

- Martyna Kowalska
- /
- 10 października 2022
Skargi na UPC do UOKiK
Dostęp do internetu, kablówka, telefon stacjonarny – takie usługi telekomunikacyjne świadczy UPC Polska. UOKiK odbierał liczne zgłoszenia od konsumentów związane z nieprawidłowym naliczaniem wysokich opłat za rezygnację z usług przed końcem umowy zawartej na rok lub dwa, czyli czas oznaczony.
Rozwiązanie umowy a prawo telekomunikacyjne
UOKiK zauważa, że w zgodzie z literą prawa telekomunikacyjnego - „w przypadku rozwiązania umowy na czas określony wysokość roszczenia w związku z wypowiedzeniem jej przez abonenta lub z jego winy nie może przekroczyć wysokości przyznanej ulgi, pomniejszonej proporcjonalnie do okresu od zawarcia do rozwiązania” – czytamy w komunikacie regulatora.
Tymczasem z sygnałów, jakie docierały do UOKiK-u, wynikało, że operator nakłada na abonentów bardzo wysokie opłaty. Oto jedna z relacji konsumenta, jaką podzielił się z urzędem.
„Chciałem rozwiązać wcześniej umowę zawartą z UPC. Po kontakcie telefonicznym dostałem informację, że gdybym rozwiązał umowę w sierpniu br. kara wynosi 11 000 zł. Umowa została zawarta w marcu 2021 na 2 lata. Koszt całej umowy to około 3100 zł”.
Lub inna historia: „Zostaliśmy poinformowani o tym, że opłata będzie wynosić 4000 zł. Kwota wypowiedzenia umowy jest absolutnie nieadekwatna do ceny za usługę — obecnie płacimy 60 zł za internet, więc całkowita kwota do końca umowy wynosiłaby 900 zł”.
UOKiK: Influencer musi oznaczać reklamę i koniecMikołaj Frączak
możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODOWyciekły w Twojej firmie dane osobowe
Prezes UOKiK: opłaty są zawyżone
Szef UOKiK doszedł do wniosku, że naliczanie zawyżonych opłat za wypowiedzenie umowy przed terminem to naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, a ustalanie wysokość ulg to nieuczciwa praktyka rynkowa.
- Praktyka UPC Polska dotyczy tysięcy polskich konsumentów. Spółka zawyża przyznane klientom ulgi, które stanowią podstawę wyliczenia opłaty za wypowiedzenie umowy. Tym samym de facto spółka wymusza na konsumentach kontynuację umów — wielu z nich nie decydowało się na zakończenie współpracy, obawiając się wysokiej opłaty za jej rozwiązanie. Takie zachowanie UPC Polska należy ocenić jako naganne nie tylko pod względem ekonomicznym, ale i społecznym. UPC musi zmienić nieuczciwą praktykę oraz zwrócić konsumentom kwotę, która przewyższała sumę opłat abonamentowych pozostałych do końca trwania umowy – wyjaśnił w komunikacie UOKiK prezes tej instytucji Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Kara dla UPC Polska
Prezes UOKiK zdecydował o nałożeniu na firmę kary w wysokości 12.585.082 złotych. Po jej uprawomocnieniu, abonenci otrzymają zwrot nieprawidłowo pobranych opłat. Firma będzie musiała poinformować konsumentów za pomocą SMS lub e-maila o tym co należy zrobić, aby odzyskać niesłusznie pobrane przez spółkę pieniądze.
„Decyzja ma zostać opublikowana na stronie internetowej przedsiębiorcy. Przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów” – czytamy w komunikacie UOKiK.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?