UOKiK przygląda się akcji promocyjnej „misiowej" kolekcji NFT firmy Fanadise
Czy twórcy popularnych NFT mają się czego obawiać? Raczej nie, ale UOKiK sprawdzi o co chodzi w ofercie firmy, dlaczego promują ją popularni influencerzy i czy robią to zgodnie z prawem.
- Mikołaj Frączak
- /
- 12 stycznia 2022
- Przyglądamy się „misiom” i ich promocji w sieci w ramach działań już prowadzonych wobec influencerów. Jesteśmy w trakcie obu postępowań, w których badamy zarówno scam, jak i sposób oznakowania przekazów w mediach społecznościowych” — mówi w rozmowie z Cyberdefence24.pl Małgorzata Cieloch, rzeczniczka prasowa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Czym jest cyfrowy token NFT
NFT to nic innego, jak certyfikat posiadania określonego produktu, dobra bądź udziału. Certyfikat jest autentyczny, może być wydrukowany lub podpisany. Podobnie jak jego wartość, wyrażona w złotówkach, dolarach czy bitcoinach. Natomiast produkt jaki reprezentuje zazwyczaj jest wirtualny, nierzadko w wersji cyfrowej. Może to być obrazek, grafika, zdjęcie, skan.
Tokeny NFT mogą mieć pokrycie w fizycznym produkcie, lub być tylko wirtualnym zapisem. Ten pierwszy typ nie budzi żadnych kontrowersji, ponieważ jest swoistym certyfikatem posiadania określonego produktu, dobra bądź udziału. Zabezpieczenie typu blockchain zapewnia bezpieczeństwo i utrzymanie prawa do NFT, zaś za jego wartość odpowiada rynek.
UOKiK prześwietli reklamy influencerów
Jak informuje Urząd popularny youtuber zachęcający do korzystania z gry na telefon, blogerka zachwalająca firmę sprzedającą samochody, instagramerka promująca w swoich wpisach napój – to przykłady współpracy polskich influencerów ze znanymi markami. UOKiK chce wiedzieć, na jakich zasadach to się odbywa i czy tego rodzaju treści na portalach społecznościowych są wyraźnie oznaczane jako reklamowe lub sponsorowane. Często pojawiają się przy nich wyłącznie hasztagi typu #ad, które nie są zrozumiałe dla wszystkich użytkowników. Tego typu praktyki influencerów mogą prowadzić do kryptoreklamy.
Popularni influencerzy promują scam? UOKiK sprawdzi internetowych guruMichał Górecki
możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODOWyciekły w Twojej firmie dane osobowe
Tymczasem odpłatna promocja produktów lub usług bez wyraźnego oznaczenia, że są to treści sponsorowane, narusza zakaz kryptoreklamy i może stanowić nieuczciwą praktykę rynkową, a w niektórych przypadkach również czyn nieuczciwej konkurencji. Dotyczy to nie tylko tradycyjnych mediów, ale także wszystkich innych platform, w tym coraz bardziej popularnych portali społecznościowych o czym informuje UOKiK.
Czym jest scam?
Działanie scamerów jest zauważane także przez polskie organy w tym Komisję Nadzoru Finansowego czy UOKiK. Czym jednak w zasadzie jest scam? Mówiąc wprost można tak nazwać każdą formę oszustwa, w tym oszustwa przez internet czy telefonicznego. Podstawowa definicja takiego oszustwa to próba bezpośredniego wzbudzania zaufania poprzez kontakty osobiste, wysyłanie maili i tradycyjnych listów, po skomplikowane technicznie zabiegi z użyciem usług internetowych. Współcześnie najczęstszą formą scamu jest masowa korespondencja w formie elektronicznej.
Ofiara scamera jest przekonana, że dzwoni do niej policjant, urzędnik czy też pracownik banku. W rezultacie wykonuje wszelkie polecenia jakie zostaję jej wydane, aby pozyskać dane osobowe czy hasała. W przypadku oszustw internetowych scamerzy korzystają z formularzy czy też oszukańczych stron internetowych podszywających się pod prawdziwe witryny banku czy urzędu. Scamerzy wysyłają też maile do nieświadomych użytkowników, a w nich sugerują kliknięcie odpowiednich linków prowadzących do takich stron.
Coraz częstszym sposobem oszustwa jest scam telefoniczny, gdzie cyberprzestępcy podszywają się pod osobę z banku czy policji. Nową formą scamu jest telefonowanie botów, ze względu na coraz częstsze wykorzystywanie ich w bankach czy przez sieci telekomunikacyjne.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?