Tożsamość pracownika. Jak ją zabezpieczyć?

Prywatność to bardzo ważny obszar, który z roku na rok zaczyna odgrywać coraz większą rolę w otaczającym nas świecie. Rosną nie tylko wymagania zatrudniających, ale i kary za naruszenie polityki ochrony danych. Skutkuje to tym, że coraz więcej przedsiębiorców pyta, jak zabezpieczyć tożsamość pracownika.

Tożsamość pracownika. Jak ją zabezpieczyć?
  • Anna Malinowska
  • /
  • 6 kwietnia 2021

Tożsamość pracownika a RODO — co trzeba wiedzieć?

Do czasu wprowadzenia w życie GDPR, które w Polsce znane jest jako RODO (Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych), zasady ochrony danych nie miały zbyt mocnego umocowania od strony formalno-prawnej. Oczywiście, ustawodawca starał się je chronić, jednak dopiero po 2017 roku wiele się w tej materii zmieniło.

Niektóre ze zmian są związane z zasadami funkcjonowania firmy na zewnątrz, a inne możemy dostrzec na przykład w sklepach, gdy rozmawiamy z pracownikami. Warto odnotować, że wielu z nich nie ma już — kiedyś obowiązkowej — plakietki ze swoim imieniem i nazwiskiem.

W jej miejsce albo wprowadzono typową plakietkę imienną, ewentualnie wzbogaconą o informację o tym, z jakiego działu jest dany pracownik, albo też w całości je wycofano. Duże zmiany dotyczą też obsługi infolinii. Komunikat RODO to stała część otaczającej nas rzeczywistości, która także oddziałuje na ochronę tożsamości pracowników w firmie. 

Wdrażanie firmowych standardów ochrony danych pracowniczych

Wbrew temu, co mogłoby się wydawać, dane pracownicze są kluczowe na każdym etapie funkcjonowania działalności. Uwiarygodniają nas one w oczach partnerów biznesowych. Za każdym razem, kiedy z kimś rozmawiamy, prędzej czy później dojdzie do momentu wymiany danych. Odgrywa to dużą rolę zwłaszcza wtedy, gdy chcemy z tą firmą nawiązać współpracę biznesową.

Jak zabezpieczyć firmową sieć komputerową?Jak zabezpieczyć firmową sieć komputerową? Anna Malinowska

Właśnie w tym miejscu trzeba zachować szczególnie dużą uwagę. Na jakimkolwiek etapie wystrzegajmy się podawania prywatnego e-maila lub numeru telefonu. Jeśli dopiero czekamy na „przydziałowy” telefon, lepiej poinformować o tym drugą stronę niż podać swój własny numer. 

Odgrywa to dużą rolę zarówno na etapie ochrony tożsamości pracownika jak i bezpieczeństwa obiegu informacji w firmie. Jeśli za jakiś czas zmienimy pracę, nie zajdzie ryzyko przekazania nam przez byłego partnera biznesowego ważnych danych, które nie powinny do nas trafić.

Jeżeli jesteś administratorem danych lub IOD

możesz liczyć na nasze wsparcie w zakresie RODO w Twojej firmie

Audyt bezpieczeństwa w firmie jako odpowiedź na problemy z ochroną danych

Rekomendowaną praktyką, która może nam pomóc szybko uporać się z problemami, jakie może generować ochrona tożsamości pracownika — zwłaszcza w dużej firmie — jest zatrudnienie zewnętrznego podwykonawcy, który wykona dla nas kompleksowy audyt.

W ramach takiego procesu zostaną zebrane najważniejsze dane o obiegu informacji (w tym danych osobowych) w firmie. Kolejnym etapem jest znalezienie słabych punktów. Dotyczą one zarówno infrastruktury technicznej jak i ścieżki przekazywania sobie wzajemnie poszczególnych zadań na różnych szczeblach, od szefa, po pracowników szeregowych. 

Na końcu audytor powinien zaproponować dokładne rozwiązania, które należy wdrożyć, by jak najlepiej chronić tożsamość zatrudnionych w firmie. 

 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia o którym mowa w akrtykule?

Czy ten artykuł był przydatny?

Kliknij aby wrócić do strony głównej
Algorytm Twittera faworyzuje prawicę
rozwiązania

Algorytm Twittera faworyzuje prawicę

Twitter promuje za pośrednictwem swojego algorytmu treści o charakterze prawicowym czy też konserwatywnym. Oznacza to, że treści bardziej liberalne czy też lewicowe mogą być słabiej pozycjonowane....

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!