UOKiK przygląda się akcji promocyjnej „misiowej" kolekcji NFT firmy Fanadise

Czy twórcy popularnych NFT mają się czego obawiać? Raczej nie, ale UOKiK sprawdzi o co chodzi w ofercie firmy, dlaczego promują ją popularni influencerzy i czy robią to zgodnie z prawem.

  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 12 stycznia 2022

- Przyglądamy się „misiom” i ich promocji w sieci w ramach działań już prowadzonych wobec influencerów. Jesteśmy w trakcie obu postępowań, w których badamy zarówno scam, jak i sposób oznakowania przekazów w mediach społecznościowych” — mówi w rozmowie z Cyberdefence24.pl Małgorzata Cieloch, rzeczniczka prasowa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Czym jest cyfrowy token NFT

NFT to nic innego, jak certyfikat posiadania określonego produktu, dobra bądź udziału. Certyfikat jest autentyczny, może być wydrukowany lub podpisany. Podobnie jak jego wartość, wyrażona w złotówkach, dolarach czy bitcoinach. Natomiast produkt jaki reprezentuje zazwyczaj jest wirtualny, nierzadko w wersji cyfrowej. Może to być obrazek, grafika, zdjęcie, skan.

Tokeny NFT mogą mieć pokrycie w fizycznym produkcie, lub być tylko wirtualnym zapisem. Ten pierwszy typ nie budzi żadnych kontrowersji, ponieważ jest swoistym certyfikatem posiadania określonego produktu, dobra bądź udziału. Zabezpieczenie typu blockchain zapewnia bezpieczeństwo i utrzymanie prawa do NFT, zaś za jego wartość odpowiada rynek.

UOKiK prześwietli reklamy influencerów

Jak informuje Urząd popularny youtuber zachęcający do korzystania z gry na telefon, blogerka zachwalająca firmę sprzedającą samochody, instagramerka promująca w swoich wpisach napój – to przykłady współpracy polskich influencerów ze znanymi markami. UOKiK chce wiedzieć, na jakich zasadach to się odbywa i czy tego rodzaju treści na portalach społecznościowych są wyraźnie oznaczane jako reklamowe lub sponsorowane. Często pojawiają się przy nich wyłącznie hasztagi typu #ad, które nie są zrozumiałe dla wszystkich użytkowników. Tego typu praktyki influencerów mogą prowadzić do kryptoreklamy.

Popularni influencerzy promują scam? UOKiK sprawdzi internetowych guruPopularni influencerzy promują scam? UOKiK sprawdzi internetowych guruMichał Górecki

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Tymczasem odpłatna promocja produktów lub usług bez wyraźnego oznaczenia, że są to treści sponsorowane, narusza zakaz kryptoreklamy i może stanowić nieuczciwą praktykę rynkową, a w niektórych przypadkach również czyn nieuczciwej konkurencji. Dotyczy to nie tylko tradycyjnych mediów, ale także wszystkich innych platform, w tym coraz bardziej popularnych portali społecznościowych o czym informuje UOKiK.

Czym jest scam?

Działanie scamerów jest zauważane także przez polskie organy w tym Komisję Nadzoru Finansowego czy UOKiK. Czym jednak w zasadzie jest scam? Mówiąc wprost można tak nazwać każdą formę oszustwa, w tym oszustwa przez internet czy telefonicznego. Podstawowa definicja takiego oszustwa to próba bezpośredniego wzbudzania zaufania poprzez kontakty osobiste, wysyłanie maili i tradycyjnych listów, po skomplikowane technicznie zabiegi z użyciem usług internetowych. Współcześnie najczęstszą formą scamu jest masowa korespondencja w formie elektronicznej.

Ofiara scamera jest przekonana, że dzwoni do niej policjant, urzędnik czy też pracownik banku. W rezultacie wykonuje wszelkie polecenia jakie zostaję jej wydane, aby pozyskać dane osobowe czy hasała. W przypadku oszustw internetowych scamerzy korzystają z formularzy czy też oszukańczych stron internetowych podszywających się pod prawdziwe witryny banku czy urzędu. Scamerzy wysyłają też maile do nieświadomych użytkowników, a w nich sugerują kliknięcie odpowiednich linków prowadzących do takich stron.

Coraz częstszym sposobem oszustwa jest scam telefoniczny, gdzie cyberprzestępcy podszywają się pod osobę z banku czy policji. Nową formą scamu jest telefonowanie botów, ze względu na coraz częstsze wykorzystywanie ich w bankach czy przez sieci telekomunikacyjne.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!