Wypadek w miejscu pracy. Co robić?
Stare przysłowie mówi, że wypadek może zdarzyć się wszędzie. Niestety, często przytrafia się on w miejscu pracy. Jak zachować się w takiej sytuacji? Co robić i jakie działania podjąć?
- Mikołaj Frączak
- /
- 19 maja 2021
Wypadek w firmie może zdarzyć się zawsze
Wiele firm myśli, że jeśli nie prowadzą biznesu w takich sektorach rynku jak górnictwo, przemysł hutniczy czy prace wydobywcze, to ryzyko kontuzji jest niezwykle niskie. To pierwszy błąd, który bardzo często uruchamia spiralę bardzo niebezpiecznych decyzji ze strony właściciela firmy.
Tylko w pierwszym kwartale 2020 roku wypadkowi w miejscu pracy uległo ponad 14 tysięcy pracowników. Niezwykle trudno wskazać na segmenty rynku, gdzie takie zdarzenie się nie przytrafiło. Można wręcz założyć, że jest to niemożliwe do wykonania. Zwłaszcza gdy będziemy analizować dane z całego roku kalendarzowego.
Warto pamiętać też o tym, że nie każdy wypadek musi wynikać z winy przełożonego. Może się zdarzyć, że winowajcą jest osoba trzecia, która nawet nie pracuje w naszej firmie. Warto też wskazać na sytuacje, kiedy wypadek wynika na przykład ze złego stanu zdrowia pracownika.
Co robić, gdy w pracy zdarzy się wypadek?
Pamiętajmy o tym, że za wypadek w miejscu pracy uznaje się zdarzenie, które było wywołane przyczyną zewnętrzną wykonywaną w toku działań służbowych, które spowodowało uraz lub zakończyło się tragicznie — śmiercią osoby zatrudnionej.
Warto mieć też na uwadze, że w obowiązującym w Polsce porządku prawnym, aby można było mówić o wypadku w miejscu pracy, ten musi wydarzyć się w godzinach pracy, wliczając w to także czas, kiedy osoba zatrudniona dociera do miejsca pracy, na przykład z domu lub ze spotkania biznesowego.
Gdy zdarzył się wypadek, przede wszystkim trzeba zapewnić pomoc osobie poszkodowanej. Jeśli zdarzenie nastąpiło w wyniku pracy z danym urządzeniem będącym na wyposażeniu firmy, trzeba wyłączyć je z pracy. Jeśli wypadek zakończył się śmiercią lub został sklasyfikowany jako uraz ciężki, to pracodawca musi zawiadomić inspekcję pracy i prokuratora o takim zdarzeniu.
Jeśli w firmie nie działa komórka odpowiedzialna za BHP, to zazwyczaj powołuje się zespół ustalający przyczyny zdarzenia, w skład którego wchodzi specjalista z — na przykład — wynajętej firmy BHP. Kluczową rolę odgrywa jednak profesjonalna pierwsza pomoc osobie poszkodowanej.
Co zrobić po wypadku w miejscu pracy
Przede wszystkim należy sporządzić protokół ze zdarzenia. Jeśli wypadek zdarzył się w dużej firmie, to bardzo często zdarza się, że ubezpieczyciel wezwie na przesłuchanie wszystkich świadków takiego zdarzenia. Zadanie to może przejąć też inspektor BHP.
Kolejnym etapem jest zasięgnięcie opinii lekarza biegłego. W międzyczasie ustalana jest tak zwana linia zdarzeń, która doprowadziła do wypadku. Najważniejszą rolę odgrywa ustalenie tego, czy wypadek miał miejsce w wyniku błędu pracownika, awarii sprzętu czy niedopatrzenia lub zlecenia czynności niedozwolonych na danym stanowisku przez szefa, lub kierownika. Od wyników tych ustaleń może zależeć ewentualna odpowiedzialność stron oraz uzyskanie odszkodowania.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?