W Twojej firmie doszło do wycieku danych. Co musisz zrobić?

W Twojej firmie doszło do wycieku danych. Pierwsze, co powinieneś zrobić, to zachować spokój. Nie ma nic gorszego, niż panika. A jakie powinieneś podjąć kolejne kroki?

  • Joanna Gościńska
  • /
  • 18 stycznia 2024

Poważne konsekwencje

Konsekwencje udanego cyberataku na firmę mogą być poważne, długotrwałe i kosztowne. W ubiegłym roku średni koszt naruszenia bezpieczeństwa danych w małej firmie wyniósł ponad 17 000 dolarów we wszystkich krajach. Biorąc pod uwagę wysoką stawkę, firmy muszą podjąć działania, jeśli zostały zhakowane. Najważniejsze jest, aby podjąć działania natychmiast po tym, jak zorientujesz się, że miał miejsce atak. Szybszy czas reakcji zawsze zmniejszy rozmiar szkód wyrządzanych przez cyberprzestępców.   

1(22) 2024 SECURITY MAGAZINE1(22) 2024 SECURITY MAGAZINEMonika Świetlińska

Średni czas potrzebny firmom na powstrzymanie naruszenia wynosi 280 dni, co daje cyberprzestępcom miesiące na wydobycie danych firmy i klientów. Co więcej, według najnowszych statystyk 78% konsumentów przeniesie swoją działalność gdzie indziej, jeśli dowie się, że firma, z którą prowadzą interesy, padła ofiarą naruszenia bezpieczeństwa danych. Dlatego tak istotne jest jak najszybsze podjęcie działań mających na celu powstrzymanie naruszenia bezpieczeństwa danych. Co jednak powinna zrobić firma po naruszeniu danych? 

Zachowaj spokój!

Na początek zachowaj spokój. W obliczu włamania panika jest normalnym zjawiskiem. Zachowanie spokoju pozwoli jednak obiektywnie ocenić sytuację i uniknąć podejmowania pochopnych decyzji, które mogłyby pogorszyć sytuację. W ten sposób możesz zapobiec błędom, które mogłyby zagrozić dochodzeniu lub procesowi odzyskiwania danych. Na przykład pośpieszne zamknięcie systemów lub usunięcie danych może zniszczyć cenne dowody, które można wykorzystać do zidentyfikowania hakerów lub zapobieżenia przyszłym atakom. 

Ponadto zachowanie spokoju może pomóc w skuteczniejszej komunikacji z pracownikami, klientami i innymi interesariuszami. Prezentując pewną siebie i uspokajającą postawę, możesz wzbudzić zaufanie i wiarygodność oraz wykazać swoje zaangażowanie w rozwiązanie sytuacji. Ostatecznie zachowanie spokoju jest kluczowym elementem skutecznego zarządzania kryzysowego. Weź więc głęboki oddech, zbierz swój zespół i pamiętaj, że możesz pokonać to wyzwanie, jeśli masz odpowiednie podejście i sposób myślenia. 

Następnym krokiem po odkryciu hacka jest jego powstrzymanie. Oznacza to zapobieganie dalszemu uszkodzeniu systemów lub danych przez hakera. Im dłużej naruszenie pozostaje niekontrolowane, tym większe jest ryzyko wyrządzenia szkody. Najpierw odizoluj systemy i urządzenia, których dotyczy problem, aby powstrzymać naruszenie, odłączając je od sieci i wyłączając, jeśli to konieczne. Pomoże to uniemożliwić hakerowi wykorzystanie tych systemów w celu uzyskania dostępu do innych części sieci. 

Następnie zidentyfikuj źródło naruszenia i załataj wszelkie luki, które umożliwiły hakerowi wejście, aby zmniejszyć prawdopodobieństwo przyszłych naruszeń. Ponadto zmiana wszystkich haseł i danych uwierzytelniających może uniemożliwić hakerowi użycie skradzionych danych uwierzytelniających w celu uzyskania dostępu do systemów i danych. Szybko i skutecznie powstrzymując naruszenie, możesz ograniczyć szkody spowodowane przez włamanie i zapobiec wyrządzeniu przez hakera dalszych szkód. 

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

CZYTAJ TEŻ Optymalizacja procesów inżynieryjnych z EPLAN

Oceń szkody 

Kolejnym kluczowym krokiem jest ocena szkód już spowodowanych przez włamanie. Pomoże Ci to zrozumieć zakres zasobów potrzebnych do przywrócenia systemów i danych. Najpierw określ, co zostało naruszone. Ustal, czy uzyskano dostęp lub skradziono jakiekolwiek wrażliwe lub poufne informacje. Sprawdź, czy dane nie zostały zmienione lub usunięte, i oceń wpływ wszelkich zakłóceń na Twoje systemy. 

Po ustaleniu zakresu szkód możesz rozpocząć opracowywanie planu ich rozwiązania. Może to obejmować naprawę lub wymianę sprzętu i oprogramowania, przywracanie danych z kopii zapasowych lub wdrażanie nowych środków bezpieczeństwa, aby zapobiec przyszłym atakom. Ważne jest, aby w proces oceny zaangażować wszystkich odpowiednich interesariuszy, w tym personel IT, kadrę zarządzającą i doradców prawnych. W ten sposób można mieć pewność, że wszystkie aspekty szkody zostaną zidentyfikowane i odpowiednio zaadresowane. 

