Tożsamość pracownika. Jak ją zabezpieczyć?

Prywatność to bardzo ważny obszar, który z roku na rok zaczyna odgrywać coraz większą rolę w otaczającym nas świecie. Rosną nie tylko wymagania zatrudniających, ale i kary za naruszenie polityki ochrony danych. Skutkuje to tym, że coraz więcej przedsiębiorców pyta, jak zabezpieczyć tożsamość pracownika.

  • Anna Malinowska
  • /
  • 6 kwietnia 2021

Tożsamość pracownika a RODO — co trzeba wiedzieć?

Do czasu wprowadzenia w życie GDPR, które w Polsce znane jest jako RODO (Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych), zasady ochrony danych nie miały zbyt mocnego umocowania od strony formalno-prawnej. Oczywiście, ustawodawca starał się je chronić, jednak dopiero po 2017 roku wiele się w tej materii zmieniło.

Niektóre ze zmian są związane z zasadami funkcjonowania firmy na zewnątrz, a inne możemy dostrzec na przykład w sklepach, gdy rozmawiamy z pracownikami. Warto odnotować, że wielu z nich nie ma już — kiedyś obowiązkowej — plakietki ze swoim imieniem i nazwiskiem.

W jej miejsce albo wprowadzono typową plakietkę imienną, ewentualnie wzbogaconą o informację o tym, z jakiego działu jest dany pracownik, albo też w całości je wycofano. Duże zmiany dotyczą też obsługi infolinii. Komunikat RODO to stała część otaczającej nas rzeczywistości, która także oddziałuje na ochronę tożsamości pracowników w firmie. 

Wdrażanie firmowych standardów ochrony danych pracowniczych

Wbrew temu, co mogłoby się wydawać, dane pracownicze są kluczowe na każdym etapie funkcjonowania działalności. Uwiarygodniają nas one w oczach partnerów biznesowych. Za każdym razem, kiedy z kimś rozmawiamy, prędzej czy później dojdzie do momentu wymiany danych. Odgrywa to dużą rolę zwłaszcza wtedy, gdy chcemy z tą firmą nawiązać współpracę biznesową.

Jak zabezpieczyć firmową sieć komputerową?Jak zabezpieczyć firmową sieć komputerową? Anna Malinowska

Właśnie w tym miejscu trzeba zachować szczególnie dużą uwagę. Na jakimkolwiek etapie wystrzegajmy się podawania prywatnego e-maila lub numeru telefonu. Jeśli dopiero czekamy na „przydziałowy” telefon, lepiej poinformować o tym drugą stronę niż podać swój własny numer. 

Odgrywa to dużą rolę zarówno na etapie ochrony tożsamości pracownika jak i bezpieczeństwa obiegu informacji w firmie. Jeśli za jakiś czas zmienimy pracę, nie zajdzie ryzyko przekazania nam przez byłego partnera biznesowego ważnych danych, które nie powinny do nas trafić.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Audyt bezpieczeństwa w firmie jako odpowiedź na problemy z ochroną danych

Rekomendowaną praktyką, która może nam pomóc szybko uporać się z problemami, jakie może generować ochrona tożsamości pracownika — zwłaszcza w dużej firmie — jest zatrudnienie zewnętrznego podwykonawcy, który wykona dla nas kompleksowy audyt.

W ramach takiego procesu zostaną zebrane najważniejsze dane o obiegu informacji (w tym danych osobowych) w firmie. Kolejnym etapem jest znalezienie słabych punktów. Dotyczą one zarówno infrastruktury technicznej jak i ścieżki przekazywania sobie wzajemnie poszczególnych zadań na różnych szczeblach, od szefa, po pracowników szeregowych. 

Na końcu audytor powinien zaproponować dokładne rozwiązania, które należy wdrożyć, by jak najlepiej chronić tożsamość zatrudnionych w firmie. 

 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!