Utylizacja jedzenia z restauracji. Jak to zrobić zgodnie z prawem?

Mogłoby się wydawać, że najważniejsze kwestie związane z żywnością w restauracji, to jej odpowiednie przechowywanie oraz takie podanie gościom, by wyszli zachwyceni pysznym posiłkiem. Okazuje się, że to nie wszystko. Bardzo ważną rolę przewidziano też dla utylizacji jedzenia w restauracji. Jak się za nią zabrać?

  • Michał Górecki
  • /
  • 15 kwietnia 2021

Dlaczego trzeba utylizować jedzenie w restauracji?

Można na to pytanie odpowiedzieć bardzo ogólnie: bo wymaga tego prawo. Precyzując, chodzi o ustawę z 14 marca 1985 roku z późniejszymi zmianami o Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz o ustawę o bezpieczeństwie żywności z 25 sierpnia 2006 roku.

Oba te akty prawne można w praktyce sprowadzić do tego, że wszystkie obiekty, które wytwarzają żywność, przetwarzają ją, lub z nią pracują, podlegają inspekcjom ze strony Sanepidu. Instytucja ta może sprawdzić, w jaki sposób nasz lokal radzi sobie z odpadami.

Warto wiedzieć, że istnieją trzy grupy odpadów spożywczych. W pierwszej umieszcza się produkty, które uległy zepsuciu lub się przeterminowały. Druga grupa, to pozostałości, które pozostały po przygotowywaniu posiłków, a w trzeciej znajdują się resztki pozostawione przez klientów.

Wbrew pozorom, jest to dość ważny element, który każdy restaurator powinien szybko przyswoić. Odpowiednie kategoryzowanie odpadów ma bowiem ogromne znaczenie w chwili, gdy wypełniamy KPO, czyli Kartę Przekazania Odpadów, jakiej wymaga od nas Sanepid.

Umowa na utylizację odpadów w restauracji

To bardzo ważny element, który trzeba wypełnić, by spełnić przesłanki wynikające z wymienionych wyżej ustaw. Każdy restaurator musi podpisać umowę z właściwą firmą, która tym samym zobowiąże się do odbierania odpadów i ich przepisowej likwidacji lub przetworzenia.

Ustawodawca wyszedł tutaj z bardzo słusznego założenia, że resztki niektórych produktów mogłyby stanowić zagrożenie. Zarówno dla zwierząt jak i ekosystemu, jak i dla ludzi, którzy być może musieliby z nimi pracować. Właśnie stąd decyzja o konieczności likwidacji odpadów lub o zmniejszeniu ich szkodliwości.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Inne ważne kwestie związane z utylizacją jedzenia w obiektach gastronomicznych

Gdy mamy już podpisane odpowiednie umowy i wiemy, że firma, z jaką współpracujemy, wywiązuje się ze swoich zadań, to nie oznacza to jeszcze, że spełniliśmy wszystkie przesłanki wymagane przez Sanepid. Dużą rolę odgrywają zwłaszcza pojemniki na odpady organiczne.

Muszą być one szczelne, a także utrzymywane w dobrym stanie higienicznym, by zminimalizować ryzyko rozwoju kolonii bakterii, które mogłyby zagrażać zdrowiu czy życiu. Chcąc wiedzieć, w jaki sposób należy o nie dbać, na pewno warto zapoznać się z GHP, czyli zbiorem dobrych praktyk higieny w firmie.

Pamiętajmy też o tym, by nie zapomnieć o stosunkowo nowej opłacie recyklingowej, którą państwo pobiera od właścicieli firm gastronomicznych za wykorzystywanie na przykład plastikowych jednorazówek, w jakie pakowane jest jedzenie na wynos. To kolejny akt prawny, na który osoby pracujące w gastronomii powinny zwrócić dużą uwagę.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!