Zarządzanie zmianą. Jak ustawić procesy w firmie?

Zmiany towarzyszą nam niemal przez cały czas. W każdej minucie naszej aktywności zawodowej zmianom ulega wiele czynników, które determinują naszą pracę. Nawet i nasza praca powoduje zmiany, które wpływają na życie innych osób. Warto jednak kontrolować ten proces w taki sposób, by odbywał się on po naszej myśli. Jak należy zarządzać procesami w firmie, by czerpać z tego jak najwięcej korzyści?

  • Martyna Kowalska
  • /
  • 2 kwietnia 2021

Proces zarządzania zmianą — z czego się składa?

Jak mówi stare przysłowie, kto stoi w miejscu, ten się cofa. Mądrość ta w dużej mierze dotyczy firm, które jak żadne inne rodzaje działalności, muszą adoptować się do nowej sytuacji ekonomicznej, by przetrwać i stale zarabiać pieniądze.

Przykładem zmiany, jaka szeroko dokonała się w ciągu ostatniej dekady, jest wdrożenie powszechnego dostępu do internetu w naszym kraju. Każda licząca się firma, która chce dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców, musi działać też on-line, choćby tylko miała w internecie swoją stronę domową.

Aby dobrze zarządzać jakimś cyklicznym procesem, trzeba go zrozumieć. Musimy zdawać sobie sprawę z tego, jaka zmiana się właśnie dokonuje. Kolejnym krokiem, jaki należy podjąć, jest wyznaczenie celu przekształceniowego. 

Zmiany w firmie w praktyce

Kiedy już wiemy, z jakim wyzwaniem się mierzymy, nie wolno zdawać się na przypadek. Dobra firma wcześniej dokładnie zaplanuje cały proces przekształceniowy w taki sposób, by jak najbardziej zminimalizować możliwe problemy, jakie pojawią się na tym etapie.

Załóżmy, że przedsiębiorstwo wprowadza właśnie swoją własną, autorską platformę sprzedażową. Jeśli szef firmy myśli o tym zadaniu we właściwy sposób, to nie tylko przeniesie tam wszystkie produkty i doda właściwe opisy, ale i zadba o zgodność ze standardami SEO, by jak najwięcej osób dotarło do tego rozwiązania i mogło z niego korzystać.

Nie wiesz, jak zarządzać zmianami w firmie? Skorzystaj z pomocy specjalistów. Dobra strategia zwykle ma to do siebie, że nie mieści się na jednej kartce papieru i nie powstaje w ciągu jednego popołudnia w firmie. Składa się na nią głęboka analiza, która dokonuje się na wielu różnych poziomach. Czasem zmiana ma podłoże technologiczne, a kiedy indziej wynika z konieczności zareagowania na działania konkurencji.

Nawet jeśli znamy dokładny schemat działania, jaki przeprowadziła firma, która działa w tym samym obszarze rynku co nasza, to raczej nie można liczyć na to, że powielenie jej kroków zapewni nam duży sukces. Wręcz przeciwnie, to pierwszy krok do spektakularnej porażki.

Specjaliści z zakresu wdrażania zmian w firmie wiedzą, że w sytuacji, gdy reagujemy na działania konkurencji, nie wystarczy już tylko nadrobić do niej dystansu i się z nią zrównać. Musimy wprowadzić do oferty firmy zupełnie nowy czynnik, który pomoże nam przeskoczyć rynkowego rywala.

Pewnym problemem może być też czynnik ludzki. Niektórzy szefowie nie są skorzy do wdrażania daleko idących innowacji, myśląc, że jakoś to będzie. Jeśli obawiamy się zmian, to zdecydowanie warto zaufać podwykonawcy, który spojrzy na nasz biznes w zupełnie inny, „świeży” sposób.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!