Dokładnie i dokładnie oceniając szkody, możesz opracować kompleksowy plan wyjścia z włamania i zapobiec podobnym zdarzeniom w przyszłości. Jeśli ktoś włamał się do Twojej firmy, ważne jest, aby natychmiast powiadomić odpowiednie władze. Pomoże to chronić Twoje dane i systemy oraz pomoże organom ścigania w identyfikowaniu i ściganiu hakerów. 

Powiadamiając władze, podaj jak najwięcej informacji o włamaniu, w tym datę i godzinę zdarzenia, rodzaj ataku oraz wszelkie zebrane dowody. Podane przez Ciebie informacje pomogą organom ścigania zbadać incydent i podjąć odpowiednie działania. Ważne jest, aby przy powiadamianiu władz zaangażować zespół prawny, aby mieć pewność, że powiadomienie zostanie dokonane prawidłowo i że Twoja firma będzie zgodna ze wszystkimi obowiązującymi przepisami i regulacjami. 

Pamiętaj, że powiadomienie władz jest często wymogiem prawnym, a także odpowiedzialnym i etycznym działaniem. Pokazuje Twoje zaangażowanie w ochronę swojej firmy i klientów przed zagrożeniami cybernetycznymi i może pomóc w zapobieganiu podobnym incydentom. Ściśle współpracując z organami ścigania, możesz zwiększyć szanse na zidentyfikowanie hakerów i postawienie ich przed wymiarem sprawiedliwości. Nie wahaj się więc powiadomić odpowiednich władz, jeśli podejrzewasz, że doszło do włamania do Twojej firmy. 

Powiadom zainteresowanych klientów i partnerów 

Twoi partnerzy i klienci również mają prawo wiedzieć o zdarzeniu i jego wpływie na nich. Powiadomienie partnerów pomoże im podjąć odpowiednie działania w celu ochrony siebie i swoich danych, a także pomoże zachować ich zaufanie do Twojej firmy.  Powiadamiając dotkniętych klientów i partnerów, podaj jasne i zwięzłe informacje o włamaniu, w tym o tym, jakie dane zostały dotknięte i jakie kroki w związku z naruszeniem danych podjąłeś, aby zaradzić tej sytuacji. Wyjaśnij w sposób przejrzysty, co się wydarzyło, i podaj jak najwięcej informacji.  

Możesz na przykład poinformować klientów, czy naruszenie może mieć wpływ na ich informacje finansowe zapisane w Twoim systemie i zapewnić ich, że podjąłeś niezbędne kroki w celu ochrony ich danych w przyszłości. Możesz także wyjaśnić, w jaki sposób ich dane były chronione przed naruszeniem i w jaki sposób, Twoim zdaniem, hakerzy uzyskali do nich dostęp. 

Na przykład Twoja firma mogła już być zgodna ze standardem PCI i spełniać wszystkie wymagania określone przez standardy PCI-DSS, ale hakerom udało się uzyskać dostęp do danych uwierzytelniających pracowników za pomocą socjotechniki.  Ważne jest również, aby podczas powiadamiania klientów i partnerów, których to dotyczy, zaangażować zespoły prawne i ds. public relations, aby mieć pewność, że powiadomienie zostanie dokonane prawidłowo i że Twoja firma będzie zgodna ze wszystkimi obowiązującymi przepisami i regulacjami. 

 Zaplanuj przeciwstawienie się następnemu atakowi 

Jeśli włamano się do Twojej firmy, ważne jest zaplanowanie kolejnego ataku. Pomoże Ci to zapobiec podobnym zdarzeniom w przyszłości oraz ochroni Twoje dane i systemy przed zagrożeniami cybernetycznymi. Planując kolejny atak, weź pod uwagę zebrane już informacje na temat luk wykorzystanych przez hakerów. Wykorzystaj go do opracowania kompleksowego planu cyberbezpieczeństwa, który obejmuje regularne oceny podatności, szkolenia pracowników i procedury reagowania na incydenty. 

Olbrzymi wyciek danych PolakówOlbrzymi wyciek danych Polaków Damian Jemioło

Podczas planowania kolejnego ataku należy również zaangażować zespoły IT i cyberbezpieczeństwa, aby mieć pewność, że plan będzie kompleksowy i skuteczny. Rozważ współpracę z zewnętrznym dostawcą cyberbezpieczeństwa, aby wzmocnić swoje zabezpieczenia oraz zapewnić stały monitoring i wsparcie. Jako firma potrzebujesz silnej strategii cyberbezpieczeństwa. Rozwijaj w całej organizacji kulturę świadomości i odpowiedzialności w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz zachęcaj wszystkich pracowników, aby zachowywali czujność wobec zagrożeń cybernetycznych. 

Pamiętaj też, że zagrożenia cybernetyczne stale ewoluują, dlatego ważne jest, aby zachować czujność i proaktywność w swoich wysiłkach na rzecz cyberbezpieczeństwa. 

 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!