Abonament komórkowy w firmie - o czym warto pamiętać przed zakupem?

Z dużą dozą prawdopodobieństwa można powiedzieć, że 90% firm w Polsce nie byłoby w stanie prawidłowo funkcjonować, gdyby nagle został im odebrany dostęp do sieci komórkowych. Czy abonament komórkowy to jedyna opcja? Jakie są alternatywy?

  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 28 czerwca 2021

Abonament komórkowy — co trzeba o nim wiedzieć?

To wciąż najpopularniejszy w Polsce rodzaj umów, jaki klienci zawierają z operatorami na świadczenie usług telekomunikacyjnych. Był czas, kiedy wydawało się, że rdzeniem oferty będą raczej usługi przedpłacone, jednak te prognozy jednak się nie sprawdziły. 

Operatorzy jednak w porę zorientowali się, że o wiele większe przychody można wygenerować z abonamentów i tak zmodyfikowali ofertę, by była ona bardziej atrakcyjna, a tym samym częściej wybierana niż oferty, z których w dowolnej chwili możemy zrezygnować. 

Abonament to związanie się umową, którą opłacamy co miesiąc na określony czas, zazwyczaj 12, 24 lub 36 miesięcy. Po podpisaniu zobowiązania, gdybyśmy na przykład po pół roku chcieli zrezygnować, ale nie z winy operatora a dobrowolnie, bez żadnej przyczyny, zwykle musimy zapłacić wysoką karę umowną. 

W praktyce oznacza to, że jest to dla firm pewny dochód. Po stronie przedsiębiorców pewne znaczenie ma to, że abonament to koszt, który można odliczać od podatków. To jednak nieduża zaleta, operatorzy musieli wymyślić, jak jeszcze można przyciągnąć klientów biznesowych. I wymyślili.

W czym oferty biznesowe różnią się od abonamentów konsumenckich?

Przede wszystkim w stopniu zaawansowania oferty. Firmy niemal zawsze dostają już na starcie do wyboru lepsze telefony. To ogromny atut, bo wiele osób wciąż związuje się z wybraną siecią tylko po to, by cieszyć się z ciekawego urządzenia.

Przebitki w cenach urządzeń potrafią być imponujące. Często zdarza się, że firma — zwłaszcza, jeśli wykupuje jednocześnie kilka abonamentów na różne numery telefonów — może zaoszczędzić nawet 75% kwoty, jaką za telefon zapłaciłby klient prywatny, nawet gdyby kupił drogą ofertę.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Coraz częściej pojawiają się też dedykowane infolinie, które wyróżniają się nieco lepszą jakością, mniejszą ilością naliczanych opłat oraz — co najważniejsze — szybszym czasem reakcji ze strony pracowników. Nie jest to jednak regułą. Ten trend dopiero wkracza do Polski.

Abonament firmowy — czy są dla niego realne alternatywy?

Z formalno-prawnego punktu widzenia sprawa jest złożona. Jeśli korzystamy ze swojego telefonu, jaki kupiliśmy za gotówkę i na paragon, a nie na fakturę, to możemy korzystać z prywatnego abonamentu. Jeśli jednak kupiliśmy z wolnego rynku urządzenie w leasing lub na fakturę, to numer telefonu także powinien (choć zdania są tutaj podzielone) firmowy.

Możemy jednak zdecydować się na tak zwany abonament wirtualny. W Polsce działają trzy takie sieci. Wyróżniają się one tym, że w dowolnej chwili możemy wypowiedzieć umowę, bez konieczności płacenia żadnych kar. Często można też taką opłatę wliczyć w koszta. Sieć wygeneruje dla nas faktury VAT. Pewnym mankamentem jest mniejsze wsparcie techniczne. Jeśli sieć ma właśnie awarię, to zazwyczaj musimy kontaktować się z pracownikami przez sieć, nie mamy dostępu do infolinii.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!